Nasze projekty

Prymas Polski: nie wzrasta się samemu i nie wychowuje samemu

„Nie wzrasta się przecież nigdy samemu. I nie dojrzewa się samemu. Nie pokonuje się przeszkód i trudności samemu. Nie wychowuje się samemu. Wzrasta się wraz z innymi i przez innych, przez rodziców i nauczycieli, którzy nam w tej drodze towarzyszą. Tak kształtuje się dojrzały człowiek i tak się rozwija” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas uroczystości nadania imienia Szkole Podstawowej w Fałkowie k. Gniezna.

fot. Episkopat.pl

Metropolita gnieźnieński przewodniczył 16 lutego Mszy św. i poświęcił nowy sztandar szkoły, która otrzymała imię Powstańców Wielkopolskich. W homilii, nawiązując do zwycięskiego zrywu Wielkopolan podkreślił, że zrodził się on „w umysłach odpowiedzialnych i szeroko myślących ludzi”.

Dobrze znali otaczającą ich rzeczywistość. Byli na nią otwarci. Byli gotowi, by ją rozpoznać i się jej nauczyć. Myśleli więc o tym, co chcą zrobić. Sumiennie się do tego przygotowali. Myśleli o wolnej i niepodległej Polsce i zastanawiali się, jak ten cel wspólnie osiągnąć. Dla Ojczyzny pracowali i skrzętnie przygotowywali się do podjęcia konkretnych działań – podkreślił Prymas dodając, że to jest między innymi powodem do słusznej dumy.

Człowiek mądry to „człowiek chętny do słuchania”

Abp Polak nawiązał też do czytań, powtarzając za Listem św. Jakuba Apostoła, że człowiek mądry to „człowiek chętny do słuchania, nieskory do mówienia, nieskory do gniewu”. Taki człowiek nie oszukuje samego siebie i innych. Znając swoją wartość i ceniąc ją, potrafi żyć w społeczeństwie i własną pracą, ale także umiejętnością znajdowania wspólnego języka z innymi, rozwija i kształtuje wraz z nimi rzeczywistość, będąc jednocześnie zdolnym do troski i opieki nad słabszymi.

Reklama

Jak ukształtować w sobie takiego człowieka? Co daje nam nadzieję, że i my możemy to osiągnąć, że możemy tacy być? – pytał Prymas zaznaczając zaraz, że w tym procesie nie należy „wyglądać szybkich efektów” i że powinien on rozpocząć się jak najwcześniej, a więc jeszcze w rodzinie, na której spoczywa pierwszy obowiązek wychowania dzieci.

Ważna w tym dziele jest również rola szkoły – dodał, powtarzając za papieżem Franciszkiem, że rodzina i szkoła nie powinny być nigdy sobie przeciwstawne, ale wzajemnie komplementarne.

„Wzrasta się wraz z innymi i przez innych”

Nie wzrasta się przecież nigdy samemu. I nie dojrzewa się samemu. Nie pokonuje się przeszkód i trudności samemu. Nie wychowuje się samemu. Wzrasta się wraz z innymi i przez innych, przez rodziców i nauczycieli, którzy nam w tej drodze towarzyszą. Tak kształtuje się dojrzały człowiek i tak się rozwija – stwierdził metropolita gnieźnieński.

Reklama

Prymas podkreślił również, że edukacja jest procesem złożonym, który wymaga cierpliwości i czasu, ale także „umiejętności stawiania pytań i wspólnego poszukiwania na nie odpowiedzi”.

W obliczu tak wielu trudnych wyzwań i kryzysów, przez które dziś wszyscy przechodzimy, wartość naszych działań edukacyjnych nie może być mierzona po prostu na podstawie przejścia standardowych prób. Trzeba odwagi ducha i prawdziwego zaangażowania wszystkich, solidarnych wysiłków rodziców, nauczycieli i wychowawców, uczniów i odpowiedzialnych w samorządach i państwie za szkołę, aby cel drogi widzieć jasno i wyraźnie – wskazał na koniec Prymas Polski.

pa, KAI/Stacja7

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę