Fot. Juan M Romero/Wikipedia

Zniszczona “Pieta” zrekonstruowana na podstawie kopii z… Poznania

Dokładnie 50 lat temu słynne dzieło Michała Anioła “Pieta”, znajdujące się w Bazylice św. Piotra w Rzymie zostało zdewastowane. Do rekonstrukcji rzeźby posłużyła jedna z najwierniejszych kopii, która znajduje się w… Poznaniu!

Reklama

Szokujący atak na “Pietę”

21 maja 1972 roku Pietà Michała Anioła została uszkodzona przez niepoczytalnego 33-letniego Laszló Thóta, australijskiego geologa urodzonego na Węgrzech, który w czasie ataku kilkadziesiąt razy uderzył Pietę młotkiem. W wyniku tego zdarzenia rzeźba przedstawiająca Maryję straciła prawą dłoń, została także uszkodzona twarz. 

Po tym czynie Toth nie został uznany winnym przestępstwa, gdyż został uznany za niepoczytalnego. Przez dwa lata był leczony w szpitalu psychiatrycznym, a następnie przewieziony do Australii. Władze australijskie nigdy nie skazały go na karę więzienia.

Oryginał na podstawie kopii z… Poznania!

Konieczne było odrestaurowanie dzieła. Najwierniejszą kopię rzeźby, według której zrekonstruowano twarz, odnaleziono… w Polsce! To właśnie na podstawie rzeźby umieszczonej w poznańskim kościele Matki Boskiej Bolesnej wykonano rekonstrukcję oryginalnego dzieła. 

Reklama
Reklama

W prezbiterium tego poznańskiego kościoła znajduje się architektoniczny ołtarz główny w formie tryptyku. Kopia Piety watykańskiej Michała Anioła znajduje się w środkowej części ołtarza. Kopia pochodzi z początków XX wieku i jest wykonana we Włoszech z marmuru diamentowego. Do dziś jest uznawana za jedną z najlepszych kopii renesansowego dzieła.

Ołtarz główny w kościele Matki Boskiej Bolesnej | Fot. Radomil talk/Wikipedia

Pod pancerną szybą

Po ataku, watykańska Pieta została pieczołowicie odrestaurowana i zwrócona na swoje miejsce w bazylice św. Piotra, po prawej stronie tuż przy wejściu, pomiędzy Świętymi Drzwiami i ołtarzem św. Sebastiana. Obecnie dzieło jest chronione pancerną szybą. 

Reklama
Reklama

Rzeźba ta to pierwsza z czterech piet Michała Anioła. Jej wykonanie zostało zlecone przez francuskiego kardynała Jeana Bilhères’a, oddelegowanego do Rzymu. Jako że przed przeniesieniem jej w obecne miejsce w XVIII wieku, rzeźba znajdowała się w kaplicy św. Petroneli, gdzie pochowany został zleceniodawca, przypuszcza się, że oryginalnie miała stanowić część jego nagrobka. Dzieło zostało wykonane z marmuru, który artysta wybrał osobiście, udając się w tym celu do Carrary. Transport bryły do Rzymu trwał dziewięć miesięcy.

wikipedia,zś/Stacja7

Reklama

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę