Z KRAJU

Oblaci z Poznania spowiadają metodą “drive thru”

Misjonarze oblaci z parafii Chrystusa Króla w Poznaniu zainicjowali akcję spowiedzi w wersji "drive thru". Księża oczekują na wiernych w samochodzie, natomiast penitenci podjeżdżają autem od strony kierowcy i spowiadają się, zachowując bezpieczną odległość 1,5 m i nie wysiadając z własnego samochodu.

Polub nas na Facebooku!

Oblaci z Poznania spowiadają metodą "drive thru"
Misjonarze oblaci z parafii Chrystusa Króla w Poznaniu zainicjowali akcję spowiedzi w wersji "drive thru". Księża oczekują na wiernych w samochodzie, natomiast penitenci podjeżdżają autem od strony kierowcy i spowiadają się, zachowując bezpieczną odległość 1,5 m i nie wysiadając z własnego samochodu.

Jak mówi proboszcz parafii, o. Michał Hadrich OMI, inicjatywa jest odpowiedzią na trwającą pandemią. – Powodem była troska o tych, którzy z jednej strony nie wyobrażają sobie świąt bez spowiedzi, a z drugiej boją się zarażania wirusem – tłumaczy.

Dzięki temu sakrament pokuty może być sprawowany z zachowaniem daleko idących zasad higienicznych, z czego już skorzystało kilku penitentów.

Ponieważ w poznańskim klasztorze jest wielu zakonników, zapewniana jest także rotacja spowiedników. – Współbracia bardzo chętnie podejmują posługę na parkingu przed kościołem parafialnym – mówi o. Hadrich.

Pierwszy w mobilnym konfesjonale zasiadł o. Jan Wlazły OMI. – Jako duszpasterz powołań przeżywam pięknie tę inicjatywę ze współbraćmi, widząc staranie duszpasterzy, żeby dotrzeć do każdego człowieka, wszystkim stworzyć szansę do spotkania z Panem Bogiem – wyjaśnia na stronie www.oblaci.pl.

Spowiedź w ramach akcji od godziny 17:30 do 18:30, jak i w sposób tradycyjny sprawowana będzie w poznańskiej parafii aż do Wielkiej Soboty włącznie. Szczegółowe informacje o inicjatywach oblatów można znaleźć na stronie www.oblaci.pl.

 

FOT. Z. Kędziora/Oblaci.pl

 

KAI/ad

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Niedziela Palmowa. Rozpoczynamy Wielki Tydzień

W Niedzielę Palmową w Kościele katolickim rozpoczyna się Wielki Tydzień. Od 1986 r. w Niedzielę Palmową obchodzony jest również Światowy Dzień Młodzieży.

Polub nas na Facebooku!

Niedziela Palmowa. Rozpoczynamy Wielki Tydzień
W Niedzielę Palmową w Kościele katolickim rozpoczyna się Wielki Tydzień. Od 1986 r. w Niedzielę Palmową obchodzony jest również Światowy Dzień Młodzieży.

Liturgia tego dnia jest pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy pięć dni przed Jego ukrzyżowaniem. Jak podają Ewangeliści, zgromadzone wówczas tłumy rzucały na drogę płaszcze, gałązki oliwne i palmowe wołając: “Hosanna Synowi Dawida: błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie”.

Liturgia Niedzieli Palmowej jest rozpięta między dwoma momentami: radosną procesją z palmami oraz czytaniem – jako Ewangelii – Męki Pańskiej, zwykle z podziałem na role, według jednego z 3 Ewangelistów: Mateusza, Marka lub Łukasza (Mękę Pańską wg św. Jana czyta się podczas liturgii Wielkiego Piątku). W ten sposób Kościół podkreśla, że triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane.

W Niedzielę Palmową obowiązuje czerwony kolor szat liturgicznych. Mimo to uroczystość ma wymowę radosną, gdyż rozpoczyna ciąg wydarzeń, przez które dokonało się zbawienie świata. Chrześcijańskie tajemnice wiary przenikają się wzajemnie – chwała i radość tworzą nierozdzielną całość z cierpieniem; w męce zapowiedziane jest zmartwychwstanie i zbawienie.

Udział w liturgii Niedzieli Palmowej oznacza zgodę na krzyż, cierpienie z Chrystusem oraz na taką, a nie inną drogę życia. W niektórych parafiach asysta liturgiczna wychodzi na zewnątrz kościoła, a potem procesjonalnie podchodzi do zamkniętych drzwi świątyni, w które następnie kapłan trzykrotnie uderza krzyżem, ukazując w symboliczny sposób, że krzyż otwiera drogę do nieba.

Podczas tego obrzędu śpiewa się antyfonę: “Bramy, podnieście swe szczyty, unieście się odwieczne podwoje, aby mógł wkroczyć Król chwały”. Zaraz przy wejściu do kościoła czytana jest Ewangelia o tryumfalnym wjeździe Jezusa do Jerozolimy, a następnie kapłan święci palmy. Później zostają one spalone a popiołem posypuje się głowy wiernych we Środę Popielcową następnego roku.

Początki świętowania liturgii Niedzieli Paschalnej odnajdujemy w Jerozolimie w IV wieku. W tamtych czasach starano się jak najdokładniej odtwarzać sceny z życia Jezusa. Z upływem lat procesje zostały udramatyzowane – w Egipcie na czele niesiono krzyż, w Jerozolimie biskup reprezentujący Chrystusa wjeżdżał do miasta na osiołku.

W Polsce Niedziela Palmowa nosiła także nazwę Niedzieli Kwietnej, bo zwykle przypada w czasie gdy pokazują się pierwsze kwiaty. W Niedzielę Palmową po sumie odbywały się w kościołach przedstawienia pasyjne. Za czasów króla Zygmunta III istniały zrzeszenia aktorów-amatorów, którzy w roli Chrystusa, Kajfasza, Piłata, Judasza itp. chodzili po miastach i wioskach i odtwarzali misterium męki Pańskiej.

Zwyczaj święcenia palm pojawił się w Kościele w XI wieku. Palmy w Polsce zastępują często gałązki wierzbowe z baziami. Po ich poświęceniu zatyka się je za krzyże i obrazy, by strzegły domu od nieszczęść i zapewniały błogosławieństwo Boże. Wtykano także palmy na pola, aby Pan Bóg strzegł zasiewów i plonów przed gradem, suszą i nadmiernym deszczem.

KAI

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Copy link
Powered by Social Snap