Zakochany Skazaniec. Rekolekcje poprowadzi Ojciec Adam Szustak.

Już w Środę Popielcową na naszym portalu znajdziecie pierwszy odcinek!

Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >

Mamy 40 dni na przygotowanie się do największego wesela jakie widział ten świat. Bóg postanowił poślubić nas na wieczność, a że przysięga małżeńska mówi "aż do śmierci" – potraktował te słowa wyjątkowo dosłownie i na serio. Będziemy więc wpatrywać się w tego Zakochanego Skazańca chcąc zobaczyć Jego niezwykłe piękno, dobroć i miłość jaką ma względem nas. Chcemy w ten sposób przygotować się na ślub. Pan Młody już nadchodzi, więc wybiegnijmy Mu na spotkanie.

Kto gada: o. Adam Szustak OP – więcej info na www.langustanapalmie.pl

Gdzie: W internecie.

Kiedy: Start w Środę Popielcową, a później przez cały Wielki Post w każdą niedzielę i czwartek. W Wielkim Tygodniu będzie kilka odcinków specjalnych.

Dla kogo: Dla każdego. Przekażcie zaproszenie gdzie się tylko da. Spróbujmy dotrzeć do jak największej ilości ludzi. Niech Słowo idzie w świat.

Rekolekcje można śledzić na Facebooku

Organizatorzy: Langustanapalmie.pl, Stacja7.pl

Partnerzy: Gloria24.pl, Dominikanie.pl

Adam Szustak OP

Adam Szustak OP

Zobacz inne artykuły tego autora >
Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >

Papież: Dzięki Duchowi Świętemu Jezus jest blisko nas!

Dzięki Duchowi Świętemu nie jesteśmy sami: Jezus jest blisko nas, jest pośród nas, jest w nas! - przypomniał Franciszek podczas niedzielnej modlitwy "Regina Coeli" w Watykanie. Papież zaznaczył, że to Duch Święty prowadzi nas w sposobie myślenia, działania, odróżniania, co jest dobre, a co złe. "Pomaga nam praktykować miłosierdzie Jezusa, Jego dawanie się innym, a szczególnie najbardziej potrzebującym" - powiedział Ojciec Święty i zachęcił do codziennej lektury Pisma Świętego poprzedzanej modlitwą do Ducha Świętego.

Papież nawiązał do dzisiejszej Ewangelii, w której Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy obiecuje apostołom dar Ducha Świętego. „Powierzając apostołom – co znaczy właśnie `posłanym` – misję głoszenia Ewangelii na całym świecie, Jezus obiecuje, że nie pozostaną sami: będzie z nimi Duch Święty, Pocieszyciel, którzy stanie obok nich, co więcej będzie w nich, aby ich bronić i wspierać. Jezus powraca do Ojca, ale nadal towarzyszy i naucza swoich uczniów za pośrednictwem Ducha Świętego” – wyjaśniał papież.

Franciszek wskazał na drugi aspekt misji Ducha Świętego polegający na pomocy apostołom, aby przypomnieli sobie słowa Jezusa. „Duch Święty przypomni nauczanie Jezusa w różnych konkretnych okolicznościach życia, aby je można wprowadzać w życie. Właśnie to ma miejsce także i dziś w Kościele, kierowanym światłem i mocą Ducha Świętego, aby mógł zanieść wszystkim dar zbawienia, czyli miłość i miłosierdzie Boga” – powiedział papież.

Franciszek podkreślił z mocą: „Nie jesteśmy sami: Jezus jest blisko nas, jest pośród nas, jest w nas!” Przypomniał, że Duch Święty, który zstąpił na nas przez sakramenty chrztu i bierzmowania działa w naszym życiu. „On nas prowadzi w sposobie myślenia, działania, odróżniania, co jest dobre, a co złe. Pomaga nam praktykować miłosierdzie Jezusa, Jego dawanie się innym, a szczególnie najbardziej potrzebującym” – powiedział Ojciec Święty.

Franciszek przypomniał, że znakiem obecności Ducha Świętego jest również pokój, który jest różny od tego jaki ludzie sobie życzą i jaki próbują zrealizować. „Pokój Jezusa wypływa ze zwycięstwa nad grzechem, egoizmem uniemożliwiającym byśmy się wzajemnie miłowali, jak bracia. Jest on darem Boga i znakiem Jego obecności” – zaznaczył papież.

Na zakończenie Franciszek wezwał: „Niech Maryja Panna pomoże nam posłusznie przyjąć Ducha Świętego jako wewnętrznego nauczyciela i jako żywą pamięć Chrystusa w naszym codziennej podróży”.


tom, st (KAI) / Watykan

 

franciszek_Milosierdzie_500pcxPolecamy książkę "Miłosierdzie to imię Boga" - wywiad z papieżem Franciszkiem!

Papież Franciszek w prostych i bezpośrednich słowach zwraca się do każdego człowieka, budując z nim osobisty, braterski dialog. Na każdej stronie książki wyczuwalne jest jego pragnienie dotarcia do osób, które szukają sensu życia, uleczenia ran. Do niespokojnych i cierpiących, do tych, którzy proszą o przyjęcie, do biednych i wykluczonych, do więźniów i prostytutek, lecz również do zdezorientowanych i dalekich od wiary.

W rozmowie z watykanistą Andreą Torniellim Franciszek wyjaśnia – poprzez wspomnienia młodości i poruszające historie ze swojego doświadczenia duszpasterskiego – powody ogłoszenia Nadzwyczajnego Roku Świętego Miłosierdzia, którego tak pragnął.

Kup teraz!

 

Franciszek wzywa do walki z wszelkimi formami nadużyć wobec nieletnich

Do walki z wszelkimi formami nadużyć wobec nieletnich wezwał Franciszek podczas niedzielnej modlitwy "Regina Coeli" w Watykanie. "To jest wielka tragedia. Nie możemy tolerować przemocy wobec dzieci. Musimy bronić dzieci i karać surowo tych wszystkich, którzy dopuszczają się przemocy wobec nieletnich" - powiedział papież.

„Pozdrawiam Stowarzyszenie „Meter”, które od wielu lat walczy z wszelkimi formami wyzysku wobec nieletnich. To jest wielka tragedia. Nie możemy tolerować przemocy wobec dzieci. Musimy bronić dzieci i karać surowo tych wszystkich, którzy dopuszczają się przemocy wobec dzieci. Dziękuję za wasze zaangażowanie i odważnie działajcie dalej!” – mówił Ojciec Święty.

 


tom, st (KAI) / Watykan

 

 

Grekokatolicy i prawosławni obchodzą dziś Wielkanoc

Dziś wierni Kościołów wschodnich, w tym grekokatolicy i prawosławni, obchodzą Wielkanoc. Kościoły wschodnie posługują się kalendarzem juliańskim. Stąd rozbieżność między zachodnio- a wschodniochrześcijańską datą uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego wynosi zwykle jeden lub 5 tygodni; a czasami obie daty się pokrywają.

Różnica wynika nie tylko z odmiennej rachuby czasu, ale też z kilku innych uwarunkowań, m.in. tego, że Święta Zmartwychwstania muszą przypadać po żydowskim święcie Paschy i po pierwszej wiosennej pełni Księżyca, ale po 19 marca. Dlatego rozbieżność między zachodnio- a wschodniochrześcijańską datą uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego wynosi zwykle jeden lub 5 tygodni; a czasami obie daty się pokrywają.

Okres Zmartwychwstania rozpoczyna się w Niedzielę Wielkanocną, nazywaną też w Kościele greckokatolickim Wielkim Dniem. O świcie odśpiewuje się jutrznię wielkanocną. Odbywa się to w czasie nabożeństwa całonocnego, które poprzedza procesja z Ewangelią i Płaszczenicą. Celebransi idący na czele procesji wiernych trzykrotnie okrążają świątynię, po czym zatrzymują się przed jej zamkniętymi drzwiami. Kapłan trzy razy stuka krzyżem do drzwi, po czym zgromadzeni wchodzą do środka.

W Polsce Kościół greckokatolicki liczy obecnie ok. 50 tys. wiernych w dwóch jednostkach terytorialnych: archidiecezji przemysko-warszawskiej i diecezji wrocławsko-gdańskiej. Kościół ten pozostaje w jedności z papieżem i uznaje jego prymat.

Natomiast Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny jest drugim co do wielkości wyznaniem w Polsce. W kraju, według różnych szacunków, mieszka od 500 tys. do 600 tys. prawosławnych, najwięcej na Podlasiu.


pab / Warszawa

Taka jak Ty – Odcinek 1

Pierwszy komplement w Litanii loretańskiej to: "Święta Maryjo". Czy to, że jest on pierwszy oznacza, że jest najważniejszy?

Anna Maria Pudełko
Anna Maria
Pudełko
zobacz artykuly tego autora >

wklejkaWybrałamŻycie

Anna Maria Pudełko

Anna Maria Pudełko

Zobacz inne artykuły tego autora >
Anna Maria Pudełko
Anna Maria
Pudełko
zobacz artykuly tego autora >
ZE ŚWIATA

Iluminacja fontanny dla prześladowanych

Papieskie Stowarzyszenie Pomoc Kościołowi w Potrzebie (PKWP) w niecodzienny sposób przypomniało i oddało hołd prześladowanym chrześcijanom i męczennikom za wiarę we współczesnym świecie. Wczoraj od godz. 20 wieczorem do trzeciej nad ranem słynna rzymska Fontanna di Trevi była oświetlona na czerwono, co symbolizowało krew chrześcijan, którzy zginęli z nienawiści do wiary.

Na fasadzie Palazzo Poli stojącym w tle Fontanny di Trevi wyświetlano też zdjęcia zniszczonych kościołów i dzieł sztuki chrześcijańskiej.

 

Wśród zgromadzonych był chaldejski biskup Aleppo, Antoine Audo, który mówił o dramatycznej sytuacji przede wszystkim chrześcijan syryjskich. Przypomniał, że w wojnie trwającej w tym kraju od pięciu lat zabitych zostało 300 tys. ludzi. Bp Audo prosił o pomoc dla Syrii oraz narodu syryjskiego aby mimo przemocy i zniszczenia zapanował tam pokój.

 

Kard. Mauro Piacenza, przewodniczący PKWP zaapelował aby nie zapominać o „krwi chrześcijańskich męczenników przelewanej z powodu ludzkiej przemocy i grzechu na świecie”. Przypomniał słowa papieża Franciszka, że „cisza i milczenie” o tym jest grzechem.

 

Podczas spotkania wspominano zamordowanych chrześcijan, m. in. zabitego w 2011 r. przez talibów pakistańskiego ministra ds. mniejszości Paula Bhatti, zastrzelonego w Turcji w 2006 r. włoskiego księdza Andrea Santoro, cztery siostry Misjonarki Miłości zamordowane w marcu br. w Jemenie i 148 studentów Uniwersytetu Garissa w Kenii, którzy zginęli w ubiegłym roku z rąk islamskich fundamentalistów z ugrupowania Asz-Szabab.


tom (KAI) / Rzym

ROZMOWY

Abp Adam Szal o swoich priorytetach

Dużo troski chciałbym poświęcić jedności małżeńskiej oraz sprawie trzeźwości – zapowiada w rozmowie z KAI nowy metropolita przemyski abp Adam Szal. Wśród priorytetów swojej posługi 62-letni hierarcha wymienia też sprawy migracji, pomoc potrzebującym oraz wychowanie dzieci i młodzieży.

