Z KRAJU

Św. Maksymilian Kolbe patronem Małopolski w 2021 roku

W tym roku patronem Małopolski będzie Maksymilian Maria Kolbe. Decyzję tę podjęto podczas poniedziałkowych obrad Sejmiku Województwa Małopolskiego. W sierpniu przypada 80. rocznica męczeńskiej śmierci franciszkanina w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Polub nas na Facebooku!

W sprawie patronatu św. Maksymiliana Marii Kolbego wniosek złożył zarząd Stowarzyszenia Rycerstwa Niepokalanej Diecezji Bielsko-Żywieckiej.

Rajmund Kolbe urodził się 8 października 1894 r. w Zduńskiej Woli. W 1910 r. wstąpił do zakonu, gdzie przyjął imię Maksymilian. Studiował w Rzymie, gdzie w założył stowarzyszenie Rycerstwa Niepokalanej. Po powrocie do Polski pod Warszawą założył klasztor i wydawnictwo Niepokalanów. Przez 6 lat pracował również w Japonii, tworząc tam drugi Niepokalanów. Od 1936 roku kierował klasztorem w Niepokalanowie, który wtedy był największym klasztorem katolickim na świecie.

28 maja 1941 roku trafił do Oświęcimia, osadzono go w KL Auschwitz nadając mu numer obozowy 16670. Początkowo pracował przy zwożeniu żwiru na budowę parkanu przy krematorium, potem przy budowie ogrodzenia wokół pastwiska. Franciszkanin szybko podupadł na zdrowiu i trafił do szpitala. Więźniowie otaczali go opieką, a gdy poczuł się lepiej, niemal wyrzucono go ze szpitala, bojąc się o jego życie. Później trafiał do lżejszych prac, początkowo w pończoszarni, gdzie reperowano odzież, a później w kartoflarni przy kuchni.

 

Oddał życie za współwięźnia

Podczas apelu 29 lipca na obozowym placu wyselekcjonowano dziesięć osób, które miały umrzeć za to, że jeden więzień, Zygmunt Pilawski uciekł z bloku. Wśród wybranych był Franciszek Gajowniczek, który błagał o litość, tłumacząc, że zostawi żonę i dzieci. O. Maksymilian słysząc go, wystąpił z szeregu i zwrócił się po niemiecku do Lagerführera Karla Fritzscha z prośbą, aby mógł zająć miejsce tego współwięźnia. Za nieregulaminową postawę Kolbe mógł zostać od razu zastrzelony lub dołączony do skazańców bez spełnienia jego prośby. Jednak Niemcy zgodzili się na prośbę zakonnika.

Ojciec Maksymilian kilkanaście dni konał w celi nr 18 w podziemiach Bloku 11. Przeniesiono go tam z grupą osób przeznaczonych na śmierć. Wieźniowie wspominali później, że skazani na śmierć głodową początkowo śpiewali i modlili się. Po kilku dniach dobywające się z celi głosy cichły. Niemcy sukcesywnie wynosili ciała kolejnych nieżywych osób. O. Kolbe zmarł jako ostatni 14 sierpnia, dobity zastrzykiem z kwasu karbolowego. Brunon Borgowiec, Tłumacz w bloku śmierci, który przeżył obóz, wspominał, że “Ojciec Kolbe siedział na posadzce oparty o ścianę i miał oczy otwarte. Jego ciało było czyściutkie i promieniowało”.

 

Siłą twórczą jest miłość

Kilka tygodni przed śmiercią Maksymilian miał powiedzieć do współwięźnia, Józefa Stemlera: “Nienawiść nie jest siłą twórczą. Siłą twórczą jest miłość”.

Franciszek Gajowniczek przeżył wojnę. Zmarł w 1995 r. w Brzegu na Opolszczyźnie w wieku 94 lat. Pochowany został na cmentarzu przyklasztornym franciszkanów w Niepokalanowie. Papież Paweł VI ogłosił natomiast ojca Maksymiliana błogosławionym w 1971 roku, a 11 lat później kanonizował go papież Jan Paweł II. Św. Maksymilian jest pierwszym męczennikiem II wojny światowej wyniesionym na ołtarze. W obozowej celi śmierci o. Maksymiliana modlili się trzej kolejni papieże: Jan Paweł II, Benedykt XVI oraz Franciszek.

