![](https://stacja7.pl/wp-content/uploads/2018/12/1-adwentu-C-768x432.jpg)
Jutro Niedziela – I Adwentu C
Te same słowa dwa tygodnie temu niosły strach. Dziś niosą nostalgię i nadzieję.
PUNKT WYJŚCIA
PIERWSZA NIEDZIELA ADWENTU • Rozpoczął się nowy rok liturgiczny, rok C • KOLOR SZAT: fioletowy • KOLEKTA: Modlimy się, abyśmy przez dobre uczynki przygotowali się na spotkanie przychodzącego Chrystusa • CZYTANIA: W tę niedzielę zawsze słuchamy wygłoszonego na Górze Oliwnej wezwania Jezusa: Czuwajcie: Księga Jeremiasza 33,14–16 • 25,4-5.8–9.10.14 • Pierwszy List św. Pawła do Tesaloniczan 3,12–4,2 • Ewangelia wg św. Łukasza 21,25–28.34–36
CHMURA SŁOWA
![](https://stacja7.pl/wp-content/uploads/2018/12/I-adwentu-C_chmura-1024x576.jpg)
STO SŁÓW
Adwent to oczekiwanie na przyjście Mesjasza. Wierzący od niepamiętnych lat wypatrują Sprawiedliwego, Bóg potwierdza, że On przyjdzie (PIERWSZE CZYTANIE).
Adwent to oczekiwanie w podwójnym sensie: na pierwsze przyjście Chrystusa (Boże Narodzenie, które już się stało) oraz powtórne jego przyjście, czyli Paruzję (EWANGELIA). Oba znaczenia wyraża Liturgia Słowa.
Oczekiwanie wiąże się z konkretną postawą, której wymaga Adwent. Z Liturgii Słowa wypływają jasne postanowienia: dać się prowadzić ścieżką Boga (PSALM), stawać się doskonalszymi (DRUGIE CZYTANIE), czuwać (EWANGELIA).
Dobrze, że Adwent – oczekiwanie na Paruzję – tak ściśle łączy się z Adwentem – oczekiwaniem na Boże Narodzenie. Łatwiej pojmiemy, że czekać na Ten Dzień to nie oczekiwać z trwogą, lecz z nadzieją na Wytęsknionego. Marana tha! Przyjdź, Panie! Czekamy!
![](https://stacja7.pl/wp-content/uploads/2021/11/reklamy_JNC_ebook-15-1-1024x576.jpg)
Czytanie z Księgi Jeremiasza
Przeczytaj również
(Jr 33, 14-16)
Tak mówi Pan:
«Oto nadchodzą dni, kiedy wypełnię pomyślną zapowiedź, jaką obwieściłem domowi izraelskiemu i domowi judzkiemu. W owych dniach i w owym czasie wzbudzę Dawidowi potomka sprawiedliwego; będzie on wymierzał prawo i sprawiedliwość na ziemi. W owych dniach Juda dostąpi zbawienia, a Jerozolima będzie mieszkała bezpiecznie. To zaś jest imię, którym ją będą nazywać: „Pan naszą sprawiedliwością”»
Oto Słowo Boże.
•
PIERWSZE CZYTANIE
Sprawiedliwa Odrośl • Jer 33, 14-1
Wzbudzę Dawidowi potomstwo. Odczytujemy w tych słowach zapowiedź narodzenia Chrystusa.
KSIĘGA: Jeremiasza • AUTOR: Jeremiasz • CZAS POWSTANIA: ok. 626–587 r. przed Chr. (dalsza redakcja po śmierci proroka) • KATEGORIA: wyrocznia prorocka • KTO MÓWI: Bóg • ADRESACI: Izraelici
BEZSKUTECZNE PRZESTROGI • Księga Jeremiasza pod względem liczby słów to najobszerniejsza księga Starego Testamentu. Zawiera aż pięćdziesiąt dwa rozdziały • Jeremiasz to wielki i kontrowersyjny dla ówczesnych prorok. Za życia uznawany za bluźniercę i zdrajcę narodu (👁 Jr 26,7–9), po śmierci został „wywyższony” przez Boga, przeszedł do historii jako orędownik narodu (👁 2 Mch 15,14–16). Był świadkiem upadku Judy i Jerozolimy oraz niewoli babilońskiej (586 r. przed Chr.) • Jego księga pokazuje bezsilność proroka, który bezskutecznie przestrzega Izraela przed postępowaniem, które przyniesie tragiczne skutki. Księga zawiera także wizję odnowy Izraela i Nowego Przymierza.
KSIĘGA POCIESZENIA • Ostrzeżenia przed nieszczęściem przeważają w całej Księdze Jeremiasza, a zwłaszcza w jego dwóch pierwszych częściach. Przypomnijmy, już w 722 r. przed Chr. Asyria uprowadziła dziesięć plemion Północy (Izraela). Przestrogi Jeremiasza sprawdzą się, wkrótce państwo przestanie zupełnie istnieć: w 598 r. przed Chr. Babilończycy dokonali pierwszej deportacji z Południa (Judy), a w 587 r. zniszczyli Jerozolimę, uprowadzając większość mieszkańców do niewoli. • Jednak pojawiają się czasem w Księdze Jeremiasza fragmenty odbiegające od przestrogi: obietnice przyszłego szczęścia i proroctwa związane z wizją odnowy Izraela. Przykładem jest Księga Pocieszenia (👁 Jr 30,1–33,26) W czasie ucisku i nieszczęścia Jeremiasz opisuje w niej już powrót z wygnania oraz Nowe Przymierze – znak miłosierdzia Bożego i przebaczenia.
„WZBUDZĘ POTOMSTWO” • To właśnie z Księgi Pocieszenia pochodzi dzisiejsze czytanie. Zwróćmy uwagę na zapowiedź interwencji Boga, który przyjdzie z pomocą swemu ludowi w czasie niebezpieczeństw: Jerozolima będzie mieszkała bezpiecznie • Zauważmy, że w proroctwie tym mamy do czynienia z podwójną zapowiedzią. Chodzi nie tylko o historyczny powrót ludu do Jerozolimy, ale także o wzbudzenie Dawidowi sprawiedliwego potomstwa. To zapowiedź Chrystusa.
NAJWAŻNIEJSZE CYTATY
Wypełnię pomyślną zapowiedź, jaką obwieściłem
Wzbudzę Dawidowi potomstwo sprawiedliwe
TRANSLATOR
• Oto nadchodzą dni, kiedy wypełnię pomyślną zapowiedź, jaką obwieściłem domowi izraelskiemu i domowi judzkiemu (Jr 33,14) • Dosłownie: Oto nadchodzą dni, kiedy podniosę (wskrzeszę) dobre słowo, jakie rzekłem domowi izraelskiemu i domowi judzkiemu.
• Wzbudzę Dawidowi potomstwo sprawiedliwe (Jr 33,15) • w oryginale pojawia się słowo „odrośl” (cemach cedaqah). Zdanie dosłownie brzmi: Sprawię, że wzejdzie (wykiełkuje) dla Dawida sprawiedliwa odrośl.
BIBLIJNY INSIDER
• Wskrzeszone słowo • Choć Izrael grzeszy i porzuca Przymierze z Bogiem, Bóg pozostaje wierny złożonym przez siebie obietnicom. Przyrzeka, że podniesienie, wypełni, wskrzesi dawne dobre słowo (👁 TRANSLATOR), które niegdyś ofiarował Izraelowi i Judzie. Cóż to za słowo? • To obietnica dana Dawidowi. W sercu ksiąg historycznych, w Drugiej Księdze Samuela, czytamy, że Bóg obiecał zbudować Dawidowi dom i dać mu potomstwo, które będzie zasiadać na wieki na tronie w Jerozolimie (👁 2 Sm 7) • „Dobre słowo” wydaje się umierać, kiedy ostatni monarchowie z rodu Dawida giną pod ciosami Babilończyków, odchodząc w niesławie. Boże Słowo jest jednak wiecznie żywe i aktualne. Bóg zapowiada jego wskrzeszenie i posłanie Nowego Dawida.
• Wytchnienie • Proroctwo o sprawiedliwej odrośli to moment wytchnienia w Jeremiaszowych proroctwach przeciw królom Judy. Prorok na własne oczy ogląda upadek domu Dawida, którego kolejni reprezentanci lekkomyślnie podnoszą bunt przeciw Babilonii i zaniedbują przymierze z Panem.
