video-jav.net

Popfiction S01E07: Miękka siła

Niemcy w roli ofiar, Polacy w roli oprawców. Motyw, który nie po raz pierwszy pojawia się w produkcjach filmowych naszych zachodnich sąsiadów. Zamiast reagować bezproduktywnym oburzeniem, zastanówmy się, jak budować długofalową przeciwwagę dla takiej jednostronnej narracji.

Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E07: Miękka siła
Niemcy w roli ofiar, Polacy w roli oprawców. Motyw, który nie po raz pierwszy pojawia się w produkcjach filmowych naszych zachodnich sąsiadów. Zamiast reagować bezproduktywnym oburzeniem, zastanówmy się, jak budować długofalową przeciwwagę dla takiej jednostronnej narracji.

Brudni, zaściankowi, wynaturzeni, pozbawieni skrupułów Polacy z obrazkiem Matki Bożej na ścianie – taki obraz polskiej rodziny mogliśmy zobaczyć w niemieckim serialu „8 Dni”, emitowanym obecnie na platformie HBO GO.

To nie pierwszy raz, kiedy jako naród jesteśmy przedstawiani fałszywie lub co najmniej niesprawiedliwie. Rozwiązaniem nie jest jednak głośne domaganie się sprawiedliwości (od kogo?), a umiejętne lansowanie własnych produkcji i obrazów filmowych.

 

Próżnia do wypełnienia

Okazja jest wyśmienita, bowiem od globalnej popkultury nie dzieli nas już żadna Żelazna Kurtyna, platformy takie jak Netflix czy HBO GO konsolidują widzów z całego świata wokół lokalnych, krajowych produkcji, a w masowej świadomości nie ma jeszcze silnie utrwalonego wizerunku Polaków, którego nie dałoby się zmienić. Wystarczy tylko sięgnąć po soft power, miękką siłę popkultury, która wystarczy, aby z Polski jako kraju historycznych morderców i imigrantów spod ciemnej gwiazdy zrobić miejsce, które chce się zobaczyć. 

 

Przynęta dla filmowców

Netfliksowy serial „Wikingowie” jest dotowany ze środków irlandzkiego Ministerstwa Turystyki, które zdecydowało się w ten sposób promować w świecie najpiękniejsze zakątki Zielonej Wyspy. To są dobrze wydane pieniądze – prześliczne jeziora, strome klify, bezkresne połacie łąk i mórz przyciągają licznych fanów serialu w miejsca, gdzie był on oryginalnie kręcony.

W Polsce na razie nie potrafimy wykorzystać tego schematu, choć kraj mamy przepiękny. Nawet „Wiedźmin” kręcony jest na Węgrzech, a potencjalni producenci filmowi nie mają co liczyć na ulgi podatkowe i dofinansowania, które są normą w pozostałych krajach Europy. 

 

Słuchaj więcej nowym odcinku Popfiction:

Filmowe produkcje, o których rozmawiamy:

– 8 Dni

– Nasze matki, nasi ojcowie

– Ścigany

– Gwiezdne Wojny

– Jack Strong

– Zimna Wojna

– Dywizjon 303

– Miasto ‘44

– Czerwona Jaskółka

– Wiedźmin

– Wikingowie

 

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 

Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i redaktor w Stacji7. Prowadzi projekty marketingowe i promocyjne, odpowiedzialny za projekt Dobroci.pl. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Prywatnie entuzjasta piwowarstwa i nowych technologii.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Popfiction S01E06: Katolipa i “Kler”

Jaki jest największy problem filmów z wiarą w tle? W jaki sposób opisywać językiem filmu wartości chrześcijańskie tak, aby trafiały do szerokiego odbiorcy? Czy warto obejrzeć „Kler”?

Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E06: Katolipa i "Kler"
Jaki jest największy problem filmów z wiarą w tle? W jaki sposób opisywać językiem filmu wartości chrześcijańskie tak, aby trafiały do szerokiego odbiorcy? Czy warto obejrzeć „Kler”?

Rzeczy robione wewnątrz Kościoła czy po prostu tworzone przez wyznawców Chrystusa, wcale nie muszą być tandetne. O alergii na „katolipę” mówił głośno ksiądz Jan Kaczkowski, a pod koniec minionego roku przypomniał o niej w swoim vlogu o. Adam Szustak (zobacz).

 

Grzechy główne

Nie chcę zostać źle zrozumiany – z przyjemnością obejrzałem „Cristiadę”, ciekaw jestem także filmu „Największy Dar”, który niedawno miał swoją międzynarodową premierę w krakowskim kinie Kijów. Owszem, takie filmy przy pewnej dozie dystansu ogląda się lekko i przyjemnie, krzepiąc się ich chrześcijańską treścią.

Kadr z filmu "Cristiada"

Kadr z filmu “Cristiada”

 

Cóż jednak z tego, skoro chrześcijańskie filmy nie mają szansy dotrzeć do szerszego odbiorcy, i to nie dlatego, że nie epatują przemocą, seksem i językiem rynsztoka. Ich grzechem jest słaby warsztat, skrajna przewidywalność, koncepcja oparta na edukacyjno-moralizatorskiej mieszance, która obraża inteligencję bardziej wymagającego widza.

 

Filmy, o których rozmawiamy w tym odcinku “Popfiction”:

– „Pasja” reż. Mel Gibson

– „Kler” reż. Wojtek Smarzowski

– „Tam, gdzie rosną poziomki” reż. Ingmar Bergman

– „Ludzie Boga” reż. Xavier Beauvois

– „Wielka cisza’ reż. Philip Groening

– „Misja” reż. Roland Joffe

– „Bóg nie umarł” reż. Harold Cronk

– „Cristiada” reż. Dean Wright

– „Nietykalni” reż. Olivier Nakache, Eric Toledano

– „Green Book” reż. Peter Farrelly

 

Popularność „Kleru” mogą zrównoważyć tylko produkcje „słone”: budzące różne emocje, otwierające dyskusję, a zarazem pięknie i doskonale zrealizowane. Słony smak i surowość przekazu były receptą na sukces znakomitej francuskiej produkcji “Ludzie Boga”, opowiadającej historię trapisów z Algieru, którzy stracili życie z rąk islamskich prześladowców. 

Kadr z filmu "Ludzie Boga"

Kadr z filmu “Ludzie Boga”

 

Szansą jest także uniwersalność wartości, które są tożsame z chrześcijaństwem. Można pięknie opowiadać o miłości, przyjaźni czy poświęceniu, tak jak widzimy to w niezmiernie popularnych w Polsce “Nietykalnych” czy oscarowym “Green Book”. Trzeba jednak pamiętać, że wartości uniwersalne to ostatecznie nie to samo, co odwołanie do Boga. 

W najnowszym „Popfiction” usłyszycie także kilka słów o naszych wielkopostnych produkcjach wideo z o. Adamem Szustakiem i ks. Grzegorzem Ogorzałkiem, które (mamy nadzieję) pomogą wam jeszcze lepiej przeżyć ten najważniejszy i najpiękniejszy dla chrześcijan okres w roku.

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 

Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i redaktor w Stacji7. Prowadzi projekty marketingowe i promocyjne, odpowiedzialny za projekt Dobroci.pl. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Prywatnie entuzjasta piwowarstwa i nowych technologii.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Share via