Nasze projekty
Mateusz Ochman

Mierz czas

Powszechnie wiadomo, że dłuższa praca męczy i staje się bezproduktywna. Zresztą gdy ogarnie nas lenistwo to wolimy raczej odpoczywać niż pracować, prawda? Połączmy zatem pracę z odpoczywaniem.

Reklama

Tekst jest częścią cyklu pt. „5 sposobów na lenistwo”


Pewien Włoch, siedząc w kuchni, wymyślił świetny (moim zdaniem) pomysł na efektywną pracę. Wiadomo, co o Włochach mówią stereotypy: że od odpoczywania wolą tylko więcej odpoczywania. W każdym razie…

Francesco Cirillo opracował technikę, która stosowana jest i polecana na całym świecie. Nazwał ją “Pomodoro” (od minutnika kuchennego w kształcie pomidora). Na czym ona polega?

Każde zadanie dzielimy na kilka mniejszych. Przykład: jeżeli kolokwium obejmuje zakres 10 rozdziałów podręcznika, to nasze zadanie (naukę) dzielimy na części. Malutkie części. Tak, aby można było je ukończyć w czasie 25 minut (na przykład wykucie treści 4 stron książki). Rozpisz sobie te zadania, zaopatrz się w jakiś odmierzacz czasu (minutnik kuchenny, telefon, ta aplikacja) i… do dzieła.

Reklama
Reklama

Mierz czas

1. Pracujesz przez 25 minut

nie zaglądasz na fejsa, nie sms-ujesz, nie robisz nic poza pierwszym zadaniem

2. Po 25 minutach robisz 5 minut przerwy

podczas których robisz wszystko poza pracą

Reklama
Reklama

3. Pracujesz przez kolejne 25 minut

4. Odpoczywasz 5 minut

5. Poświęcasz 25 minut na trzecie zadanie

6. Tym razem Twój odpoczynek to aż 30 minut

przewietrz w tym czasie pomieszczenie, zrób sobie kawę, wrzuć na ząb jakąś czekoladę

7. Pracuj kolejne 25 minut

8. I znowu pół godziny przerwy

Po takich ośmiu krokach, gdy masz jeszcze zadania, które musisz wykonać danego dnia, wracasz do kroku numer 1.

Oczywiście metoda Francesco Cirillo wymaga wcześniejszego przygotowania: rozpisania sobie listy zadań na konkretny dzień, poinformowania domowników, że będziesz zajęty, “wycieszenia” pomieszczenia, w którym będziesz pracował, ale doświadczenia i opinie z całego świata potwierdzają: ta metoda działa. Wymaga jednak samozaparcia: 25 minut pracy, to 25 minut pracy; nie 20 i nie 23 minuty. To samo dotyczy odpoczynku: 5 minut odpoczynku, to 5 minut odpoczynku; nie 8, ani nie 4 minuty.

Reklama

I jeszcze jedno: metoda ta dotyczy zorganizowania i zmobilizowania się do pracy, której nam się nie chce wykonywać. Jeśli polubisz swoje zadanie do tego stopnia, że nie będziesz mógł się od niego oderwać, to się po prostu od niego nie odrywaj.

Ale pamiętaj o przerwach.


1. Wyłącz Facebooka



2. Stwórz listę zadań



3. Posprzątaj biurko



4. Mierz czas



5. Unikaj efektu yoyo


Reklama

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas na Patronite