• Tęsknota • W czasach, kiedy królowie zawodzą, rodzi się w Izraelu tęsknota za potężnym i sprawiedliwym władcą na wzór Dawida. Bóg zapowiada takiego monarchę, który ma wyrosnąć jak młody pęd ze spalonej niewiernością ziemi (👁 TRANSLATOR). Jego imię Pan naszą sprawiedliwością (Jahwe cidqenu) przypomina imię ostatniego króla Judy – Sedecjasza (Cidqijjahu) – „Pan sprawiedliwością”.
• Oczekiwanie • Niestety podobieństwo jest tylko pozorne. Sedecjasz doprowadzi Jerozolimę do upadku, okazując nieposłuszeństwo Słowu Bożemu przekazanemu mu przez Jeremiasza • Na zapowiedzianego przez Boga sprawiedliwego potomka Dawida przyjdzie Izraelowi czekać długich sześćset lat, do czasu przyjścia Chrystusa. Dzięki niemu Juda zostanie zbawiona, a Jerozolima zazna pokoju. On wypełni Bożą sprawiedliwość.
(Ps 25,4-5 8-9. 10 i 14)
REFREN: Pan Bóg uczynił wielkie rzeczy dla nas
Gdy Pan odmienił los Syjonu,
wydawało się nam, że śnimy.
Usta nasze były pełne śmiechu,
a język śpiewał z radości.
Mówiono wtedy między poganami:
„Wielkie rzeczy im Pan uczynił”.
Pan uczynił nam wielkie rzeczy
i ogarnęła nas radość.
Odmień znowu nasz los, Panie,
jak odmieniasz strumienie na Południu.
Ci, którzy we łzach sieją,
żąć będą w radości.
Idą i płaczą
niosąc ziarno na zasiew,
lecz powrócą z radością
niosąc swoje snopy.
•
PSALM
Ufność • Ps 25,4-5.8-10.14
To piękna modlitwa: psalmista prosi Boga, by mógł poznać Jego drogi, a potem by Bóg go po nich prowadził.
PSALM 25 • AUTOR: anonimowy lewita • CZAS POWSTANIA: pierwotna forma – czasy monarchii, obecna forma – czas powygnaniowy (po 538 r. przed Chr.)
PSALM ALFABETYCZNY • Psalm 25 jest psalmem alfabetycznym (następujące po sobie hebrajskie wersety rozpoczynają się od kolejnej litery hebrajskiego alfabetu). Niestety tej prawidłowości nie oddaje już tłumaczenie • Autorstwo psalmu przypisuje się Dawidowi, królowi Izraela. W formie obecnej pochodzi jednak od autora żyjącego w czasach po wygnaniu babilońskim. Być może dostosował on pierwotną formę lamentacji indywidualnej do liturgii świątynnej: choć dominuje w nim bardzo osobisty ton, widać redakcję, dzięki której mógł być wykonywany podczas liturgii.
LAMENTACJA I UFNOŚĆ • Psalm 25 określa się jako formę lamentacji, zbiorowej modlitwy błagalnej (tefillah). Świadczą o tym pierwsze i ostatnie wersety utworu (pominięte we fragmencie, który usłyszymy, choć powtarzane w refrenie psalmu): Ku Tobie, Panie, wznoszę moją duszę… oraz inny: Boże, wybaw Izraela ze wszystkich jego ucisków • Psalm jest także wyrazem zaufania psalmisty do Boga, na co wskazują pozostałe wersety. Dlatego niektórzy kwalifikują go właśnie jako modlitwę zawierzenia
MODLITWA POKORNEGO • Fragmenty psalmu, które usłyszymy, zawierają prośbę psalmisty, by Pan okazał Izraelitom swoje drogi, a potem by ich po nich prowadził • Zwróćmy uwagę, że na pobrzmiewające w treści adwentowe wezwanie do kroczenia ścieżkami Pana.
NAJWAŻNIEJSZE CYTATY
Prowadź mnie w prawdzie
Dobry jest Pan i łaskawy, dlatego wskazuje drogę grzesznikom
Wszystkie ścieżki Pana są pewne
Czytanie z Pierwszego Listu św. Pawła do Tesaloniczan
(1 Tes 3, 12 – 4, 2)
Bracia:
Pan niech pomnoży liczbę waszą i niech spotęguje waszą wzajemną miłość dla wszystkich, jaką i my mamy dla was; aby serca wasze utwierdzone zostały jako nienaganne w świętości wobec Boga, Ojca naszego, na przyjście Pana naszego Jezusa wraz ze wszystkimi Jego świętymi.
