Bóg nie chce raju z którego znowu odejdziemy

Dlaczego Bogu tak zależy na tym, byśmy wyszli z grzechu i przywiązuje tak ogromną wagę do tego, aby żal za winy był szczery?

Augustyn
Pelanowski OSPPE
zobacz artykuly tego autora >

Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, możesz nas wesprzeć:

Wesprzyj nas

Augustyn Pelanowski OSPPE

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Augustyn
Pelanowski OSPPE
zobacz artykuly tego autora >

Apokalipsa w obrazach

Tajemnicza księga, która w sposób niezwykły pobudza ludzką wyobraźnię. Jak artyści wyobrażali sobie sceny z Apokalipsy?

Mateusz
Kalinowski
zobacz artykuly tego autora >

Jak artyści wyobrażali sobie moment wizji św. Jana? Zapatrzony w niebo widz, a potem również uczestnik wydarzeń:

 

Trzy obrazy z XV wieku przedstawiające św. Jana na wyspie Patmos: Hans Memling, Hieronim Bosch. Ostatnie pochodzi z warsztatu braci Limburg, z „Niezwykle Bogatych Godzinek księcia de Berrego”.

 

 

Zaś tak Tycjan wyobrażał sobie Jana na wyspie, XVI w., obok Tobias Verhaecht z następnego wieku.

 

 

El Greco w niezwykle ekspresyjnym, niejako “wietrznym” przedstawieniu otwarcia piątej pieczęci:

 

 

Najbardziej chyba znanym cyklem opowiadającym o Apokalipsie są drzeworyty Albrechta Dürera z końca XV w. Niezwykle bogate, “rozgadane”, próbujące w sposób niejednokrotnie wręcz poetycki przedstawić przedziwne sceny, które odczytujemy z kart księgi. Oto dwa z nich:

 

Jeźdźcy Apokalipsy, Jan spożywa książkę.

 

 

Wszelkie maszkary otwierały artystom szerokie pole do interpretacji. Wyobrażenia plastyczne Bestii z morza z przełomu pierwszego i drugiego tysiąclecia:

 

Fot. Gribeco/Wikimedia Commons

 

 

 

Częstym tematem obrazów o tematyce apokaliptycznej jest Niewiasta walcząca ze smokiem:

 

XVI w.: Ilustracja z książki Vestigatio Luisa del Alcázar, Willem de Pannemaker.

 

 

Przedstawienie z roku ok. 1000 oraz fresk Giusto de Menabuoi z XIV w.

 

 

Wielki Czerwony Smok i niewiasta obleczona w słońce:

 

Akwarele Williama Blake’a z pocz. XIX w.

 

 

Praca Matthiasa Gerunga z XV w. zawiera kilka osobnych motywów i ciekawe wyobrażenia scen z księgi.

 

 

Wyobrażenie wg Rubensa (XVII w.), oraz Herrady z Landsbergu, wiek XII.

 

 

W ten sposób przechodzimy do znajomo wyglądających przedstawień:

 

Mistrz życia Marii, koloński malarz z XV w. oraz przedstawienie z kościoła parafialnego w Przydonicy z podobnego okresu.

 

Obleczona w światłość Matka Boska z Guadalupe.

 

 

Ciekawostką jest, że twórczość Salvadora Dalego uważana jest za świetną interpretację czasu postrzeganego w sposób apokaliptyczny:

 

Salvador Dali, Trwałość Pamięci, 1931 r.

 

 

Interesującym przedstawieniem motywu zaczerpniętego z apokalipsy jest poetycka wizja koni zawarta w wierszu Wiesława Dymnego, który stał się tekstem piosenki wykonywanej m. in. przez Jacka Wójcickiego:

 


Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, możesz nas wesprzeć:

Wesprzyj nas

Mateusz Kalinowski

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Mateusz
Kalinowski
zobacz artykuly tego autora >