Dlaczego na ślubie nie będzie Alleluja ze “Shreka”?

Pod takim tytułem odbędzie się kolejna katecheza z cyklu "Kiedy Msza przestaje być nudna". Na potkanie zapraszają wspólnota Sala na Górze, Bazylika Mariacka i Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Jak się ma współczesna muzyka kościelna? Jest z nią lepiej czy gorzej niż jeszcze kilka wieków temu? Podoba się nam czy nie? Wolimy stare, nabożne, choć nieco nieraz ckliwe pieśni czy może żywe utwory grane na gitarach i wyśpiewywane przez parafialne zespoły młodzieżowe? A może chorał gregoriański? Kolędy czy raczej kanony z Taize? I co na to Pan Bóg? Podobają Mu się te nasze psalmy i hymny? Śpiewamy dla siebie, by “lepiej nam się modliło” czy może – na Jego chwałę? 

Jak się okazuje – muzyka kościelna to nie taka prosta sprawa! Możemy się oburzać na nadużycia, mieć swoje upodobania, ale nie wolno nam zapominać, że również tę dziedzinę związaną z liturgią obowiązują pewne reguły.

O tym, dlaczego na ślubie nie będzie “Alleluja” ze “Shreka” i dlaczego wielu innych utworów organista po prostu grać nigdy nie powinien – opowie o. Grzegorz Doniec, dominikanin.

Ojciec Grzegorz przyjął święcenia prezbiteratu kilka miesięcy temu. Sam jest muzykiem-instrumentalistą oraz pasjonatem liturgii i muzyki liturgicznej. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu. Koncertował m.in. z Orkiestrą Państwowej Filharmonii. W Zakonie, jako wieloletni kantor, uczył śpiewu i był inicjatorem różnych inicjatyw muzycznych, związanych głównie z popularyzacją chorału gregoriańskiego. Swoją pracę magisterską z teologii poświęcił prezentacji muzyki liturgicznej w ujęciu Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Kontynuuje studia licencjacko-doktoranckie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego św. Jana Pawła II w Krakowie. W Szkole Kantorów przy Zakonie Dominikanów prowadzi zajęcia z teologii liturgii i doboru śpiewu liturgicznego.

Spotkanie odbędzie się 12 stycznia, w Bazylice Mariackiej. Na 18.30 organizatorzy zapraszają na Mszę św., a na 19.15 na konferencję i dyskusję

 

katecheza4-sty (1)

 

Wesprzyj nas
Show comments

Rośnie uczestnictwo wiernych w Mszach Świętych

W Polsce wzrósł procent osób uczestniczących w niedzielnej Mszy Świętej w 2015 r. w stosunku do roku poprzedniego - z 39,1% do 39,8%. Więcej jest też przystępujących do Komunii Świętej (z 16,3% do 17%) - wynika z zaprezentowanego dziś w Warszawie raportu Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego.

W 2015 r. wskaźnik osób uczestniczących w niedzielnej Eucharystii miał tendencję wzrostową z 39,1% w 2014 r. do 39,8% w roku 2015, zaś procent osób przystępujących do Komunii Świętej wzrósł z 16,3% do 17%.

Polska posiada jedną z najlepiej ukształtowanych sieci parafialnych w całym katolickim świecie. Udział parafii zakonnych jest względnie stabilny od 1972 roku i stanowi około 7%. W roku 2015 na terenie parafii katolickich w Polsce mieszkało 35,5 mln osób, w tym 32,7 mln katolików (92% katolików).

W 2015 r. liczba księży zaangażowanych duszpastersko w parafiach katolickich w Polsce wynosiła 20,8 tys. Z kolei liczba sióstr zakonnych pracujących w parafiach przekracza 7 tys.

Stały wzrost liczby parafii oraz liczby księży, a także nieznaczny spadek liczby wiernych odnotowany w ostatnim dwudziestoleciu wpłynął na średnią liczbę wiernych w parafiach oraz liczbę wiernych przypadających na jednego księdza.

W 1991 r. wskaźniki te kształtowały się na poziomie 4 tys. katolików w parafii i 1,5 tys. katolików na jednego księdza. Obecnie wynoszą one kolejno 3,2 tys. i 1,1 tys. Jednocześnie obserwuje się wyraźny spadek powołań, co w przyszłości zdaniem badaczy może skutkować odwróceniem się tej tendencji.

Udzielanie sakramentów w parafiach ma charakter masowy. W 2015 udzielono 369 tys. sakramentów chrztu św., 360 tys. sakramentów bierzmowania, 270 tys. sakramentów I Komunii św. oraz 134 tys. sakramentów małżeństwa.

Jak w poprzednich latach, największy odsetek uczestnictwa w Mszach św. odnotowano w diecezji tarnowskiej (70,5%), rzeszowskiej (64,3%) i przemyskiej (58,5%), a ponad pięćdziesięcioprocentową frekwencją może się poszczycić jeszcze archidiecezja krakowska (52,2%). We wszystkich z nich – z wyjątkiem jednoprocentowego spadku w przemyskiej – odnotowano lekki wzrost przychodzących na niedzielną Eucharystię.

Co ciekawe, wzrost uczestnictwa w niedzielnej mszy – choć nieznaczny, ale zauważalny – dokonał się w diecezjach od lat charakteryzujących się najniższym odsetkiem osób przychodzących do kościoła: łódzkiej (z 24,8% do 26,6%), szczecińsko-kamieńskiej (z 24,9% do 26%) i koszalińsko-kołobrzeskiej (z 25,8% do 26,2%).

O kształcie polskiego katolicyzmu decyduje religijna aktywność świeckich, która stanowi istotny element społecznego zaangażowania Polaków. W 2014 r. działało w Polsce ponad 60 tys. przyparafialnych organizacji, które skupiały ponad 2,5 mln osób.

Oprócz działalności przyparafialnych organizacji Kościoła katolickiego, działają również katolickie instytucje społeczne takie jak szkoły czy hospicja. Ich liczba wynosi niemal 1,8 tys. Około połowy z nich działa na rzecz dzieci i młodzieży. Ponadto organizacje te udzielają wsparcia osobom starszym, ubogim i niepełnosprawnym.

Ważnym elementem polskiego katolicyzmu jest duchowość maryjna. Cechuje ją daleko posunięta różnorodność oraz bogactwo form, praktyk i zwyczajów. Z danych wynika, że w Polsce istnieją trzy podstawowe formy pobożności maryjnej: różaniec, nabożeństwa majowe oraz nabożeństwa fatimskie.

W co czwartej parafii nabożeństwo różańcowe sprawowane jest codziennie. Niemal we wszystkich parafiach (94%) praktykowane jest w październiku. Z okazji świąt maryjnych modlitwa różańcowa odmawiana jest w co trzeciej parafii. W ponad połowie parafii różaniec odmawiany jest z okazji innych okoliczności. Nabożeństwo fatimskie obecne jest w zdecydowanej większości parafii (72%) w Polsce.


ISKK, BPKEP, lk / Warszawa

Wesprzyj nas
Show comments