video-jav.net

Teologia Tolkiena. Przeznaczenie

Czy przeznaczenie, los, fatum kieruje człowiekiem nieodwołalnie? Przeznaczenie to ważny termin we "Władcy Pierścieni", choćby ze względu na cel wyprawy Froda, jakim była właśnie Góra Przeznaczenia.

ks. Stanisław Adamiak
ks. Stanisław
Adamiak
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Teologia Tolkiena. Przeznaczenie
Czy przeznaczenie, los, fatum kieruje człowiekiem nieodwołalnie? Przeznaczenie to ważny termin we "Władcy Pierścieni", choćby ze względu na cel wyprawy Froda, jakim była właśnie Góra Przeznaczenia.

Czy w utworach Tolkiena jest miejsce na ludzkie decyzje, czy o wszystkim decyduje przeznaczenie?

Są historie – zwłaszcza w “Silmarillionie” – które mogłyby nas prowadzić do wniosku, że Tolkien w swoich utworach chciał przedstawić świat, w którym jeśli coś jest komuś przeznaczone już w żaden sposób nie ma możliwości, żeby przed tym uciec.

Odpowiednikiem mitologicznego Edypa w Tolkienowskim “Silmarillionie” jest Túrin, który pochodzi z roku przeklętego przez Morgotha i przez całe swoje życie nie mógł uciec przed tym przekleństwem. Ale nawet tutaj można się dopatrzyć, że jednak w tej historii jest miejsce na ludzką wolność, że samo przekleństwo, które spada na ród Túrina jest też wynikiem błędów tych ludzi i ich nadmiernej pychy.

 

🎧 SŁUCHAJ W WERSJI AUDIO (Spotify, iTunes, Google Podcasts)


ZOBACZ WCZEŚNIEJSZE ODCINKI SERII


Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7



 

 

ks. Stanisław Adamiak

ks. Stanisław Adamiak

ur. 1980. Duchowny diecezji toruńskiej, doktor historii Kościoła. Pracownik Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w historii wczesnego chrześcijaństwa. Wykładał na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie i Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Związany z Ruchem Światło-Życie, wicepostulator procesu beatyfikacyjnego ks. Franciszka Blachnickiego.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Stanisław Adamiak
ks. Stanisław
Adamiak
zobacz artykuly tego autora >

Teologia Tolkiena. Opatrzność

Ktoś może się zdziwić – jaka Opatrzność? Przecież we „Władcy Pierścieni” nie ma sił wyższych, Boga, Opatrzności. Na pozór.

ks. Stanisław Adamiak
ks. Stanisław
Adamiak
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Teologia Tolkiena. Opatrzność
Ktoś może się zdziwić – jaka Opatrzność? Przecież we „Władcy Pierścieni” nie ma sił wyższych, Boga, Opatrzności. Na pozór.

Kiedy wczytujemy się w książki Tolkiena, widzimy, że na kartach powieści obecna jest wiara w Opatrzność. Dość mocno ukryta, nie wysuwająca się na pierwszy plan, ale wyraźna.

W „Silmarillionie” mamy dwie sytuacje, gdzie mocno i wyraźnie zadziałały „siły nadprzyrodzone”. Pierwszą z nich jest koniec Pierwszej Ery – wojna, w czasie której Valarowie przybywają z zachodu, by wreszcie pomóc elfom, by ich uratować i obalić władzę Morgotha. To niezwykłe działanie jest jeszcze bardziej widoczne na końcu Drugiej Ery – sami Valarowie zawieszają swoją władzę nad światem, by oddać ją Eru, by ten wymierzył sprawiedliwość zbuntowanym ludziom. I faktycznie tak się dzieje – Opatrzność działa w sposób bezpośredni. W pozostałych przypadkach dokonuje się to w sposób mniej widoczny.

We „Władcy Pierścieni” działania sił wyższych dokonują się przez narzędzia, którymi są stworzenia niższe, o czym mówiliśmy w minionym odcinku (Teologia Tolkiena. Narzędzia łaski >>>). Ktoś może się zdziwić – jaka łaska, jaka Opatrzność? Przecież we „Władcy Pierścieni” nie ma sił wyższych, Boga, Opatrzności. Na pozór.

Chcąc to zrozumieć, musimy cofnąć się do początku, do rozdziału „Cień Przyszłości”, który tłumaczy co dzieje się w świecie powieści. W dialogu Gandalfa i Frodo poznajemy historię pierścienia. Kto spowodował, że Bilbo dostał pierścień? Kto spowodował, że pierścień trafił do Froda? To jest właśnie działanie sił wyższych, czyli Opatrzności.

 

🎧 SŁUCHAJ W WERSJI AUDIO (Spotify, iTunes, Google Podcasts)


ZOBACZ WCZEŚNIEJSZE ODCINKI SERII


Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7



 

 

ks. Stanisław Adamiak

ks. Stanisław Adamiak

ur. 1980. Duchowny diecezji toruńskiej, doktor historii Kościoła. Pracownik Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w historii wczesnego chrześcijaństwa. Wykładał na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie i Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Związany z Ruchem Światło-Życie, wicepostulator procesu beatyfikacyjnego ks. Franciszka Blachnickiego.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Stanisław Adamiak
ks. Stanisław
Adamiak
zobacz artykuly tego autora >