Dziś papież Franciszek mianował dotychczasowego biskupa pomocniczego archidiecezji przemyskiej bp Adama Szala nowym metropolitą przemyskim, podnosząc go do godności arcybiskupa. Jednocześnie przyjął rezygnację z urzędu abp. Józefa Michalika, który z racji ukończenia 75. roku życia przeszedł na emeryturę.

 

Publikujmy rozmowę z abp. Adamem Szalem:

 

ks. Maciej Fląder (KAI): Jakie były pierwsze odczucia Księdza Arcybiskupa na wieść o tej nominacji?

– Każda nominacja którą otrzymuje duchowny jest szczególnym wezwaniem i jest jakby kredytem zaufania które Pan Bóg nam przekazuje. Takim kredytem zaufania jest każdy sakrament święty począwszy od chrztu świętego, który wspominamy w tym roku. Szczególnym darem od Pana Boga jest sakrament kapłaństwa, a 16 lat temu otrzymałem niezwykły kredyt zaufania jakim były święcenia biskupie w charakterze biskupa pomocniczego.

Teraz otrzymuję nowe wyzwanie i zadanie. W pewnym sensie czuję się onieśmielony ale i zaskoczony zdając sobie sprawę z moich słabości. Wiedząc także o tym, jak absorbujące jest zadanie kogoś, kto stoi na czele archidiecezji przemyskiej. Jest ona miłą mojemu sercu cząstką Kościoła, bo w niej dorastałem, rozwijałem się i w niej pracowałem jako biskup pomocniczy. Pocieszam się tym, że miałem tak wielkich poprzedników jak św. bp Józef Sebastian Pelczar, bp Anatol Nowak, bp Franciszek Barda, abp Ignacy Tokarczuk czy obecny abp Józef Michalik. Wszyscy oni budowali tę rzeczywistość, którą teraz z woli Pana Boga mam podjąć. Mam podjąć tę ich pracę i starać się to rozwijać.

 

KAI: Czy ma Ksiądz Arcybiskup obawy przed podjęciem tak odpowiedzialnej funkcji?

– Obaw jest dużo, bo żyjemy w określonym kontekście: ogólnoświatowym, ale także w naszej ojczyźnie i na Podkarpaciu. Problemów, które będą stały i stoją przed archidiecezją jest wiele. Wśród nich trzeba wymienić sprawy dotyczące rodziny, jej jedności, sprawy migracji, pomocy potrzebującym, wychowania dzieci i młodzieży, duszpasterstwa, które by zainteresowało młode pokolenie i wciągnęło ich do odpowiedzialności za wiarę i do odpowiedzialności za Kościół. Jest także sprawa bardzo ważna jak budzenie i formacja powołań.

 

KAI: Archidiecezja przemyska należy do jednych z najstarszych diecezji w Polsce. Przejmuje Ksiądz Arcybiskup bogate duchowe dziedzictwo…

– W perspektywie 1050. rocznicy chrztu Polski trzeba powiedzieć, że archidiecezja przemyska jest jedną ze starszych. Korzenie chrześcijaństwa, tutaj na Podkarpaciu, sięgają także 1000 lat. W Przemyślu na zamku i pod bazyliką katedralną są rotundy czyli budowle chrześcijańskie sięgające XI czy XII wieku. Sama diecezja przemyska powstała około 1340 roku, formalnie została włączona do metropolii Halickiej 1375 roku a więc widzimy jak wielkie jest to dziedzictwo historyczne.

Jaki jest obecny stan? Myślę, że warto wymienić kilka cyfr Na terenie diecezji mieszka ok. 770 tys. katolików obrządku rzymsko-katolickiego. Bardzo dużo mamy imigrantów – ponad 80 tysięcy. Bardzo pocieszająca jest obecność ponad tysiąca księży: 980 księży należących do diecezji ale także 170 duchownych zakonnych. Jest ponad 1000 sióstr zakonnych z różnych zgromadzeń. Wierni odznaczają się przywiązaniem do Kościoła katolickiego: około 60 proc. wiernych uczęszcza na niedzielną Eucharystię wielu z nich przystępuje do komunii świętej. Bardzo pocieszająca jest praca grup duszpasterskich.

Chciałbym wspomnieć o pięknej inicjatywie dotyczące uaktywnienia laikatu, którą podejmował i prowadził abp Józef Michalik, szczególnie przez działalność Akcji Katolickiej. Myślę ze jednym z moich zadań będzie podjęcie jego zamierzenia, by Akcja Katolicka była obecna w każdej parafii.

Myślę, że warto wspomnieć o świętych naszej diecezji – to jest chluba i probierz skuteczności prowadzonego duszpasterstwa. Jest także pięknie rozwijający się ruch Światło–Życie, kręgi domowego Kościoła, wspólnoty dziecięce i młodzieżowe. Na terenie archidiecezji jest również bardzo dobrze działający Ruch Apostolstwa Młodzieży czy Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Myślę, że będzie dużo możliwości, gdy chodzi o szkolne koła Caritas i o jeszcze inne formy duszpasterstwa.

W mojej pasterskiej posłudze chciałbym dużo troski poświęcić jedności małżeńskiej oraz sprawie trzeźwości. Myślę, że bardzo ważna jest także troska o duszpasterstwo młodzieży. Chciałbym objąć opieką duszpasterską również tych, którzy wyjeżdżają na emigrację , żeby odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Szczególnie bliski mojemu sercu jest także ruch pielgrzymkowy.

 

KAI: Kiedy odbędzie ingres do przemyskiej archikatedry?

– Ingres odbędzie się 21 maja o godz. 10.00. Zapraszam serdecznie do udziału w tej uroczystości, także do pokazania jedności Kościoła. Zapraszam także do modlitwy w intencji archidiecezji przemyskiej.

