Czytamy Apokalipsę w liturgii: KSIĘGA
Przez dwa ostatnie tygodnie roku liturgicznego Kościół w liturgii Słowa dni powszednich czyta Apokalipsę św. Jana. Idealną lekturą towarzyszącą codziennemu Słowu może być więc w tych dniach "Straszna Książka".
W czwartek przed Niedzielą Chrystusa Króla, rok B, czytamy w liturgii rozdział 5 Apokalipsy św. Jana:
Ja, Jan, ujrzałem na prawej ręce Zasiadającego na tronie księgę zapisaną wewnątrz i na odwrocie zapieczętowaną na siedem pieczęci. I ujrzałem potężnego anioła, obwieszczającego głosem donośnym: „Kto godzien jest otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie?” A nie mógł nikt na niebie ani na ziemi, ani pod ziemią otworzyć księgi ani na nią patrzeć. A ja bardzo płakałem, że nikt nie znalazł się godzien, by księgę otworzyć ani na nią patrzeć. I ujrzałem (…) stojącego Baranka jakby zabitego (…) I poszedł, i z prawicy Zasiadającego na tronie wziął księgę (…)
Ap 5, 1-10
Komentując w „Strasznej książce” ten fragment o. Adam zastanawia się, czym jest owa zapieczętowana księga? Odrzuca popularną interpretację, że to księga przyszłych wydarzeń, skłania się natomiast ku innej: Księga jest zapisem woli Pana Boga względem Jego stworzenia, względem każdego z nas. „Ta księga to bardziej scenariusz na świat: jacy mieliśmy być, jak cudowne miało być nasze życie. Ale wydarzył się grzech pierworodny i okazało się, że ten scenariusz jest niemożliwy do zrealizowania. Scenariusz, który Pan Bóg wymyślił – piękna, dobra, szczęścia, miłości, cudowności, raju, wszystkiego, czego pragniemy – został zamknięty przez grzech tak bardzo, że nikt na świecie nie może go otworzyć.”
Z kolei ks. Marcin Kowalski interpretuje ją bardziej biblijnie: „Księga oznaczać tu może księgę życia (Ap3, 5; 13, 8; 17, 8; 20, 12.15; 21, 27). Jest ona zapieczętowana siedmioma pieczęciami. Pieczęć oznacza w Biblii i w świecie starożytnym znak przynależności i władzy (Hi 9, 7; Pnp 8, 6). W literaturze apokaliptycznej to także znak tajemnicy.”
Obaj interpretatorzy zwracają uwagę, że choć Jan rozpacza, iż nikt nie jest w stanie otworzyć tej księgi i zerwać pieczęci, pojawia się Baranek „jakby zabity”.
Przeczytaj również
„W pełni czasu przychodzi ten, kto jest większy niż wszyscy prorocy Starego Testamentu, kto jest w stanie złamać potęgę grzechu i śmierci i otworzyć Księgę Życia (Ga 4, 4). To księga, w której znajdą się wszyscy zbawieni. To także księga sądu, ponieważ kolejne łamane pieczęcie będą sprowadzały na ludzki świat pożogę i kataklizmy. To wreszcie księga zapowiadająca ostateczne zwycięstwo Boga na końcu czasów” – konkluduje ks. Marcin Kowalski.
Więcej rozważań na temat tego i kolejnych rozdziałów Apokalipsy znajdziesz w “Strasznej książce”>>
ad/Stacja7