Nasze projekty
Paulina Malczyk

Święty Dobry Łotr. Patron więźniów

Nie ma wśród chrześcijan takich, którzy by nie słyszeli o Dobrym Łotrze. Święty Łukasz w swojej ewangelii opisuje dialog Jezusa z ukrzyżowanym obok Niego człowiekiem. Mający wiele złego na sumieniu skazaniec zostaje jednak pierwszym świętym Kościoła. 26 marca jest jego liturgiczne wspomnienie.

Reklama

W polskiej tradycji święty Dyzma nazywany jest łotrem. Należy uznać to za celne przetłumaczenie greckiego słowa κακοεργός użytego w Ewangelii św. Łukasza. Oznacza ona dokładnie: „czyniący źle”, „złośliwy”, „łotrowski” albo „wyrządzający krzywdę”.

Postać św. Dyzmy pojawia się w apokryficznej ewangelii według Nikodema, inaczej Akta Piłata z IV wieku, a później w Protoewangelii Jakuba w V wieku. “Opowiadania Józefa z Arymatei” będące częścią Akt opisują łotrów w następujący sposób:

Na siedem dni przed męką Chrystusa zostali przekazani namiestnikowi dwaj zasądzeni łotrzy z Jerycha. A wina ich jest następująca. Pierwszy z nich miał na imię Getas. Zabijał on mieczem wędrowców, innych nagimi puszczał, kobietom, które wieszał za kostki głową w dół, ucinał piersi, a sprawiało mu radość pić krew dzieci. O Bogu zupełnie zapominał, Prawem gardził i od początku był okrutny w podobnych sprawach.

Reklama

Natomiast powód winy drugiego był następujący: nazywał się Demas, pochodził z Galilei, posiadał zajazd, używał sobie na łupieniu bogatych, ubogim natomiast dobrze czynił, a choć był złodziejem, jak Tobiasz grzebał ciała ubogich. Rabował lud żydowski: ukradł księgę Prawdy z Jerozolimy, obrabował córkę Kajfasza, która była kapłanką świątynną i wykradł nawet tajemny depozyt, złożony tam przez Salomona. Takie to były jego czyny.

Postać Świętego Dyzmy jest otaczana kultem ze względu obietnicę, którą złożył mu Ukrzyżowany Jezus “Zaprawdę powiadam ci, dziś będziesz ze mną w raju”. Rozprzestrzenił się on szeroko w IV wieku, kiedy to razem z krzyżem Jezusa miał zostać odnaleziony krzyż Dobrego Łotra, który zaczęto czcić jako relikwię. Część krzyża dotarła do klasztoru bizantyjskiego w Nikozji, część do Bolonii, a jeszcze inna część – poprzeczna belka – znajduje się w bazylice Santa Croce di Gerusalemme (Świętego Krzyża z Jerozolimy) w Rzymie.

W kościele prawosławnym określany jest Rachem i przedstawiany w ikonografii głównie jako młodzieniec, czasem w wieku dojrzałym lub jako starzec. Jego strojem jest opaska na biodrach lub krótka tunika, a atrybytami są krzyż, łańcuch, maczuga, miecz lub nóż.

Reklama

Tradycja ikonograficzna zwraca uwagę na ukośną belkę prawosławnego krzyża, która symbolizuje skazańców ukrzyżowanych z Chrystusem. Jej prawy kraniec, uniesiony do góry, wskazuje niebo, do którego poszedł Dobry Łotr. Lewy kraniec wskazuje piekło, do którego trafił ten, który nie wyraził skruchy.

Święty Dyzma jest symbolem Bożego miłosierdzia oraz stanowi wzór doskonałego żalu za grzechy. Święty Dyzma swoje wspomnienie w Kościele obchodzi 26 marca i jest patronem więźniów, skazańców, kapelanów więziennych, umierających, pokutujących i nawróconych grzeszników oraz skruszonych złodziei. Święty jest również patronem Archidiecezji przemyskiej i Apulii. Episkopat Polski zdecydował w 2009 r., że dzień wspomnienia św. Dobrego Łotra obchodzony jest w Polsce jako Dzień Modlitw za Więźniów.

Reklama
Reklama

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas na Patronite