Rdz 1,1
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ
"Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię".
To zdanie zawiera ważne prawdy teologiczne. Jedną z nich jest stwierdzenie, że na początku był Boży akt stworzenia świata.
Przeczytaj również
Autor biblijny wyraźnie polemizuje z mitami kosmogonicznymi starożytnego Bliskiego Wschodu. Według nich świat powstał w wyniku walki bogów (np. Marduka z Tiamat w Babilonii) i jest efektem ubocznym zmagania o władzę. Tymczasem Bóg z Księgi Rodzaju jest jeden i wszechmocnym aktem woli stwarza wszechświat.
W dalszych wersetach zobaczymy, z jaką łatwością działa Pan Bóg. Wystarczy jedno Jego Słowo, Bóg nie musi się wysilać, ani z nikim walczyć o władzę, czy spierać się o pierwszeństwo. JHWH nie jest jednym z bogów starożytnych, On jest jedynym Bogiem, Stwórcą nieba i ziemi, czyli całego istniejącego świata.
Para wyrazów „niebo i ziemia” oznacza tu „wszystko”, „cały istniejący świat”, „wszechświat”, „byty widzialne i niewidzialne”. Jest to typowo semicki sposób wyrażania się, częsta figura retoryczna w Biblii, zwana meryzmem. Polega to na wskazaniu dwóch skrajnych punktów zbioru, aby wyrazić jego całość. Na przykład wyrażenia: pomrą od syna faraona do syna niewolnicy (Wj 11,5), synowie i córki oraz starcy i dzieci (Jl 3,1n) to meryzmy, wskazujące na wszystkich ludzi.
Obydwa wyrazy („niebo i ziemia”) występują od razu z rodzajnikami określonymi (h), co nie jest zwyczajnym użyciem rodzajnika w języku hebrajskim. Gdy jest mowa o jakiejś rzeczy po raz pierwszy, najczęściej występuje ona bez rodzajnika, a dopiero wtedy gdy chodzi o rzecz już znaną, wprowadza się rodzajnik. Określenie wyrazów „niebo” i „ziemia” rodzajnikiem w pierwszym wersecie Biblii wskazuje, że jest to tytuł dla całego poematu stwórczego Rdz 1, streszczenie dzieła, a nie pierwsze zdanie w opisie stwarzania.
Niebo i ziemia nie są pierwszymi bytami stworzonymi, gdyż ich uczynienie opisują wersety 6–10. Pierwsze zdanie Biblii jest zatem podsumowaniem i syntetycznym ujęciem całego opowiadania o stworzeniu świata, dlatego pojawia się tu określony rodzajnikami meryzm.
Meryzm pierwszego wersetu Biblii został wykorzystany przez Pana Jezusa, gdy mówił o zasięgu i charakterze swojej boskiej władzy: Dana mi jest wszelka władza na niebie i na ziemi (Mt 28,18). Podobnie meryzmu tego używa Credo Kościoła: Wierzę w… Stworzyciela nieba i ziemi.
Pierwsze zdanie Biblii jest fundamentem dziejów Zbawienia, prawdą tak istotną, że weszła do chrześcijańskiego wyznania wiary jako jego pierwsze sformułowanie.
Artykuł ukazał się w czasopiśmie "BIBLIA Krok po Kroku".