 

***

 

Biskup Adam Szal, mianowany dziś przez papieża Franciszka arcybiskupem metropolitą przemyskim ma 62 lata. Urodził się 24 grudnia 1953 r. Po ukończeniu Szkoły Podstawowej w Wysokiej odbył naukę w zakresie szkoły średniej w Technikum Rachunkowości Rolnej w Wysokiej. Po egzaminie maturalnym złożonym w maju 1972 r., wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu.
Święcenia kapłańskie przyjął 31 maja 1979 r. W 1980 r. ukończył magisterskie studia teologiczne na KUL, zaś w 1990 obronił na tej uczelni doktorat.Był m.in. wykładowcą historii Kościoła w Instytucie Teologicznym w Przemyślu, prefektem a następnie rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu. 16 listopada 2000 Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym archidiecezji przemyskiej. W ramach KEP jest członkiem Komisji Misyjnej oraz delegatem ds. Ruchu Światło Życie. W latach 2008-2014 był członkiem Komisji ds. Młodzieży. Interesuje się historią Kościoła katolickiego i dziejami archidiecezji przemyskiej. Od wielu lat pielgrzymuje pieszo na Jasną Górę i sanktuariów maryjnych na Podkarpaciu.


rozmawiał ks. Maciej Fląder / Przemyśl

 

wklejkaNIEZBEDNIK

Z KRAJU

Bp Adam Szal – arcybiskupem metropolitą przemyskim

Biskup Adam Szal, 62-letni biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej, został mianowany przez papieża Franciszka arcybiskupem metropolitą przemyskim. Zastąpił on na tym stanowisku abp. Józefa Michalika, który w związku z ukończeniem 75. roku życia odchodzi na emeryturę.

Komunikat Nuncjatury Apostolskiej w Polsce:

 

Ojciec Święty Franciszek:

1. Przyjął rezygnację księdza arcybiskupa Józefa Michalika z posługi arcybiskupa metropolity przemyskiego obrządku łacińskiego, złożoną zgodnie z kan. 401 pkt 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego.

2. Mianował arcybiskupem metropolitą przemyskim obrządku łacińskiego dotychczasowego biskupa pomocniczego tejże archidiecezji Adama Szala.

 

Abp Celestino Migliore
Nuncjusz Apostolski

 

Warszawa, 30 kwietnia 2016 roku.


tk / Warszawa

 

wklejkaNIEZBEDNIK

Taka jak Ty – zaproszenie

Litania to zbiór komplementów. Chcesz wiedzieć co oznaczają? Oglądaj nasz majowy cykl "Taka jak Ty!"

Anna Maria Pudełko
Anna Maria
Pudełko
zobacz artykuly tego autora >

Siostra Anna Maria Pudełko AP codziennie, przez cały maj będzie przybliżać nam znaczenie Litanii Loretańskiej.

 

wklejkaWybrałamŻycie

Anna Maria Pudełko

Anna Maria Pudełko

Zobacz inne artykuły tego autora >
Anna Maria Pudełko
Anna Maria
Pudełko
zobacz artykuly tego autora >

Adam Szustak – Dobranocka: Konkurs

Król obiecał pół królestwa dla zwycięzcy tego dziwnego konkursu. Zapraszamy na Dobranockę.

Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >

Od poniedziałku do piątku około godziny 19 o. Adam Szustak OP zaprasza na Dobranockę, czyli krótką, inspirującą historię na koniec dnia.

 

wklejkaWybrałamŻycie

Adam Szustak OP

Adam Szustak OP

Zobacz inne artykuły tego autora >
Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >

Jutro Niedziela – VI Wielkanocna C

Niezwykłe pożegnanie w Wieczerniku: Jezus odchodzi, by być jeszcze bardziej

ks. Przemysław Śliwiński
ks. Przemysław
Śliwiński
zobacz artykuly tego autora >
ks. Marcin Kowalski
ks. Marcin
Kowalski
zobacz artykuly tego autora >
ks. Piotr Jutkiewicz
ks. Piotr
Jutkiewicz
zobacz artykuly tego autora >

PUNKT WYJŚCIA


VI Niedziela WielkanocnaKOLEKTA: Modlimy się aby misterium paschalne przemieniało nasze życieKOLOR: biały  • CZYTANIA: Dzieje Apostolskie Dz 15, 1-2. 22-29; Księga Psalmów 67 (66), 2-3. 5 i 8; Księga Apokalipsy 21, 10-14. 22-23; Ewangelia wg św. Jana 14, 23-29

 

 • CHMURA SŁOWA •  

rrr

Wybierz 02, aby zobaczyć tekst I czytania

Czytanie z Dziejów Apostolskich

(Dz 15,1-2.22-29)

Niektórzy przybysze z Judei nauczali braci wAntiochii: Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni. Kiedy doszło do niemałych sporów i zatargów między nimi a Pawłem i Barnabą, postanowiono, że Paweł i Barnaba, i jeszcze kilku spośród nich uda się w sprawie tego sporu do Jerozolimy, do Apostołów i starszych. Wtedy Apostołowie i starsi wraz z całym Kościołem postanowili wybrać ludzi przodujących wśród braci: Judę, zwanego Barsabas, i Sylasa i wysłać do Antiochii razem z Barnabą i Pawłem. Posłali przez nich pismo tej treści: Apostołowie i starsi bracia przesyłają pozdrowienie braciom pogańskiego pochodzenia w Antiochii, w Syrii i w Cylicji. Ponieważ dowiedzieliśmy się, że niektórzy bez naszego upoważnienia wyszli od nas i zaniepokoili was naukami, siejąc zamęt w waszych duszach, postanowiliśmy jednomyślnie wybrać mężów i wysłać razem z naszymi drogimi: Barnabą i Pawłem, którzy dla imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa poświęcili swe życie. Wysyłamy więc Judę i Sylasa, którzy powtórzą wam ustnie to samo. Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeżeli powstrzymacie się od tego. Bywajcie zdrowi!

Oto Słowo Boże

[01][02]

PIERWSZE CZYTANIE

Pierwszy sobórDz 15,1-2.22-29

Poznamy “dokument końcowy” Soboru w Jerozolimie. Apostołowie uznali, że wywodzący się z pogaństwa chrześcijanie nie muszą przestrzegać całego Prawa Mojżeszowego

KSIĘGA: Dzieje Apostolskie • AUTOR: Łukasz • CZAS POWSTANIA: ok. 80 r.
KATEGORIA: wydarzenie • MIEJSCE: Antiochia, Jerozolima • CZAS: ok. 49 r.  • BOHATEROWIE: Paweł, Barnaba, Piotr, Jakub


POGANIE I ZBAWIENIE • Jednym z tematów obecnych w Dziejach Apostolskich – zarówno w pierwszej części, koncentrującej się wokół Piotra (>>Dz 1-12), jak i drugiej, wokół Pawła, jest kwestia zbawienia pogan. Wystarczy przypomnieć czytania sprzed kilku tygodni: • spotkanie Piotra i Korneliusza (>>Niedziela Zmartwychwstania) czy • zwrot ku poganom podczas pobytu Pawła w Antiochii Pizydyjskiej (>>IV Niedziela Wielkanocna) • To, co dla nas jest dziś niezrozumiałe, wówczas było powszechnym przekonaniem: zbawienie wiązało się z przynależnością do Narodu Wybranego. A co ze zbawieniem pogan? W jaki sposób mogą się oni stać częścią Izraela, by być zbawionymi? Jednym z nieodzownych warunków było zachowywanie praw czystości i obrzezanie.

SOBÓR W JEROZOLIMIE • Wątpliwości narosły jeszcze bardziej po pojawieniu się chrześcijaństwa. Czy nawracający się i przyjmujący chrzest, stający się wyznawcami Jezusa poganie muszą poddać się również obrzezaniu, czyli nijako przyjąć również wiarę żydowską? • Rozdział 15 Dziejów Apostolskich opisuje zgromadzenie Apostołów nazywane umownie Soborem w Jerozolimie. Istotnie, musieli podjąć tę może najważniejszą decyzję pierwszych lat istnienia Kościoła. Do Jerozolimy, do Apostołów zostaje wysłana delegacja z Pawłem i Barnabą na czele, by u Apostołów rozwiązać spór.

DOKUMENT KOŃCOWY • Pierwsze czytanie składa się z dwóch części. Pierwsze dwa wersety opisują bezpośrednie • przyczyny “zwołania Soboru”: w Antiochii przybysze z Judei nauczali pogan, że bez obrzezania nie mogą się zbawić. Byli to prawdopodobnie judeo-chrześcijanie, Żydzi, którzy uwierzyli w Jezusa i praktykowali Prawo • Czytanie pomija przebieg samego zgromadzenia apostołów w Jerozolimie. Poznamy natomiast jego konkluzję, to znaczy • dokument końcowy, przygotowany na zebraniu i posłany do pogan list. Ogłasza on przełomową dla całego Kościoła decyzję: poganie pochodzący z pogaństwa nie są zobowiązani do przestrzegania całego Prawa Mojżeszowego. Mogą prowadzić życie w Ewangelii bez nakładania na nich przepisów Tory, poza najważniejszymi przykazaniami

 


NAJWAŻNIEJSZE WERSETY


Najważniejsza decyzja tzw. Soboru Jerozolimskiego: Postanowiliśmy bowiem… nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne

Jeden ośrodek decyzji w Kościele Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my

 

LINKI


Dajemy temu świadectwo my właśnie oraz Duch Święty, którego Bóg udzielił tym, którzy Mu są posłuszni (Dz 5,32)

J 16,13: Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe.

 

JESZCZE O PIERWSZYM CZYTANIU


ZBURZONY POKÓJ • Przybysze – mówiąc o konieczności obrzezania – zburzyli pokój kościoła w Antiochii, gdzie pracowali Paweł i Barnaba. Składał się on w większości z nawróconych pogan, od których apostołowie nie wymagali zachowywania żydowskiego Prawa. Jedność Kościoła i przyszłość pogan stanęły pod znakiem zapytania.

KOŚCIÓŁ “KATOLICKI” • Po zaistniałym konflikcie kościół w Antiochii wysłał swoich przedstawicieli, Pawła i Barnabę, do Jerozolimy.  Liderzy Kościoła w Jerozolimie podjęli decyzję kierując się światłem Ducha, troską o jedność wspólnoty oraz względami praktycznymi. Jerozolima zaakceptowała fakt, że Paweł nie wymagał od pogan niczego więcej jak tylko wiary w Chrystusa. On i Barnaba nie musieli poddawać nawróconych obrzezaniu. Z drugiej jednak strony misjonarze judeo-chrześcijańscy byli wolni w praktykowaniu obrzezania konwertytów • Porozumienie pokazuje ogromną otwartość i wyczucie czasu Kościoła – matki w Jerozolimie. Rodzi się Kościół powszechny (katolicki), otwarty na Izraela i pogan. Unika redukcji do żydowskiej sekty.

 

Wybierz 02, aby zobaczyć tekst psalmu

(Ps 67,2-3.5.8)

REFREN: Niech wszystkie ludy sławią Ciebie, Boże

Niech Bóg się zmiłuje nad nami i nam błogosławi, niech nam ukaże pogodne oblicze. Aby na ziemi znano Jego drogę, Jego zbawienie wśród wszystkich narodów.

Niech się narody cieszą i weselą, że rządzisz ludami sprawiedliwie i kierujesz narodami na ziemi. Niech nam Bóg błogosławi, niech się Go boją wszystkie krańce ziemi.