Papież Paweł VI ogłosił Maksymiliana Marię Kolbego błogosławionym w 1971 r., a Jan Paweł II kanonizował go 10 października 1982 r.

 

os, KAI/Stacja7

 

Reklama
Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7



Reklama
Reklama

Dziś Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu” we wtorek 26 stycznia obchodzony jest XXI Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które w tym roku odbędą się online, przedstawiciele obydwu religii przeczytają fragmenty Biblii i Koranu, będą się modlić i dyskutować.

Polub nas na Facebooku!

Spotkanie przedstawicieli obu religii o godz. 18:00 będzie transmitowane na YouTube. Tradycyjnie rozpocznie się przy dźwiękach muzyki Orientu, a później zaplanowano dwugłos chrześcijańsko-muzułmański nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów. Ze strony katolickiej głos zabierze o. Ireneusz Sławomir Ledwoń OFM, zaś perspektywę muzułmańską przybliży imam Arkadiusz Miernik.

Po odczytaniu, odnoszących się do tematyki tegorocznych obchodów, fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”. Następnie uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju.

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza coroczne przesłanie kierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie ramadanu – miesiąca postu.

 

Ważna jest obrona miejsc kultu różnych religii

Obchody Dnia Islamu organizowane są przez Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów oraz Komitet KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi.

Przewodniczący Komitetu bp Henryk Ciereszko przypomniał, że na całym świecie dochodzi do bezczeszczenia miejsc kultu różnych religii. Jest przemoc, dochodzi do ataków na te obiekty, o czym przypomina przesłanie Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, nazywając sprawców takich czynów osobami nikczemnymi – zaznaczył duchowny.

W rozmowie z KAI bp Ciereszko wyraził opinię, że sprawcy ataków na miejsca kultu pozostają daleko od tego, co głoszą i wyznają ich religie. Każdy człowiek otwarty na dobro i zwracający się ku Bogu wie, że kościół, meczet czy synagoga to są miejsca szczególne – powiedział duchowny.

Temat ochrony miejsc kultu różnych religii jest ważny, ponieważ, jak wiemy, obiekty te stają się celami ataków – i to na całym świecie – powiedziała KAI prof. Agata Skowron-Nalborczyk. Współprzewodnicząca Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zwraca uwagę, że atakowane są zarówno kościoły katolickie jak i meczety, pod miejsca kultu obydwu religii podkładane są bomby.

Stąd wspólny apel Papieża i Wielkiego Imama o to, aby te miejsca chronić – dodaje arabistka nawiązując do dokumentu podpisanego w 2019 r. w Abu Zabi.

Z kolei współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, imam szyicki Rafał Berger podkreśla, że akty przemocy wobec miejsc kultu, powinny być jednoznacznie potępiane przez wszystkich, bez względu na przekonania. Bardzo lubię, będąc poza miejscem zamieszkania, nie tylko zwiedzać kościoły, ale również usiąść w nich, aby odpocząć i wchłonąć atmosferę omodlonych, przez wiernych Kościoła, ścian – przyznał imam w rozmowie z KAI.

 

Dzień Islamu jest obchodzony od 2001 roku

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zaaprobowanej przez Konferencję Episkopatu Polski. Organizację tego wydarzenia Episkopat powierzył Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie na jego czele stoi bp Henryk Ciereszko.

Na czele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów stoją obecnie: prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca ze strony katolickiej i Rafał Berger, współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Od początku XVI do lat 80. XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach 70. i 80. XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.

ZOBACZ TEŻ: Franciszek: naszym bliźnim jest nie tylko ten, kto podziela nasze wartości i idee

 

kh/KAI/Stacja7

 

Reklama
Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7



Reklama
Reklama

Copy link
Powered by Social Snap