Wydana przez Wydawnictwo eSPe książka Gavina Ortlunda pt. „Dlaczego Bóg nadaje światu sens” skupia się przede wszystkim na rozwikłaniu konfliktu między chrześcijaństwem a naturalizmem. Brzmi to uczenie, w rzeczywistości okazuje się jednak niezwykle praktyczne – od początku naszego życia wiele istotnych wydarzeń tłumaczonych jest nam na różne sposoby, najczęściej albo w logice wiary, albo nauki. Przez brak pogodzenia tych dwóch światów, w życie ludzkie wkrada się wątpliwość czy życie opiera się na boskiej opatrzności i woli, czy może kończy się na czysto fizycznych zjawiskach. Ostateczne pęknięcie tych dwóch sfer często powoduje, że wierzący tracą wiarę, a ludzie bliscy nauce, nie potrafią uwierzyć, że istnieje coś poza nią samą.
Wiara kontra racjonalizm
Śmiało można więc powiedzieć, że jednym z największych zagrożeń dla wiary jest wykazanie, że nie ma ona punktów styczności z racjonalizmem. Dlatego z tak dużym zainteresowaniem spotkały się książki z gatunku tak zwanego nowego ateizmu: „Bóg urojony” Richarda Dawkinsa, „Bóg nie jest wielki” Christophera Hitchensa czy „Koniec wiary” Samuela Benjamina Harrisa. To z tymi tytułami Gavin Ortlund wchodzi w polemikę, starając się pokazać dobitnie, że przekonanie autorów powyższych tytułów, że nauki przyrodnicze potrafią wytłumaczyć całość świata, a metafizyka jest rzeczą zbędną, jest zwyczajnie fałszywe. Autor „Dlaczego Bóg nadaje światu sens” nie broni jednak chrześcijaństwa z pozycji wroga naturalizmu. Wręcz przeciwnie. W erudycyjny sposób godny swoich przeciwników, pokazuje punkt po punkcie, jak doskonale chrześcijaństwo uzupełnieniem naukę, poszerzając pole dyskusji nie tylko o same prawa, ale także o źródła ich pochodzenia.
Gavin Ortlund w erudycyjny sposób godny swoich przeciwników, pokazuje punkt po punkcie, jak doskonale chrześcijaństwo uzupełnieniem naukę, poszerzając pole dyskusji nie tylko o same prawa, ale także o źródła ich pochodzenia.
Religia i nauka potrzebują siebie nawzajem
We wrześniu 2006 roku papież Benedykt XVI wygłosił na uniwersytecie w Ratyzbonie pamiętne przemówienie, w którym m.in. przestrzegał, że nasilanie konfliktu rozumu z religią przełoży się na wojnę religii z rozumem. Jak mówił „Wszystko, co uważa się za naukę, musi być mierzone tym kryterium. Tak więc nauki humanistyczne, takie jak historia, psychologia, socjologia i filozofia, starają się dostosować do tego kanonu naukowości. Drugi punkt, który jest istotny dla naszych rozważań, to to, że z samej swojej natury metoda ta wyklucza kwestię Boga, sprawiając, że jawi się jako kwestia nienaukowa lub przed-naukowa. Skutkiem tego, stajemy przed redukcją zakresu nauki i rozumu, którą musimy zakwestionować.”
Papież Benedykt XVI w przemówieniu tym stanął po stronie racjonalizmu z obu ich stron. Zauważył, że religia i nauka potrzebują siebie nawzajem, dla dobra jeszcze doskonalszego zrozumienia świata. Ale to nie tylko racjonalizm, ale także realizm, bowiem jak dowodzi w książce Gavin Ortlund, prawda nie jest przez nas konstruowana, ale odkrywana, na czele z królową nauk – matematyką. Jej zasady istnieją i będą istnieć tak z udziałem ludzi, jak i bez nich. A co, jeśli poszerzymy naszą refleksję o inne zjawiska, co do których realności nie mamy wątpliwości, jak chociażby miłość?
Przeczytaj również
To fascynująca podróż, która pozwala czytelnikowi nie wybierać między światem fizycznym i metafizycznym, religią a nauką, ale połączyć je w spójną całość.
Jak ślepcy, którzy próbują opisać słonia
Często fragmentację opisu świata przedstawia się na przykładzie ślepców, którzy próbują opisać słonia. Każdy z niewidomych trzyma za inną słoniową kończynę, wskutek czego nie wyłania się z tego żaden spójny obraz badanego zwierzęcia. Tak samo jest, kiedy próbujemy opisać świat i Pana Boga, tylko poprzez jeden jego aspekt.
Gavin Ortlund uzupełnia klasyczne drogi do poznania Boga także o perspektywę prawdy, dobra i piękna. To fascynująca podróż, która pozwala czytelnikowi nie wybierać między światem fizycznym i metafizycznym, religią a nauką, ale połączyć je w spójną całość. Nie tylko zobaczyć metaforycznego słonia, ale także zbliżyć się chociaż trochę do jego istoty.

Gavin Ortlund
Dlaczego Bóg nadaje światu sens.
Jak wiara i nauka wzajemnie się dopełniają
Jak wiara w Boga wpływa na nasze rozumienie i doświadczanie świata? Czy stoi ona w sprzeczności z najnowszymi odkryciami naukowymi? Dlaczego to właśnie Bóg nadaje sens wszystkiemu, co nas otacza? To książka dla tych, którzy wierzą, tych, którzy wątpią, ale i tych, którzy nie wierzą, lecz poszukują odpowiedzi na pytanie o sens życia i świata.
KUP KSIĄŻKĘ>>>