[01][02]

PSALM

Bóg wszystkich narodów • Ps 67,2-3.5.8

Psalm 67 to jeden z tekstów tradycji żydowskiej, który włącza pogan w historię zbawienia

PSALM 67 AUTOR: lewita • CZAS POWSTANIA: VI-V w. BC


PSALM WEZWANIA • Psalm 67, który pojawia się tej niedzieli, to także jeden z czterech psalmów wezwania, którymi rozpoczyna się codzienna Liturgia Godzin. To prośba o Boże błogosławieństwo i zachęta do uwielbienia Pana na progu nowego dnia. Pod względem gatunku jest to hymn (tehilla), bezinteresowna modlitwa uwielbienia. Psalm 67 był bowiem recytowany przez wspólnotę zgromadzoną w świątyni (być może w okresie żniw).

RÓWNIEŻ POGANIE • Nie bez przyczyny usłyszymy psalm 67. Kontynuuje on bowiem temat pierwszego czytania: Bóg jest Panem wszystkich narodów, Izrael to nie jedyny naród wybrany do zbawienia. Jest to jeden z tekstów tradycji żydowskiej, który włącza pogan w historię zbawienia • To przekonanie jest ukryte w samej budowie psalmu. Usłyszymy tylko część utworu, ale już ona wystarczy, by to dostrzec: Izrael (światło dla ludów) pierwszy intonuje hymn na cześć Boga (Niech Bóg się zmiłuje nad nami). Potem powoli przyłączają się głosy całej ludzkości (Niech się narody cieszą i weselą).

 

NAJWAŻNIEJSZE WERSETY


Nie tylko Izrael narodem wybrany, przez Boga: Aby… znano… Jego zbawienie wśród wszystkich narodów

Bóg dla wszystkich: Niech się narody cieszą i weselą, że rządzisz ludami sprawiedliwie

Wybierz 02, aby zobaczyć tekst II czytania

Czytanie z Księgi Apokalipsy św. Jana Apostoła

(Ap 21,10-14.22-23)

Uniósł mnie anioł w zachwyceniu na górę wielką i wyniosłą, i ukazał mi Miasto Święte - Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, mające chwałę Boga. źródło jego światła podobne do kamienia drogocennego, jakby do jaspisu o przejrzystości kryształu: Miało ono mur wielki a wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach - dwunastu aniołów i wypisane imiona, które są imionami dwunastu pokoleń synów Izraela. Od wschodu trzy bramy i od północy trzy bramy, i od południa trzy bramy, i od zachodu trzy bramy. A mur Miasta ma dwanaście warstw fundamentu, a na nich dwanaście imion dwunastu Apostołów Baranka. A świątyni w nim nie dojrzałem: bo jego świątynią jest Pan, Bóg wszechmogący oraz Baranek. I Miastu nie trzeba słońca ni księżyca, by mu świeciły, bo chwała Boga je oświetliła, a jego lampą - Baranek.

[01][02]

 

DRUGIE CZYTANIE

Święte Miasto bez świątyni • Ap 21, 10-14.22-23

Oto Nowa Jerozolima. Św. Jan przedstawia wizję niebiańskiego Miasta. W rzeczywistości, symbolicznie opisuje Kościół

KSIĘGA: Apokalipsa • AUTOR: Jan • CZAS POWSTANIA: ok. 54-60 r. (prześladowania w czasach Nerona) lub ok. 81-96 r. (prześladowania za czasów Domicjana).
KATEGORIA: wizja apokaliptyczna • MIEJSCE: wyspa Patmos • CZAS: Dzień Pański


FINAŁ OBJAWIENIA • Kontynuujemy lekturę 21 rozdziału Apokalipsy św. Jana, księgi, którą w tym roku czytamy każdej niedzieli Okresu Wielkanocnego • 21 rozdział Apokalipsy to praktycznie finał Księgi. Jan opisuje w nim Nową Jerozolimę czasów mesjańskich, Miasto-Oblubienicę, które symbolizuje Kościół, mieszkanie Boga z ludźmi.

MIASTO ŚWIĘTE • Nowe niebo i nowa ziemia będą też miały swoje Święte Miasto. Usłyszymy jego dokładny opis. To przepiękna, ale i zarazem bardzo precyzyjna budowla: każdy, najdrobniejszy nawet szczegół ma w niej swoje istotne miejsce. Pamiętajmy, że Świętym Miastem jest po prostu Kościół. Zwróćmy uwagę na istotny szczegół, że w Mieście Świętym brak jest świątyni • Jan w sposób alegoryczny opisuje ostateczną metę i przeznaczenie naszego życia.

 

NAJWAŻNIEJSZE WERSETY


Brak, któremu niczego nie brakuje: A świątyni w nim nie dojrzałem: bo jego świątynią jest Pan, Bóg wszechmogący oraz Baranek.

 

JESZCZE O DRUGIM CZYTANIU

 

NOWA JEROZOLIMA • Ostateczną metę i przeznaczenie naszego życia opisuje dziś w swojej Apokalipsie Jan. To Nowe Jeruzalem, Miasto Boże. Symbolizuje ono Kościół, Oblubienicę Baranka. Świeci blaskiem drogocennych kamieni, a jego mury i bramy wznoszą się majestatycznie skrywając w sobie największy skarb, jakim jest Bóg i Baranek.

BEZ ŚWIĄTYNI • W Nowej Jerozolimie nie ma już świątyni, ponieważ wszyscy oglądają tam Boga twarzą w twarz. Nie potrzeba specjalnego miejsca przeznaczonego na kult oddawany Bogu, bo „nowy kult”, ten duchowy, tak jak zapowiedział sam Jezus, jest oddawany Ojcu „w Duchu i prawdzie” (>>J 4,23). To uwielbione ciało Jezusa Chrystusa jest jedyną prawdziwą Świątynią dla chrześcijan, bo to właśnie On na krzyżu stał się zarazem Ofiarą, Kapłanem i Ołtarzem. Ten brak świątyni jest tak szokujący jak brak potrzeby światła słonecznego do życia. Oto nowe niebo i nowa ziemia.

DWANAŚCIE • Często powraca liczba 12: miasto wyposażone jest w 12 bram, strzeże go 12 aniołów, a na murach miasta wypisane są imiona bohaterów, apostołów Baranka.  • Dwanaście to nawiązanie do liczby pokoleń Izraela i do liczby uczniów Jezusa, tworzących lud Nowego Przymierza • Ich imiona wypisane są na dwunastu warstwach fundamentów Miasta, które swoją miłością i wiarą budowali. Przez ich nauczanie i życie, przez głoszoną przez nich Ewangelię, wchodzi się do Miasta Świętego.

NASZE IMIONA • Tam, jak obiecuje Jezus, wszyscy głoszący Jego Ewangelię, znajdą też zapisane swoje imię (>>Łk 10,20). Kościół, który budujemy swoim życiem, wiarą i głoszeniem, na końcu czasów objawi się nam jako Święte Miasto Pokoju, w którym znajdziemy swój trwały dom.

 

CZY WIESZ ŻE…


Źródło jego światła podobne do kamienia drogocennego, jakby do jaspisu o przejrzystości kryształu (J 14,11) • Jaspis to kamień, który może barwić się na czerwono i żółto, używany do dekoracji i wyrobu klejnotów. Jaspis pojawia się w pektorale Najwyższego Kapłana symbolizując pokolenie Judy • Źródłem światła nowej Jerozolimy jest zatem potomek Judy, Chrystus. Jego światło barwi całe miasto czerwienią miłości i ofiary oraz złotem królewskiego panowania

 

Wybierz 02, aby zobaczyć tekst Ewangelii

Słowa Ewangelii według świętego Jana

(J 14,23-29)

Jezus powiedział do swoich uczniów: Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go, i przyjdziemy do niego, i będziemy u niego przebywać. Kto Mnie nie miłuje, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem przebywając wśród was. A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem. Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie trwoży serce wasze ani się lęka. Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę i przyjdę znów do was. Gdybyście Mnie miłowali, rozradowalibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest ode Mnie. A teraz powiedziałem wam o tym, zanim to nastąpi, abyście uwierzyli, gdy się to stanie.

Oto słowo Pańskie

[01][02]

EWANGELIA

Nowa obecnośćJ 14,23-29

Jezus żegna się z uczniami. Ale wyjaśnia, że po odejściu obecny będzie jeszcze bardziej. Obecności Boga doświadczy ten, kto miłuje

EWANGELISTA: św. Jan • CZAS POWSTANIA: ok. 90 r.
KATEGORIA: mowa • MIEJSCE: Wieczernik, Jerozolima • CZAS: ok. 33 r., przed Męką i Zmartwychwstaniem • KTO MÓWI: Jezus • ADRESACI: uczniowie


OSTATNIA WIECZERZA • Podobnie jak tydzień temu, w VI Niedzielę Wielkanocną czytamy zawsze fragment z pochodzący 13-17 rozdziału Ewangelii św. Jana. To opis Ostatniej Wieczerzy, poprzedzającej mękę i śmierć Jezusa na Krzyżu • U św. Jana opis Ostatniej Wieczerzy przewija się przez 5 rozdziałów. Rozpoczyna się od • umycia nóg (nie wspominają o tym pozostali Ewangeliści – swoją drogą, Jan nie umieszcza opisu ustanowienia Eucharystii), zawiera • zapowiedź zdrady Judasza oraz innych uczniów, • pożegnanie z uczniami i zapowiedź powtórnego przyjścia, potem • modlitwę arcykapłańską. Podczas uczty Jezus przygotowuje swoich na bliskie już rozstanie • W zeszłym tygodniu słyszeliśmy o nadaniu przez Jezusa nowego przykazania: byście się wzajemnie miłowali.

PYTANIE O OBJAWIENIE • W czternastym rozdziale przeważa “Pożegnanie”. Jezus z jednej strony przypomina o przykazaniu miłości jako fundamencie życia Apostołów, z drugiej – zapowiada Ducha Świętego, ale też swoje przyjście. Powtarza też kilkakrotnie, iż objawi się uczniom, a nie światu • To dlatego Juda stawia pytanie: Panie, cóż się stało, że nam się masz objawić, a nie światu? (>>J 14,22)

NOWA ERA • Ewangelia, którą usłyszymy, to odpowiedź Jezusa na pytanie Judy. Zwróćmy uwagę na kilka elementów tej odpowiedzi: Jezus zapowiada  • nową obecność wśród Apostołów. Oto zacznie się nowa era: era Kościoła. Odtąd On i Ojciec będą obecni wśród nich w nowy sposób: poprzez Ducha • Doświadczy tej obecności ten, kto miłuje, kto przyjmie przykazanie miłości.

 

NAJWAŻNIEJSZE CYTATY


Doświadczy Boga ten, kto przyjmie przykazanie miłości: Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go, i przyjdziemy do niego, i będziemy w nim przebywać

Zapowiedź Ducha Świętego: Pocieszyciel, Duch Święty… On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co wam powiedziałem

Umocnienie: Niech się nie trwoży serce wasze ani się nie lęka.

 

LINKI

• “Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go, i przyjdziemy do niego, i będziemy w nim przebywać” (J 14,23)
Ap 3,20: Oto stoję u drzwi i kołaczę: jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy, wejdę do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze Mną.
Ef 3,17-19: Niech Chrystus zamieszka przez wiarę w waszych sercach; abyście w miłości zakorzenieni i ugruntowani,  wraz ze wszystkimi świętymi zdołali ogarnąć duchem, czym jest Szerokość, Długość, Wysokość i Głębokość, i poznać miłość Chrystusa, przewyższającą wszelką wiedzę, abyście zostali napełnieni całą Pełnią Bożą.

