
O czym mówi pierwsza część Gorzkich żali?
Szerzej na dramat Męki pozwalają nam spojrzeć i go przeżywać Gorzkie Żale. W ich pierwszej części pochylamy się nad wydarzeniami, które poprzedzały wyrok u Piłata.
Czwarta już niedziela Wielkiego Postu. Niedziela Laetare – czyli radości, wesela – bo to już półmetek naszych zmagań za nami. Radości z nawrócenia, pojednania, postępu na drodze do świętości. Właśnie… radość z pojednania. A ono przecież dokonuje się w Sakramencie Pokuty. Dlatego tak ważne jest, by nie odkładać tego cudownego spotkania z Bożym Miłosierdziem na koniec Wielkiego Postu, lecz skorzystać z tego daru już na jego początku lub w trakcie.
W drodze nawracania się pomaga człowiekowi rozmyślanie nad męką i cierpieniem Chrystusa, bo pozwala uprzytomnić sobie, za jaką cenę zostaliśmy odkupieni. Krocząc Drogą krzyżową dotykamy ostatniego etapu ziemskiej wędrówki Pana, od sądu przed Piłatem aż do złożenia do grobu. Szerzej na dramat Męki pozwalają nam spojrzeć i go przeżywać Gorzkie Żale. W ich pierwszej części pochylamy się nad wydarzeniami, które poprzedzały wyrok u Piłata.
W pierwszej części będziemy rozważali, co Pan Jezus wycierpiał od modlitwy w Ogrójcu aż do niesłusznego przed sądem oskarżenia – słyszymy zapowiedź w I i IV Niedzielę Wielkiego Postu.
Św. Jan w swoim opisie Męki podaje, że Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Św. Mateusz dodaje, że Jezus tam się modlił, zaczął odczuwać smutek i trwogę. Św. Marek zaznacza, iż Jezus począł drżeć, a św. Łukasz podkreśla intensywność Jezusowej modlitwy, która powodowała, że Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię. Śpiewamy o tym w pierwszej zwrotce Hymnu Pierwszej części Gorzkich Żali.
To w Ogrodzie Oliwnym odnajdują Jezusa straże świątynne, na których czele stał Judasz. On to pocałunkiem, chyba najbardziej intymnym gestem miłości i przyjaźni, dokonuje zdrady Mistrza wskazując go oprawcom, którzy aresztują Jezusa. Tłum jest bezlitosny wobec Pojmanego: uderza, popycha, ciągnie za włosy. Żołnierz uderza w Twarz. A Jezus – Król z wysokości znosi to w cierpliwości. Hymn kończy się wezwaniem do żalu za grzechy, które są powodem cierpień Jezusa.
Przeczytaj również
W litanijnym Lamencie duszy nad cierpiącym Jezusem wzywany i uwielbiamy Mistrza, który jest: Cichym Barankiem, Poszukiwanym, Zaprzedanym, Nękanym, Zalanym potem, Wydanym, Związanym i Znieważanym, Targanym za włosy, Spoliczkowanym, Fałszywie oskarżonym.
Ewangeliści nie przekazują nam wiadomości o tym, gdzie w czasie Jezusowej modlitwy w Ogrójcu i aresztowania znajdowała się Maryja. Dusza wierzącego jednak rozmawia w nabożeństwie z bolejącą Matką, która widzi Syna cierpiącego, w trwodze konania, zlanego krwawym potu potokiem.
Czytaj także:
- Po co nam „Gorzkie żale”?
Skąd wzięło się nabożeństwo Gorzkich żali? Dlaczego składa się z kilku części? Jakie mają one znaczenie? - Wielkopostna Pobudka
Każdą z części nabożeństwa Gorzkich Żali rozpoczyna pieśń nazywana „Pobudką” lub „Zachętą”. Do czego ma zachęcić nas ta wyjątkowa pieśń?
Módlmy się Gorzkimi Żalami
Gorzkie Żale – część I w I i IV Niedzielę Wielkiego Postu
Gorzkie Żale – część II w II i V Niedzielę Wielkiego Postu
Gorzkie Żale – część III w III i VI Niedzielę Wielkiego Postu