video-jav.net

Jak Wielki Tydzień świętują luteranie

Podobnie jak katolicy, w Niedzielę Palmową wierni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wkroczyli w Wielki Tydzień. Obchodzą Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę i Niedzielę Zmartwychwstania, ale najważniejszym dniem celebracji tych świąt jest Wielki Piątek.

Polub nas na Facebooku!

W Wielki Czwartek w Kościołach ewangelickich na całym świecie wspomina się ustanowienie przez Jezusa Chrystusa Sakramentu Ołtarza (zwanego również Sakramentem Wieczerzy Pańskiej, Komunią Świętą, Eucharystią). W sakramencie tym luteranizm podkreśla realną i substancjalną obecność Ciała i Krwi Jezus Chrystus w chlebie i winie.

Komunia udzielana jest wszystkim wiernym pod dwiema postaciami. Mimo, że Wielki Tydzień koncentruje się szczególnie na rozpatrywaniu męki i śmierci Pańskiej, to Wielki Czwartek jest dniem radosnym – dniem wdzięczności za Sakrament Ołtarza. Barwa liturgiczna wyznaczona na ten dzień to kolor biały, który pojawia się na ołtarzu i ambonie.

Jednak najważniejszym i centralnym świętem luterańskim jest Wielki Piątek. Charakter tego święta odzwierciedla ewangelickie rozumienie męki i śmierci Jezusa Chrystusa: Krzyż Jezusa Chrystusa jest darem Bożym dla człowieka, w nim dokonuje się pojednanie Boga z człowiekiem. Jest też najdoskonalszym obrazem Bożej miłości, w której Bóg ofiarowuje swojego Syna za grzechy ludzkości udzielając wszystkim, którzy patrzą z nadzieją na krzyż Chrystusa, pojednania, wyzwolenia i usprawiedliwienia. To, że Chrystus został ofiarowany za nasze grzechy oznacza, że nie mogą być one zmazane przez żadne nasze wysiłki. Przez śmierć Chrystusa i przez Jego zmartwychwstanie dokonuje się zbawienie.

Wielki Piątek to dzień, w którym w kościołach luterańskich milkną dzwony. Krzyż przesłania się czarnym lub fioletowym kirem (barwy liturgiczne tego święta, symbole śmierci i żałoby). Wierni gromadzą się na nabożeństwach, których liturgia przystosowana jest do znaczenia tego święta: czytane są fragmenty Męki Pańskiej, śpiewane pieśni pasyjne oraz recytowane naprzemiennie słowa „Ludu mój Ludu, cóżem Ci uczynił” (skargi Boga nad Jego ludem).

W Wielki Piątek wierni przystępują do Komunii Św., gdyż właśnie w tym dniu Sakrament Ołtarza nabiera wyjątkowej treści przypominając o doskonałej i niepowtarzalnej Ofierze złożonej przez Chrystusa na Golgocie, a także o realnej obecności Ukrzyżowanego pośród ludzi. Sakrament ten przypomina o poświęceniu i miłości Boga, ale jednocześnie jest zapowiedzią zmartwychwstania, zwycięstwa życia nad śmiercią.

Dla wiernych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce Wielki Piątek to dzień ustawowo wolny od pracy. W wielu domach przestrzega się postu, rezygnuje się z oglądania telewizji, słuchania radio, korzystania z Internetu. W parafiach ewangelickich nie ma tradycji budowania grobu Chrystusa, lecz Wielka Sobota podtrzymuje zadumę i wyciszenie Wielkiego Piątku, podkreślając spoczynek Jezusa w grobie. Brak takich zwyczajów jak święcenie pokarmów.

Święto Zmartwychwstania Pańskiego (Wielkanoc) obchodzone jest w niedzielę i poniedziałek. W kazaniach podkreśla się znaczenie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa i zbawczą moc krzyża. W Wielkanoc w wielu parafiach odbywają się nabożeństwa poranne – rezurekcyjne o 5.00 lub 7.00 rano. Rodziny gromadzą się na uroczystych śniadaniach lub obiadach wielkanocnych.

Potrawy, w zależności od regionu, nawiązują do polskich zwyczajów kulinarnych związanych z Wielkanocą. Na stołach pojawiają się więc także pisanki lub potrawy z jajek. Wielkanocne głoszenie Chrystusa Zmartwychwstałego ma odzwierciedlenie także w przesłaniu kolejnych sześciu niedziel po Wielkanocy.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce skupia około 70 tys. wiernych. Służy w nim 161 duchownych w 133 parafiach. Dzieli się na 6 Diecezji, z których najliczniejszą jest Diecezja Cieszyńska – ok. 37 tys. wiernych. Podstawą nauki Kościoła jest Pismo Święte oraz jego wykład zawarty w Księgach Symbolicznych.


Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska KAI/ ad

Dziś zaczyna się Noc Konfesjonałów 9.0

Skoro człowiek nie ma czasu w dzień, to otwieramy się dla niego w nocy. Księża dyżurują i czekają, wystarczy tylko przyjść – mówi ks. Grzegorz Adamski, koordynator akcji. Aktualnie do Nocy Konfesjonałów włączyło się już 215 parafii w całej Polsce. Inicjatywa, która rozpocznie się jutro, odbywa się pod patronatem przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego.

Polub nas na Facebooku!

Parafie, w których odbędzie się nocny lub wieczorny dyżur spowiedników ciągle mogą się zgłaszać do akcji.  Warunkiem uczestnictwa parafii jest zorganizowanie spowiedzi w Wielkim Tygodniu trwającej przynajmniej do północy oraz zgłoszenie tego faktu w portalu akcji: www.nockonfesjonalow.pl. Na stronie znajduje się mapa oraz adresy wszystkich kościołów, które włączają się w Noc Konfesjonałów.

– Ta akcja jest skierowana przede wszystkim do ludzi, którzy nie mogli skorzystać z sakramentu pokuty i pojednania podczas rekolekcji wielkopostnych czy w czasie całego okresu Wielkiego Postu. Często zabieganie, wir pracy czy powrót z zagranicy spowodowały, że nie skorzystali wcześniej ze spowiedzi. Noc Konfesjonałów to taka trochę spowiedź ostatniej szansy – mówi ks. Grzegorz Adamski, koordynator Nocy Konfesjonałów.

Jak wyjaśnia ks. Adamski akcja jest odpowiedzią na styl życia współczesnego człowieka – odkładanie rzeczy duchowych na ostatnią chwilę. – Skoro człowiek nie ma czasu w dzień to otwieramy się dla niego w nocy. Księża dyżurują i czekają, wystarczy tylko przyjść. Noc Konfesjonałów to też trochę wybicie z ręki wymówki, że nie ma czasu, bo w nocy jeśli ktoś chce, to znajdzie czas – podkreśla. Jak dodaje, spowiednikiem wiele razy podczas Nocy Konfesjonałów był również abp Andrzej Dzięga, który brał dyżury późno w nocy.

Koordynator akcji mówi, że noc stanowi dobrą atmosferę do tego żeby wrócić do Jezusa. – Są sytuacje, że ktoś usłyszał o Nocy Konfesjonałów i to było impulsem dla niego, żeby przyjść do konfesjonału, nieraz po wielu latach, i w spokoju, bez presji czasu skorzystać z tego sakramentu – zaznacza ks. Adamski.

Noc Konfesjonałów rozpocznie się w Wielkim Tygodniu we wtorek, jednak najwięcej parafii weźmie w niej udział w Wielki Piątek.

ZOBACZ MAPĘ

Pierwsza Noc Konfesjonałów odbyła się 2 kwietnia 2010 roku o godz. 21:37 dla upamiętnienia św. Jana Pawła II. Wówczas wzięło w niej udział 3 parafie ze Szczecina. Dwa lata później do akcji włączyło się już prawie 100 kościołów, a w roku 2017 było ich już 220.

– Zainteresowanie Nocą Konfesjonałów jest duże, coraz więcej diecezji przyłącza się do tej inicjatywy. Ale przede wszystkim dużą wiarę w sens tej akcji dają nam ludzie, którzy w nocy przychodzą, chcą się pojednać i w wymiarze duchowym przygotować na święta Wielkiej Nocy – wyjaśnia ks. Adamski.Aktualnie na Noc Konfesjonałów 9.0. zgłosiło się już 109 w całej Polsce.

Najwięcej parafii weźmie udział w archidiecezjach krakowskiej, gdańskiej, wrocławskiej i diecezjach gliwickiej, opolskiej, zielonogórsko- gorzowskiej i szczecińsko-kamieńskiej.

Przypomnijmy, że na początku lutego 2014 roku, podczas wizyty „ad limina apostolorum”, biskupi opowiedzieli papieżowi Franiszkowi o Nocy Konfesjonałów. – Papież Franciszek udziela błogosławieństwa wszystkim kapłanom posługującym podczas tegorocznej Nocy Konfesjonałów – poinformował z kolei papieski jałmużnik, abp Konrad Krajewski. Papież podkreślił wagę tej posługi sakramentalnej stwierdzając, że kapłana można zastąpić w wielu działaniach, ale nigdy w konfesjonale.

KAI/ms, ad