Fot. F. Matthiesen, 1951/Wikipedia

A gdzie panna młoda? Czyje zaślubiny odbyły się w Kanie Galilejskiej?

Gdzie w opowiadaniu podziała się panna młoda? Nie ma o niej żadnej wzmianki! Jan to mistrz ukrytych znaczeń: W Kanie odbyło się niezwykłe wesele. Kto inny odegrał tu rolę pana młodego i panny młodej. Na czym polega znak, który uczniowie otrzymują w Kanie Galilejskiej?

Reklama

Zbliża się czas

Jezus zapewne udaje się do Kany na zaproszenie bliskich, rodziny albo sąsiadów. Może ktoś z pary młodej, która go zaprosiła, należy do bliższej lub dalszej rodziny Jego matki, Maryi. Ona udała się tam pierwsza. Jej Syn nie stroni od wesela, chce dzielić radość młodej pary. Udając się tam, ma zapewne jeszcze inny plan. Trzeci dzień, o którym mówi Jan, to według niektórych dzień od chrztu Jezusa lub – jak twierdzi większość – dzień od powołania Filipa i Natanaela. Liczba nosi w sobie także symboliczne znaczenie nawiązujące do dzieła Chrystusa i Jego zmartwychwstania, które trudno pominąć. Jezus przybywa, aby objawić się jako Syn Boży.

Kryzys w Kanie i odpowiedź Jezusa

Na weselu w Kanie dochodzi do sytuacji kryzysowej. Pierwsza zauważa ją Maryja, dając znać Synowi: Nie mają już wina. Brak wina na zaślubinach mógł sprawić, że cała uroczystość legnie w gruzach. Jezus może temu zaradzić, może uratować radość nowożeńców. Według niektórych Maryja prosi, aby Jezus zażegnał kryzysową sytuację lub daje mu po prostu o niej znać.

Z odpowiedzi Jezusa wynika jednak, że Maryja nie tylko informuje, ale także prosi. Odpowiedź Syna może dziwić: Jezusowi nie zależy na ludzkiej miłości i szczęściu tych dwojga? Czyżby próbował powiedzieć, że nie przyszedł tu, aby zabawiać ludzi cudami i rozmnażać wino? Czy czuje się urażony jako mężczyzna tym, że matka podpowiada mu publicznie, co ma robić? Nie, słowa Jezusa nie wskazują, by był zirytowany na Maryję. Zwrócił się do niej pełnym godności tytułem gyne – Niewiasto. I sam zadaje jej pytanie.

Reklama
Reklama

Wino, stągwie i stare życie

Przez wino Maryja rozumiała to, czego w tej chwili potrzeba było nowożeńcom. Jezus rozumiał znacznie więcej. W Starym Testamencie i w Ewangeliach w połączeniu z obrazem małżeńskim wino symbolizuje miłość, Przymierze, a u Jana – Słowo Jezusa i Jego Ewangelię. Jezus zapraszał swą Matkę do wejścia w Jego sposób myślenia. Oto nadeszła Jego godzina, teraz zacznie objawiać miłość Boga wobec ludzi. Godzina w Ewangelii Jana oznacza w sposób szczególny czas zbawienia, czas męki, śmierci, zmartwychwstania Jezusa, czas Jego uwielbienia i objawienia się światu. Ten czas właśnie się rozpoczyna. Od tej chwili Jezus zaczyna odgrywać dominującą rolę na weselu w Kanie.

W Ewangelii Jana stągwie mają znaczenie symboliczne. Tak jak wino symbolizuje radość nowego życia, miłości Boga i Słowa Jezusa, tak stągwie są tu symbolem Starego Prawa, symbolem życia pustego, bez autentycznej miłości. Kamień oznacza, że skostniało ono i nie daje już ludziom życia ani radości. Liczba sześć oznacza niedoskonałość. Woda wypełniająca stągwie jest mętna i brudna jak ludzkie życie, gdy brak w nim miłości Boga.

Przemienienie

Jezus przemienia około pięciuset litrów mętnej wody w pięćset litrów najlepszego wina. Starosta weselny dziwi się, że tak dobre wino zostało zachowane na koniec. Powinien lepiej orientować się w tym, co wydarzyło się w Kanie. Miał przecież czuwać nad przebiegiem zaślubin. Podobnie zdezorientowany musiał być pan młody.

Reklama
Reklama

A gdzie w opowiadaniu tym podziała się panna młoda? Nie ma o niej żadnej wzmianki. To sugeruje, że w Kanie nie odbyło się zwykłe wesele. Kto inny odegrał tu rolę pana młodego i panny młodej. Prawdziwym panem młodym w Kanie był Jezus. Przyszedł tam po to, aby objawić miłość Ojca do nas. Starostą weselnym, odpowiedzialną za zaślubiny i pomyślny przebieg uroczystości, była Maryja.

Równocześnie według Ojców Kościoła jest Ona symbolem Kościoła i Nowej Ewy. Naprzeciw niej staje Jezus, Pan Młody, Nowy Adam. Kogo zaślubia? Swój Kościół i każdego z nas. Wskazują na to wzmianki o sługach (diakonoi), którzy towarzyszą cudowi, oraz obecność Matki i apostołów. W Jezusie wypełniają się mesjańskie zapowiedzi zaślubin Boga z Jerozolimą (👁 Iz 62,4–5), która w Nowym Testamencie zamienia się w symbol Kościoła (👁 Ap 19,9; 21).


Fragment analizy z książki „Jutro Niedziela” na rok liturgiczny C

Reklama

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę