video-jav.net

Jak Wielki Tydzień świętują luteranie

Podobnie jak katolicy, w Niedzielę Palmową wierni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wkroczyli w Wielki Tydzień. Obchodzą Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę i Niedzielę Zmartwychwstania, ale najważniejszym dniem celebracji tych świąt jest Wielki Piątek.

Polub nas na Facebooku!

Jak Wielki Tydzień świętują luteranie
Podobnie jak katolicy, w Niedzielę Palmową wierni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wkroczyli w Wielki Tydzień. Obchodzą Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę i Niedzielę Zmartwychwstania, ale najważniejszym dniem celebracji tych świąt jest Wielki Piątek.

W Wielki Czwartek w Kościołach ewangelickich na całym świecie wspomina się ustanowienie przez Jezusa Chrystusa Sakramentu Ołtarza (zwanego również Sakramentem Wieczerzy Pańskiej, Komunią Świętą, Eucharystią). W sakramencie tym luteranizm podkreśla realną i substancjalną obecność Ciała i Krwi Jezus Chrystus w chlebie i winie.

Komunia udzielana jest wszystkim wiernym pod dwiema postaciami. Mimo, że Wielki Tydzień koncentruje się szczególnie na rozpatrywaniu męki i śmierci Pańskiej, to Wielki Czwartek jest dniem radosnym – dniem wdzięczności za Sakrament Ołtarza. Barwa liturgiczna wyznaczona na ten dzień to kolor biały, który pojawia się na ołtarzu i ambonie.

Jednak najważniejszym i centralnym świętem luterańskim jest Wielki Piątek. Charakter tego święta odzwierciedla ewangelickie rozumienie męki i śmierci Jezusa Chrystusa: Krzyż Jezusa Chrystusa jest darem Bożym dla człowieka, w nim dokonuje się pojednanie Boga z człowiekiem. Jest też najdoskonalszym obrazem Bożej miłości, w której Bóg ofiarowuje swojego Syna za grzechy ludzkości udzielając wszystkim, którzy patrzą z nadzieją na krzyż Chrystusa, pojednania, wyzwolenia i usprawiedliwienia. To, że Chrystus został ofiarowany za nasze grzechy oznacza, że nie mogą być one zmazane przez żadne nasze wysiłki. Przez śmierć Chrystusa i przez Jego zmartwychwstanie dokonuje się zbawienie.

Wielki Piątek to dzień, w którym w kościołach luterańskich milkną dzwony. Krzyż przesłania się czarnym lub fioletowym kirem (barwy liturgiczne tego święta, symbole śmierci i żałoby). Wierni gromadzą się na nabożeństwach, których liturgia przystosowana jest do znaczenia tego święta: czytane są fragmenty Męki Pańskiej, śpiewane pieśni pasyjne oraz recytowane naprzemiennie słowa „Ludu mój Ludu, cóżem Ci uczynił” (skargi Boga nad Jego ludem).

W Wielki Piątek wierni przystępują do Komunii Św., gdyż właśnie w tym dniu Sakrament Ołtarza nabiera wyjątkowej treści przypominając o doskonałej i niepowtarzalnej Ofierze złożonej przez Chrystusa na Golgocie, a także o realnej obecności Ukrzyżowanego pośród ludzi. Sakrament ten przypomina o poświęceniu i miłości Boga, ale jednocześnie jest zapowiedzią zmartwychwstania, zwycięstwa życia nad śmiercią.

Dla wiernych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce Wielki Piątek to dzień ustawowo wolny od pracy. W wielu domach przestrzega się postu, rezygnuje się z oglądania telewizji, słuchania radio, korzystania z Internetu. W parafiach ewangelickich nie ma tradycji budowania grobu Chrystusa, lecz Wielka Sobota podtrzymuje zadumę i wyciszenie Wielkiego Piątku, podkreślając spoczynek Jezusa w grobie. Brak takich zwyczajów jak święcenie pokarmów.

Święto Zmartwychwstania Pańskiego (Wielkanoc) obchodzone jest w niedzielę i poniedziałek. W kazaniach podkreśla się znaczenie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa i zbawczą moc krzyża. W Wielkanoc w wielu parafiach odbywają się nabożeństwa poranne – rezurekcyjne o 5.00 lub 7.00 rano. Rodziny gromadzą się na uroczystych śniadaniach lub obiadach wielkanocnych.

Potrawy, w zależności od regionu, nawiązują do polskich zwyczajów kulinarnych związanych z Wielkanocą. Na stołach pojawiają się więc także pisanki lub potrawy z jajek. Wielkanocne głoszenie Chrystusa Zmartwychwstałego ma odzwierciedlenie także w przesłaniu kolejnych sześciu niedziel po Wielkanocy.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce skupia około 70 tys. wiernych. Służy w nim 161 duchownych w 133 parafiach. Dzieli się na 6 Diecezji, z których najliczniejszą jest Diecezja Cieszyńska – ok. 37 tys. wiernych. Podstawą nauki Kościoła jest Pismo Święte oraz jego wykład zawarty w Księgach Symbolicznych.


Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska KAI/ ad

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


🔷 POSŁUCHAJ PODCASTU POPFICTION:


 

 

Dziś zaczyna się Noc Konfesjonałów 9.0

Skoro człowiek nie ma czasu w dzień, to otwieramy się dla niego w nocy. Księża dyżurują i czekają, wystarczy tylko przyjść – mówi ks. Grzegorz Adamski, koordynator akcji. Aktualnie do Nocy Konfesjonałów włączyło się już 215 parafii w całej Polsce. Inicjatywa, która rozpocznie się jutro, odbywa się pod patronatem przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego.

Polub nas na Facebooku!

Dziś zaczyna się Noc Konfesjonałów 9.0
Skoro człowiek nie ma czasu w dzień, to otwieramy się dla niego w nocy. Księża dyżurują i czekają, wystarczy tylko przyjść – mówi ks. Grzegorz Adamski, koordynator akcji. Aktualnie do Nocy Konfesjonałów włączyło się już 215 parafii w całej Polsce. Inicjatywa, która rozpocznie się jutro, odbywa się pod patronatem przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego.

Parafie, w których odbędzie się nocny lub wieczorny dyżur spowiedników ciągle mogą się zgłaszać do akcji.  Warunkiem uczestnictwa parafii jest zorganizowanie spowiedzi w Wielkim Tygodniu trwającej przynajmniej do północy oraz zgłoszenie tego faktu w portalu akcji: www.nockonfesjonalow.pl. Na stronie znajduje się mapa oraz adresy wszystkich kościołów, które włączają się w Noc Konfesjonałów.

– Ta akcja jest skierowana przede wszystkim do ludzi, którzy nie mogli skorzystać z sakramentu pokuty i pojednania podczas rekolekcji wielkopostnych czy w czasie całego okresu Wielkiego Postu. Często zabieganie, wir pracy czy powrót z zagranicy spowodowały, że nie skorzystali wcześniej ze spowiedzi. Noc Konfesjonałów to taka trochę spowiedź ostatniej szansy – mówi ks. Grzegorz Adamski, koordynator Nocy Konfesjonałów.

Jak wyjaśnia ks. Adamski akcja jest odpowiedzią na styl życia współczesnego człowieka – odkładanie rzeczy duchowych na ostatnią chwilę. – Skoro człowiek nie ma czasu w dzień to otwieramy się dla niego w nocy. Księża dyżurują i czekają, wystarczy tylko przyjść. Noc Konfesjonałów to też trochę wybicie z ręki wymówki, że nie ma czasu, bo w nocy jeśli ktoś chce, to znajdzie czas – podkreśla. Jak dodaje, spowiednikiem wiele razy podczas Nocy Konfesjonałów był również abp Andrzej Dzięga, który brał dyżury późno w nocy.

Koordynator akcji mówi, że noc stanowi dobrą atmosferę do tego żeby wrócić do Jezusa. – Są sytuacje, że ktoś usłyszał o Nocy Konfesjonałów i to było impulsem dla niego, żeby przyjść do konfesjonału, nieraz po wielu latach, i w spokoju, bez presji czasu skorzystać z tego sakramentu – zaznacza ks. Adamski.

Noc Konfesjonałów rozpocznie się w Wielkim Tygodniu we wtorek, jednak najwięcej parafii weźmie w niej udział w Wielki Piątek.

ZOBACZ MAPĘ

Pierwsza Noc Konfesjonałów odbyła się 2 kwietnia 2010 roku o godz. 21:37 dla upamiętnienia św. Jana Pawła II. Wówczas wzięło w niej udział 3 parafie ze Szczecina. Dwa lata później do akcji włączyło się już prawie 100 kościołów, a w roku 2017 było ich już 220.

– Zainteresowanie Nocą Konfesjonałów jest duże, coraz więcej diecezji przyłącza się do tej inicjatywy. Ale przede wszystkim dużą wiarę w sens tej akcji dają nam ludzie, którzy w nocy przychodzą, chcą się pojednać i w wymiarze duchowym przygotować na święta Wielkiej Nocy – wyjaśnia ks. Adamski.Aktualnie na Noc Konfesjonałów 9.0. zgłosiło się już 109 w całej Polsce.

Najwięcej parafii weźmie udział w archidiecezjach krakowskiej, gdańskiej, wrocławskiej i diecezjach gliwickiej, opolskiej, zielonogórsko- gorzowskiej i szczecińsko-kamieńskiej.

Przypomnijmy, że na początku lutego 2014 roku, podczas wizyty „ad limina apostolorum”, biskupi opowiedzieli papieżowi Franiszkowi o Nocy Konfesjonałów. – Papież Franciszek udziela błogosławieństwa wszystkim kapłanom posługującym podczas tegorocznej Nocy Konfesjonałów – poinformował z kolei papieski jałmużnik, abp Konrad Krajewski. Papież podkreślił wagę tej posługi sakramentalnej stwierdzając, że kapłana można zastąpić w wielu działaniach, ale nigdy w konfesjonale.

KAI/ms, ad

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


🔷 POSŁUCHAJ PODCASTU TEOLOGIA TOLKIENA:



 

 

Share via