 

CZY WIESZ, ŻE…


Z dzisiejszej Ewangelii pochodzą wypowiadane często podczas Mszy św. słowa wypowiadane przez kapłana: Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam

 

JESZCZE O EWANGELII


“Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję” (J 14,27)

WIĘCEJ NIŻ SZALOM • W słowach Jezusa ukrywa się coś więcej, niż Żydzi mogli zrozumieć, kiedy słyszeli „pokój” (szalom) • To nie tylko pozdrowienie czy obietnica Bożego błogosławieństwa. Tamtego wieczoru przed swoją Męką, Jezus zapowiadał, że nie odejdzie od nich na zawsze, nie zwycięży go śmierć • Mogli to zrozumieć dopiero wówczas, kiedy zobaczyli Go żyjącego w poranek zmartwychwstania. Wtedy także powtórzył słowa: Pokój Wam. Znaczyły one jedno: pewność, że On żyje.

STRAŻNIK POKOJUPokoju – pewności, że On żyje – będzie strzegł w sercach uczniów Duch, którego otrzymali od Zmartwychwstałego. Jezus, świadom tego, że świat będzie się starał odebrać jego uczniom dar Pokoju, zapowiedział jeszcze przed swoim odejściem Parakleta, Ducha Świadectwa.

 

TRANSLATOR


“A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy” (J 14, 26) • W oryginale: Parakletos, dosłownie: ktoś wezwany na pomoc, ktoś, kto zjawia się w czyjejś sprawie

PARAKLETOS • Imię Ducha oznacza Pocieszyciela nie w sensie, w jakim ktoś pociesza nas emocjonalnie, kiedy płaczemy lub przeżywamy ból straty. Paraklet to ten, który zachęca (od gr. parakaleo) do wytrwałości w chwili próby, do tego abyśmy nie ustali w drodze wiary, nie stracili pokoju serca, czyli pewności, że Zmartwychwstały żyje i jest z nami.

ADVOCATUS • Ojcowie łacińscy tłumaczyli greckie imię Paraklet przez advocatus. Duch Jezusa to “adwokat”, którego powinniśmy wzywać w procesie, jaki toczy się pomiędzy nami, a tym światem • Świat na wszelkie sposoby próbuje udowodnić, że pójście za Chrystusem jest błędem. Wierzący potrzebuje wówczas Ducha, który broni Prawdy Ewangelii oraz Pokoju, czyli pewności, że Jezus żyje.

 

STO SŁÓW


Zmartwychwstały Pan musiał w swoim czasie odejść do nieba. Zanim to nastąpiło, przygotowywał na to swoich uczniów, zapewniając, że On i Ojciec będą odtąd obecni wśród nich w nowy sposób: poprzez Ducha. Duch Święty jest tym samym Bogiem, trwa On w doskonałej jedności z Ojcem i Synem. Nie przyniesie On nic nowego, ale będzie „przypominał” to, co najważniejsze. Zdumiewająca w EWANGELII jest ta konieczność fizycznego odejścia Boga, by w rzeczywistości było Go jeszcze więcej.

Świat potrzebuje Boga więcej i więcej. A Bóg się światu daje, oferując największą nagrodę: zbawienie. Jest ono dla każdego: nie tylko dla przynależnych do jednego narodu. Rozeznał to pierwotny Kościół (PIERWSZE CZYTANIE).

 

1/6
"Trójca Święta Ziemska i Niebiańska", Andrés López, XVI w., Museo nacional de arte, Meksyk
2/6
"Trójca Święta", El Greco, 1577-1579 r., Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania
3/6
"Trójca Święta", Hendrick van Balen il Vecchio, lata 20-te XVII w., kościół św. Jakuba, Antwerpia, Belgia
4/6
"Trójca", Lucas Cranach Starszy, Kunsthalle Bremen. m. 1515 a 1518 r., Niemcy
5/6
Przedstawienie Trójcy z Sarkofagu Dogmatycznego, ok. 320-340 r., Muzea Watykańskie
6/6
"Św. Barnaba", przedstawienie z XVIII w.
poprzednie
następne

ks. Przemysław Śliwiński

ks. Przemysław Śliwiński

Kapłan Archidiecezji Warszawskiej. Pochodzi z Lubawy. Ukończył studia specjalistyczne na Wydziale Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Santa Croce w Rzymie. Jesienią 2013 roku, objął stanowisko rzecznika prasowego Archidiecezji Warszawskiej oraz dyrektora Archidiecezjalnego Centrum Informacji. Wykłada edukację medialną w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Warszawie. Na Stacji7.pl jest autorem wielu artykułów oraz popularnego cyklu Jutro Niedziela.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Marcin Kowalski

ks. Marcin Kowalski

Doktor nauk biblijnych, wykładowca KUL oraz WSD w Kielcach. Sekretarz czasopism biblijnych The Biblical Annals oraz Verbum Vitae. Uczestnik programów radiowych i telewizyjnych popularyzujących Biblię: W Namiocie Słowa, Szukając Słowa Bożego, Telewizyjny Uniwersytet Biblijny (Radio Maryja i Telewizja Trwam). Moderator Dzieła Biblijnego Diecezji Kieleckiej.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Piotr Jutkiewicz

ks. Piotr Jutkiewicz

Pochodzi z Gdańska. Prezbiter Archidiecezji Warszawskiej, gdzie ukończył Archidiecezjalne Seminarium Misyjne Redemptoris Mater. Studiuje na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Przemysław Śliwiński
ks. Przemysław
Śliwiński
zobacz artykuly tego autora >
ks. Marcin Kowalski
ks. Marcin
Kowalski
zobacz artykuly tego autora >
ks. Piotr Jutkiewicz
ks. Piotr
Jutkiewicz
zobacz artykuly tego autora >

Dziewczyny biblijne

Poznajcie Dziewczyny Biblijne, o których z pasją opowiada Siostra Judyta Pudełko w nowym cyklu

Taka jak Ty

Urok, powab i wdzięk. Twoje piękno potrzebne jest światu. Przekona Cię do tego s. Anna Maria Pudełko AP