video-jav.net

Czasze bożego gniewu

Siedem czasz (czyli mis o półkolistym kształcie) zawierających plagi zesłane przez Boga (Ap 16). Św. Jan miał objawienie, w którym siedmiu aniołów wylewało siedem czasz bożego gniewu na wyznawców Antychrysta, po tym jak zabrzmiało siedem trąb. Poznaj więcej apokaliptycznych symboli:

Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Siedem czasz (czyli mis o półkolistym kształcie) zawierających plagi zesłane przez Boga (Ap 16). Św. Jan miał objawienie, w którym siedmiu aniołów wylewało siedem czasz bożego gniewu na wyznawców Antychrysta, po tym jak zabrzmiało siedem trąb.

 

Poznaj więcej apokaliptycznych symboli:

banner-apokalipsa

Roman Zając

Roman Zając

Biblista i demonolog, absolwent Instytutu Nauk Biblijnych KUL, autor książki „Szatan w Starym Testamencie”, publikuje głównie w pismach „Któż jak Bóg”, „Egzorcysta”, „List”, „Biblia krok po kroku”

Zobacz inne artykuły tego autora >
Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >

Czterej jeźdźcy

Czterej tajemniczy osobnicy, którzy mają wyruszyć na koniach tuż przed Sądem Ostatecznym

Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Według Apokalipsy Baranek Boży (a więc sam Jezus Chrystus), otwierając pierwsze cztery z siedmiu pieczęci zwoju w prawicy Boga, zapieczętowanej siedmioma pieczęciami, rozpocznie zagładę znanego nam świata, przyzywając kolejno czterech jeźdźców na białym, czerwonym, czarnym i sinym koniu (Ap 6, 1-8).

 

Apokalipsa wymienia z imienia tylko ostatniego, czwartego jeźdźca. Jest nim Śmierć. Tożsamość pozostałych jeźdźców odgadujemy na podstawie ich charakterystyki. Najwięcej problemów przysparza pierwszy jeździec, który nosi łuk i ma na głowie wieniec przynależny wodzom podczas ich uroczystego triumfu. Św. Ireneusz, biskup Lyonu, żyjący w II wieku, uważał, że to sam Chrystus, który w 19 rozdziale Apokalipsy został przestawiony właśnie jako zwycięski jeździec na białym koniu. Problem w tym, że Chrystus chwilę wcześniej pojawia się jako Baranek, który otwiera siedem pieczęci i trudno pojąć, w jaki sposób miałby On być równocześnie jeźdźcem przywołanym po złamaniu pierwszej pieczęci. Diametralnie przeciwny pogląd głosi słynny amerykański ewangelista Billy Graham, który uznał jeźdźca na białym koniu za… Antychrysta. W kulturze popularnej z kolei najbardziej utrwaliła się interpretacja pierwszego jeźdźcy jako Zarazy, a więc uosobienia śmiertelnych chorób zakaźnych.

 

Odnośnie drugiego jeźdźca wszyscy są zgodni, że symbolizuje on Wojnę. Wskazuje na to trzymany przez niego miecz oraz czerwony kolor konia, kojarzący się z krwią. Trzeci jeździec na czarnym koniu to Głód. Posiada on wagę i odważniki, którymi będzie odmierzane zboże, gdy jego cena skoczy dziesięciokrotnie. Czwarty, ostatni jeździec nosi imię Śmierć (Thanatos), o czym wprost oznajmia tekst (Ap 6, 8), a kolor jego konia określony jest jak khlōros co może oznaczać zarówno zielony, zielonkawożółty, jak i blady, popielaty. Być może kolor ten odzwierciedla bladość typową dla trupa. Wizję jeźdźców kończy stwierdzenie: „I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta” (Ap 6, 8).

Roman Zając

Roman Zając

Biblista i demonolog, absolwent Instytutu Nauk Biblijnych KUL, autor książki „Szatan w Starym Testamencie”, publikuje głównie w pismach „Któż jak Bóg”, „Egzorcysta”, „List”, „Biblia krok po kroku”

Zobacz inne artykuły tego autora >
Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >