Rzecznik KEP: Nie ma ogólnopolskich wytycznych dotyczących kolędy

Jak kwestię odwiedzin duszpasterskich rozwiązały poszczególne diecezje?

Polub nas na Facebooku!

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, tegoroczne wizyty duszpasterskie zostały odwołane, przesunięte na późniejszy czas lub odbędą się w zmienionej formie, w zależności od decyzji biskupa miejsca – powiedział rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ.

Rzecznik Episkopatu przypomniał, że każdy biskup decyduje o tym, w jakiej formie przeprowadzić tegoroczną „kolędę”, w zależności od sytuacji epidemiologicznej panującej na danym terenie. W niektórych diecezjach wizyta duszpasterska została odwołana, w innych przeniesiona na późniejszy czas, a w jeszcze innych zamiast tradycyjnych odwiedzin księdza w domach odbędą się Msze św. dla parafian w kościele – zauważył ks. Gęsiak.

Zachęcam do śledzenia komunikatów biskupów i ogłoszeń parafialnych w kościołach i na stronach internetowych parafii, aby być na bieżąco odnośnie wizyty duszpasterskiej w danej diecezji. Nie ma bowiem ogólnopolskich wytycznych w tej kwestii – podkreślił rzecznik Episkopatu.

Dodał również, że to samo tyczy się dyspens udzielanych przez księży biskupów od Mszy świętej w Uroczystość Bożego Narodzenia. Jeśli chodzi o dyspensy od uczestnictwa w Eucharystii w niedziele i święta to również należy śledzić komunikaty poszczególnych ordynariuszy, którzy będą informować wiernych o takiej możliwości na terenie swojej diecezji – powiedział ks. Gęsiak.

 

Jakie decyzje odnośnie kolędy podjęli biskupi?

Sprawdzamy, jak będą wyglądały tegoroczne wizyty duszpasterskie w poszczególnych diecezjach.

Diecezja bielsko-żywiecka – wizyty kolędowe przeniesione na czas “kiedy pozwolą na to warunki sanitarne”

Archidiecezja częstochowska – wizytę duszpasterską można składać w domach i mieszkaniach wiernych jedynie na wyraźne i wcześniejsze zaproszenie samych wiernych. Ponadto ze względu na stan zdrowia kapłanów i parafian wizytę duszpasterską można przenieść na inny, bardziej stosowny czas.

Diecezja elbląska – nie odbędą się tradycyjne odwiedziny duszpasterskie, wierni proszeni są o złożenie ofiary na rzecz parafii, do pobłogosławienia mieszkań i zakładów pracy zaproszeni są świeccy.

Archidiecezja gdańska – odwiedziny duszpasterskie zostały odwołane, wierni proszeni są o złożenie ofiary na rzecz parafii, do pobłogosławienia mieszkań i zakładów pracy zaproszeni są świeccy.

Diecezja gliwicka – wizyty kolędowe zostały odwołane. Zamiast tego wiernych należy zaprosić na Msze Święte lub nabożeństwa kolędowe, zorganizowane w mniejszych grupach, których intencją będzie modlitwa za tych właśnie parafian. Należy także przygotować i rozdać wiernym teksty modlitwy i zachęcić wiernych, by po powrocie do domów odprawili przygotowaną celebrację „liturgii rodzinnej”, odmawiając modlitwę, której tekst otrzymali w świątyni, oraz kropiąc mieszkanie wodą święconą.

Archidiecezja katowicka – odwiedziny kolędowe ograniczone zostają wyłącznie do błogosławieństwa nowych domów i mieszkań na życzenie gospodarzy. Kapłani mają odprawić Eucharystie bądź zorganizować Nieszpory kolędowe dla wiernych poszczególnych ulic czy osiedli.

Diecezja koszalińsko – kołobrzeska – zamiast tradycyjnych wizyt kolędowych zostaną odprawione msze w intencji mieszkańców poszczególnych ulic lub małych miejscowości. Po nich duszpasterze mogą zorganizować rozmowy na bieżące tematy parafialne oraz powinni zachęcić wiernych do “liturgii rodzinnej”, aby po powrocie do domów odmówili modlitwę i sami pokropili mieszkanie wodą święconą.

Diecezja legnicka – tradycyjna wizyta duszpasterska w diecezji legnickiej zostaje zastąpiona Mszą świętą celebrowaną dla mniejszych grup (np. mieszkańców poszczególnych ulic, małych miejscowości, konkretnych domów), tak by intencją Mszy świętej ogarnąć przybyłych wiernych. Po zakończeniu Eucharystii, jeśli warunki na to pozwalają i Ksiądz Proboszcz uzna za stosowne, można poprowadzić wspólne kolędowanie oraz podjąć z wiernymi rozmowę dotyczącą bieżących spraw parafialnych. Duszpasterze powinni przygotować wydrukowaną formę „liturgii rodzinnej” do której należy zachęcić wszystkich zebranych, tak by odprawili ją po powrocie do swoich domów i pokropili mieszkanie wodą święconą.

Diecezja opolska – wizyty duszpasterskie nie odbędą się w tradycyjnej formie, zamiast tego duszpasterze powinni zaprosić wiernych do kościoła w mniejszych grupach (np. mieszkańców poszczególnych ulic lub ich części bądź małych miejscowości) na Mszę św., która winna być sprawowana w ich intencji.  Po liturgii, jeśli warunki na to pozwalają, można poprowadzić wspólne kolędowanie. Wskazane jest też rozdanie druku modlitwy do odmówienia w domach. Duszpasterze powinni zachęcić wiernych, by po powrocie do swoich mieszkań wraz z innymi domownikami odprawili „liturgię rodzinną”, odmawiając modlitwę, której tekst otrzymali w świątyni oraz kropiąc mieszkanie wodą święconą.

Archidiecezja poznańska – zamiast tradycyjnych wizyt kolędowych zostaną odprawione msze w intencji mieszkańców poszczególnych ulic lub małych miejscowości. Po nich duszpasterze mogą zorganizować rozmowy na bieżące tematy parafialne oraz powinni zachęcić wiernych do “liturgii rodzinnej”, aby po powrocie do domów odmówili modlitwę i sami pokropili mieszkanie wodą święconą.

Archidiecezja przemyska – Nie odbędą się odwiedziny duszpasterskie. Wierni z konkretnych ulic, rejonów lub numerów domów będą zapraszani przez duszpasterzy do kościoła, aby uczestniczyć w modlitwie w ich intencji i wziąć udział w obrzędzie błogosławieństwa rodzin.

Diecezja siedlecka – wizyty duszpasterskie odbędą się w tradycyjnej formie. “ Myślę, że w tym trudnym czasie szczególnie potrzeba wspólnej modlitwy, pobłogosławienia naszych domów, spotkania z duszpasterzem i rozmowy z nim na tak wiele tematów, które pojawiły się w ostatnim czasie” – pisze w komunikacie bp Kazimierz Gurda.

Archidiecezja warszawska – o tym, w jakiej formie będzie przebiegała wizyta duszpasterska, będą decydowali sami proboszczowie, kierując się sytuacją w ich parafii, opiniami wiernych, możliwościami, a przede wszystkim obowiązującymi obostrzeniami sanitarnymi. Pierwszą formą może być zapraszanie wiernych z wyznaczonej części parafii (np. bloku, sąsiedztwa) na wspólną Mszę św. w kościele, drugą – wizyta duszpasterska na zaproszenie parafian, zaś trzecią (zwłaszcza w parafiach wiejskich) – wizyta w tradycyjnej formie.

Diecezja zielonogórsko-gorzowska – zamiast odwiedzin duszpasterzy w domach wierni zostaną zaproszeni na spotkanie kolędowe przy żłóbku po wieczornej Mszy św. Spotkanie to odbędzie się w kościele, z zachowaniem obowiązujących przepisów sanitarnych, a parafianie wezmą w nim udział w mniejszych grupach (mieszkańcy poszczególnych ulic lub rejonów parafii). Na spotkanie kolędowe złoży się śpiew kolęd, czytanie Ewangelii, słowo duszpasterza, modlitwa powszechna, błogosławieństwo wody, błogosławieństwo wiernych. Uczestnicy spotkania będą zachęceni, by po powrocie do domu zebrać się w gronie rodzinnym na modlitwę i pokropić mieszkanie wodą święconą zabraną z kościoła.

 

Artykuł będziemy aktualizować, kiedy pojawią się decyzje dotyczące kolejnych diecezji.

 

ZOBACZ TEŻ: “Rewizyta kolędowa” w Tychach

 

ah, BP KEP/Stacja7

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

Reklama

Episkopat: nie ma mowy o “przenoszeniu” grzechu lub kary za grzech z jednej osoby na inne

Komisja Nauki Wiary Episkopatu Polski opublikowała dokument "Opinia o niektórych społecznych skutkach grzechu", w którym wyjaśnia wątpliwości dotyczące tego, jaki wpływ grzech pojedynczego człowieka wywiera na cały Kościół.

Polub nas na Facebooku!

Dokument pt. Opinia o niektórych społecznych skutkach grzechu stanowi uzupełnienie dokumentu pt. Grzech pokoleniowy i uzdrowienie pokoleniowe. Problemy teologiczne i pastoralne, przygotowanego przez Komisję Nauki Wiary KEP w 2015 r. O ile poprzedni dokument akcentował indywidualny wymiar grzechu i odpowiedzialności za popełniony grzech, o tyle obecny podejmuje kwestię wpływu, jaki grzech pojedynczego człowieka wywiera na cały Kościół.

 

 

Dokument przedstawia biblijne i teologiczne źródła, pozwalające mówić o grzechu społecznym, przywołując także odnoszące się do tej kwestii dokumenty Magisterium. W zasadniczej części dokumentu zostają wskazane konkretne znaczenia, jakie nadawane są pojęciu „grzech społeczny”, oraz określone zostaje to, na jakich płaszczyznach może przebiegać współzależność pomiędzy grzechem jednostki a kondycją duchową innych osób. W swej końcowej części dokument wskazuje na duchowe środki, które powinny zostać podjęte wobec duchowego zła, które – choć wynika z grzechów poszczególnych osób – to jednak niszczy całą społeczność Kościoła.

 

CZYTAJ TEŻ: Czy cierpimy za grzechy przodków? Episkopat rozwiewa wątpliwości

 

Dokument podkreśla, że w przypadku „grzechu społecznego” – podobnie jak „grzechu pokoleniowego” – nie może być mowy o jakiejkolwiek formie „przenoszenia” grzechu, winy lub kary za grzech z jednej osoby na inne. W przypadku omawianej materii należy również unikać wikłania się w niebezpieczne spekulacje: wpływ, jaki zło wywiera na człowieka – zarówno co do swych przyczyn, skutków, jak i sposobów oddziaływania – stanowi do pewnego stopnia obszar tajemnicy (misterium iniquitatis). Pewny fundament dla myślenia o złu świata znaleźć można w Objawieniu zawartym na kartach Pisma Świętego oraz w doktrynalnej tradycji Kościoła.

 

Z całym dokumentem można zapoznać się tutaj.

 

ah, BP KEP/Stacja7

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

Reklama

Copy link
Powered by Social Snap