A na koniec, bracia, prosimy i zaklinamy was w Panu Jezusie: według tego, coście od nas przejęli w sprawie sposobu postępowania i podobania się Bogu i jak już postępujecie, stawajcie się coraz doskonalszymi! Wiecie przecież, jakie nakazy daliśmy wam przez Pana Jezusa.
Oto Słowo Boże.
•
DRUGIE CZYTANIE
Coraz doskonalsi • 1 Tes 3,12 – 4,2
Pierwsze postanowienie adwentowe w historii. Paweł pisze: „Jezus przybędzie powtórnie. Stawajcie się coraz doskonalszymi!”.
KSIĘGA: Pierwszy List do Tesaloniczan • NADAWCY: św. Paweł, Sylwan i Tymoteusz • ADRESACI: chrześcijanie w Tesalonice • CZAS POWSTANIA: ok. 50/51 r. • MIEJSCE POWSTANIA: Korynt
PIERWSZE PISMO NOWEGO TESTAMENTU • Pierwszy List do Tesaloniczan jest uznawany za najstarsze pismo Nowego Testamentu. Paweł napisał je zaraz po założeniu wspólnoty i opuszczeniu Tesaloniki z powodu nieprzychylności mieszkających tam Żydów, podczas drugiej podróży misyjnej. Adresaci listu to chrześcijanie nawróceni z pogaństwa (👁 1 Tes 1,9), którzy za swoje nawrócenie płacą wysoką cenę prześladowań (👁 1 Tes 1,7) ze strony ich rodaków (👁 1 Tes 2,14).
UMOCNIENIE • Święty Paweł obawiał się m.in. tego, że doświadczenie prześladowań rozbije wspólnotę chrześcijańską w Tesalonikach. Obawy okazały się na szczęście płonne, a list ma na celu umocnienie ich w wierności otrzymanej Ewangelii (👁 1 Tes 4,1–2.10). Nie potrzebują pouczeń co do miłości braterskiej (👁 1 Tes 4,9) ani daty końca czasów (👁 1 Tes 5,1–2), nie widać u nich problemów natury moralnej • Jedyny problem to kwestia braku wiedzy co do losu zmarłych (👁 1 Tes 4,13–18).
„NA PRZYJŚCIE PANA NASZEGO” • Wysłuchamy fragmentu będącego częścią braterskiego umocnienia i pouczenia. Zwróćmy uwagę, że to umocnienie – życzenie świętości i nienaganności – dotyczy szczególnego momentu: powtórnego przyjścia Jezusa • Nikt nie jest w stanie przewidzieć dnia Sądu Ostatecznego, dlatego chrześcijanin nie powinien kierować swoim życiem tylko i wyłącznie ze względu na wizję bliskiej kary lub nagrody. Paweł zachęca do czujności, która polega na przestrzeganiu Bożych przykazań i wypełnianiu woli Boga w każdym momencie życia – tak w jego początkach, jak i u kresu.
NAJWAŻNIEJSZE CYTATY
Stawajcie się coraz doskonalszymi!
TRANSLATOR
• A na koniec, bracia, prosimy was i napominamy w Panu Jezusie (…)
stawajcie się coraz doskonalszymi! (1 Tes 4,2) • dosłownie: obyście obfitowali
jeszcze bardziej.
BIBLIJNY INSIDER
Paweł chce, aby serca Tesaloniczan zachowywały się w nienagannej świętości w momencie przyjścia Jezusa.
• Mission impossible • Już w Starym Testamencie pojawia się pytanie o to, czy człowiek może pozostać „nienagannym”, bez skazy przed obliczem Boga • Odpowiedź jest negatywna. Elifaz z Temanu pyta Hioba: Czyż u Boga człowiek jest niewinny, czy u Stwórcy śmiertelnik jest czysty? (👁 Hi 4,17).
• Otwarcie na Ducha • To, co po ludzku niemożliwe, staje się możliwe w Chrystusie. On daje nam dostęp do świętości Boga i w ten sposób czyni nas bez skazy w oczach Bożych • Pawłowi chodzi nie tyle o chrześcijański wysiłek dążenia do doskonałości, ile o otwarcie się na Ducha, który jest darem Chrystusa, a który umacnia miłość i utwierdza serce chrześcijanina w świętości. Paweł wzywa nie tyle do stresującej, moralnej doskonałości, ile do obfitowania w dary Ducha i Bożą miłość, która jest przecież darem • Życie moralne to nic innego jak otwartość na Boże dary i pomnażanie ich.
Słowa Ewangelii wg św. Łukasza
(Łk 21, 25-28. 34-36)
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Będą znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, a na ziemi trwoga narodów bezradnych wobec szumu morza i jego nawałnicy. Ludzie mdleć będą ze strachu, w oczekiwaniu wydarzeń zagrażających ziemi. Albowiem moce niebios zostaną wstrząśnięte. Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego na obłoku z wielką mocą i chwałą. A gdy się to dziać zacznie, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie.
Uważajcie na siebie, aby wasze serca nie były ociężałe wskutek obżarstwa, pijaństwa i trosk doczesnych, żeby ten dzień nie przypadł na was znienacka, jak potrzask. Przyjdzie on bowiem na wszystkich, którzy mieszkają na całej ziemi. Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie, abyście mogli uniknąć tego wszystkiego, co ma nastąpić, i stanąć przed Synem Człowieczym».
Oto Słowo Pańskie.
•
EWANGELIA
Pan przyjdzie • Łk 21,25-28.34-36
Jezus mówi o sobie w trzeciej osobie: „Syn Człowieczy przybędzie”. I też zachęca do gotowości: „Czuwajcie i módlcie się”.
EWANGELISTA: św. Łukasz • CZAS POWSTANIA: ok. 80 r. • KATEGORIA: mowa • MIEJSCE AKCJI: Świątynia Jerozolimska • CZAS AKCJI: 33 r. • KTO MÓWI: Jezus • ADRESACI: uczniowie • WERSJE: Mt 24–29–30 • Mk 13,24–26.
ŁUKASZ. OSOBA I DZIEŁO • W roku C dominować będzie Ewangelia wg św. Łukasza. O autorze trzeciej Ewangelii wiemy stosunkowo dużo. Wedle najstarszych tradycji, mających potwierdzenie w Dziejach Apostolskich, św. Łukasz był towarzyszem św. Pawła i spisał głoszoną przez niego Dobrą Nowinę. Według tradycji pochodził z Antiochii Syryjskiej, z wykształcenia był lekarzem (👁 Dz 4,14). Jego dzieło dzieli się na dwie księgi: pierwsza to Ewangelia, druga − jej kontynuacja − to Dzieje Apostolskie • W Ewangelii można wyróżnić kilka części: • ewangelię dzieciństwa (👁 Łk 1,5–2,52) • ewangelię cudów i przypowieści w Galilei (👁 Łk 4,14–9,50) • wypełnioną nauczaniem podróż do Jerozolimy (👁 Łk 9,51–19,28) • nauczanie o charakterze eschatologicznym w Jerozolimie (👁 Łk 19,29–21,38) • ewangelię Męki i Zmartwychwstania (👁 Łk 22,1–24,53).
„CZUWAJCIE!” • Pierwsza niedziela nowego roku liturgicznego i Adwentu charakteryzuje się tym, że zawsze słuchamy wówczas słów Jezusa wypowiedzianych w Świątyni Jerozolimskiej (i na Górze Oliwnej), kilka dni przed Jego śmiercią na krzyżu, zwanych mową eschatologiczną. Są to fragmenty, w których Jezus zachęca swoich uczniów do czuwania. Czeka nas zatem zapis tych słów w redakcji Łukasza • Jak pisze Łukasz, Jezus nauczał codziennie w świątyni, zaś noce spędzał na górze zwanej Oliwną. Wypędził handlarzy, prowadził z faryzeuszami spór o władzę, o podatek należny Cezarowi, z saduceuszami spierał się o zmartwychwstanie umarłych oraz pochwalił wdowę oddającą jedyny posiadany grosz.
MOWA ESCHATOLOGICZNA • Mowa eschatologiczna to ostatni fragment Ewangelii Łukasza, tuż przed męką i śmiercią. Rozpoczyna się stwierdzeniem, że świątynia jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami: Nie zostanie tu kamień na kamieniu… – odpowiada Jezus • Usłyszymy dwa fragmenty mowy eschatologicznej: najpierw zapowiedź Jezusa dotyczącą końca czasów i paruzji, czyli przyjścia Syna Człowieczego. W drugiej części Jezus zwraca uwagę na postawę gotowości uczniów.
NAJWAŻNIEJSZE CYTATY
Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego na obłoku z wielką mocą i chwałą
Uważajcie… żeby ten dzień nie spadł na was znienacka, jak potrzask
Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie
TRANSLATOR
• Będą znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, a na ziemi trwoga narodów bezradnych wobec huku morza i jego nawałnicy (Łk 21,25) • Nawałnica to dosłownie: fala, wznoszenie, niespokojny, „rzucający” ruch (gr. salos). Można sobie wyobrazić występujące z brzegów ogromną falą morza i oceany.
• A gdy się to dziać zacznie, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie (Łk 21,28) • Dosłownie: wyprostujcie się (gr. anakypto).
• Żeby ten dzień nie spadł na was znienacka, jak potrzask (Łk 21,34–35)
• Inaczej: jak pułapka (gr. pagis).
BIBLIJNY INSIDER
Jezus, stając w Jerozolimie, gdzie ma się dopełnić jego los, świadom nowego świata, który stwarza przez swój krzyż i zmartwychwstanie, ogłasza bliski koniec starej rzeczywistości. Wzywa do świadomego i czujnego życia w czasach ostatecznych i podaje znaki zbliżającego się kresu.
• Na dwóch poziomach • Może chodzić o katastrofy w wymiarze kosmicznym lub o znaki poprzedzające katastrofy naturalne, jak susze, trzęsienia ziemi i wojny. Ale sens może też być inny, głębszy • Dla starożytnych niebo ma także wymiar symboliczny: jest boskie i jest mieszkaniem bogów. Na końcu czasów Bóg okaże się jedynym władcą nieba i ziemi, ukazując kruchość i słabość wszystkiego, co człowiek ubóstwił. Pan znów obejmie w posiadanie wszechświat, który człowiekowi został oddany tylko w dzierżawę (👁 Rdz 1–2).
• Trwoga narodów • bezradnych wobec szumu morza i jego nawałnicy. Tu również obraz można czytać na dwóch poziomach. Na poziomie naturalnym Jezus może zapowiadać kataklizm naturalny, podnoszenie się poziomu mórz i wielką falę przypominającą tsunami • W Biblii morze jest także symbolem śmierci, sił chaosu i zniszczenia, które tylko Bóg utrzymuje w ryzach (👁 Hi 38,8). Znakiem zbliżającego się końca będzie uwolnienie sił zniszczenia i śmierci kumulowanych w świecie przez ludzki grzech, wobec których ludzie staną zupełnie bezradni.
• Nadejście Syna Człowieczego • Znaki na niebie i na ziemi będą preludium do ostatecznego przyjścia Chrystusa, który tym razem przybędzie już nie jako Ukrzyżowany, lecz jako Pan Chwały. Towarzyszące mu obłoki podkreślają Jego bóstwo • Jezus opisuje siebie obrazami zaczerpniętymi z Księgi Daniela, z wizji Syna Człowieczego (👁 Dn 7,13–14). Wierzący nie mają się czego obawiać. Powinni wysoko podnieść głowy, przychodzi bowiem ich Wybawca.
• Czuwanie i modlitwa • Jezus podkreśla, że Jego ostateczne przyjście zaskoczy świat, tak jak zaskoczyło nas wcielenie i zmartwychwstanie. Podaje równocześnie dwa sposoby przygotowania się na koniec świata: czuwanie i modlitwa • Czuwanie (agrypneo) oznacza czuwanie nocne, nocne pochody wojsk czy sen pasterzy na tyle lekki, aby zbudzić się i walczyć o swoje stada. Czuwanie to walka i troska, o powierzone nam osoby i misje • Modlitwa, której Jezus nieustannie uczy w Ewangelii
Łukasza, to poszukiwanie woli Bożej i prośba o siły do jej wypełnienia. Czuwający i uzbrojeni w modlitwę nie staniemy się łatwym łupem w walce o duszę świata.
LINKI
• Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, nadchodzącego w obłoku z mocą i wielką chwałą (Łk 21,27)
Dn 7,13–14: Patrzałem w nocnych widzeniach: a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy. Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego. Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie.
![](https://stacja7.pl/wp-content/uploads/2021/11/Jutro-Niedziela-rok-C-wklejka-reklamowa-1024x576.jpg)