Nie spać, czytać! 5 duchowych “rozkmin”

Kto rano wstaje, … ten słucha o. Adama Szustaka! Oprócz pochłaniania treści adwentowych rekolekcji “#Jeszcze5minutek” zachęcamy także do przeczytania 5 duchowych “rozkmin” z przymrużeniem oka na temat przysłów związanych ze snem.

Adrian Wawrzyczek
Adrian
Wawrzyczek
zobacz artykuly tego autora >

Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje

 

To najpopularniejsze przysłowie związane ze spaniem doczekało się miliona zabawnych mutacji. Zresztą całkiem prawdziwych, bo czy fałszem jest, że temu, kto rano wstaje, Bóg pozwala iść po bułki? A jeszcze nim wyjdzie z domu, to będzie miał przecież szansę obudzić swoich domowników. Zwłaszcza, jeśli z powodu wczesnej pobudki, będzie niewyspany.

 

Nam najbardziej podoba się takie wyjaśnienie, że kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje najwięcej czasu na uczynienie dobra dla innych i cieszenie się tym wspaniałym darem, jakim jest życie!

 


Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz

 

Od tej prawidłowości nie da się wymigać poprzez rezygnację z pościeli. Karimata i śpiwór też sprawy nie załatwią. Wprawdzie zawsze można liczyć na to, że ktoś pościele za nas, ale spanie w “cudzym łóżku”, prędzej czy później, zawsze zmierza do katastrofy.

 

Lepiej nie oczekiwać, że ktoś zrobi coś za nas. Najlepszą opcją jest wzięcie całkowitej odpowiedzialności za własne życie i taki sposób przeżywania go, by teraźniejsze działania, przynosiły jak najlepsze skutki w przyszłości.

 

cemetery-883417_1280

“Wyśpisz się po śmierci”

 

To dobre hasło do wykorzystania w celu skutecznego “zgaszenia” wiecznych marud, narzekających na chroniczny brak snu. Po zastosowaniu go albo pozbędziesz się męczącego rozmówcy, albo chociaż skierujesz konwersację na ciekawsze tory.

 

Trzeba jednak uważać, żeby nie narobić mu zbyt dużej nadziei, bo życie w niebie będzie raczej wieczną, przyjemną aktywnością niż niekończącym się snem. Ci, którzy tam nie trafią, też raczej na spokojny sen nie mają co liczyć ;)

 

Troska dzienna, noc bezsenna

 

Troska jest skuteczniejsza niż kofeina czy teina. Żeby wzmocnić efekt proponujemy do zamartwiania się dodać jeszcze sporo lęku i poczucia winy. Wtedy efekt murowany. Praktykowane regularnie pozwala zamienić się w zombie.

 

Zamiast generowania bezsenności na własne życzenie, lepiej zastosować się do słów zapisanych w 12 rozdziale Ewangeli św. Łukasza. A konkretnie do fragmentu, w którym mowa jest o zbytnich troskach (wersety 22-31). Nie bądźmy ludźmi małej wiary. Bóg ma nas w swej opiece!

 

Śpiącego nawet wąż nie kusi

 

Z punktu widzenia życia duchowego, to bardzo praktyczna rada. Kiedy pokusy szczególnie doskwierają, po prostu trzeba położyć się spać. Po drugie, człowiek niewyspany łatwiej popełnia błędy, więc diabeł nawet nie musi za bardzo starać się, by nakłonić go do grzechu.

 

W tym gruzińskim przysłowiu widzimy też inną prawdę związaną z życiem duchowym. Szatan nie musi atakaować ludzi, którzy są… po jego stronie. Dlatego jeśli zauważysz, że zbyt długo nie jesteś kuszony, sprawdź, czy może nie śpisz duchowo i oddalsz się od Światła.

 

Adrian Wawrzyczek

Adrian Wawrzyczek

Specjalista ds. contentu, social media i strategii marketingowej. Jako były dziennikarz piłkarski taktykę portalu najchętniej rozrysowałby na tablicy, wydobywając z siebie hasła zagrzewające do ataku. Uwielbia książki, e-booki, aplikacje mobilne i dobre jedzenie, a jego kubek na kawę jest największy w całej firmie. Swoje miejsce w Kościele odnajduje w rodzinie i nurcie charyzmatycznym. Prywatnie autor bloga www.jakogarnac.pl.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Adrian Wawrzyczek
Adrian
Wawrzyczek
zobacz artykuly tego autora >

#jeszcze5minutek: Teaser no.2

Drugi teaser najnowszych rekolekcji Adama Szustaka OP, w którym Ojciec ostatecznie rozstrzyga wszystkie wątpliwości odnośnie pory publikacji odcinków. A pierwszy z nich opublikujemy już 29 listopada. Zapraszamy na #jeszcze5minutek!

Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Jończyk
Marcin
Jończyk
zobacz artykuly tego autora >

http://jeszcze5minutek.stacja7.pl/jeszcze5

 

 

Zapowiedź internetowych rekolekcji adwentowych #jeszcze5minutek prowadzonych przez o. Adama Szustaka OP. Start rekolekcji 29 listopada 2015 roku. Wszystkie odcinki będą dostępne na YouTube na kanale: LangustaNaPalmie – żeby być na bieżąco najlepiej zasubskrybować ten kanał.

 

Adam Szustak OP

Adam Szustak OP

Dominikanin, wędrowny kaznodzieja, były duszpasterz krakowskiej "Beczki". Jest autorem kilkunastu książek i audiobooków o tematyce religijnej, a także rekolekcji internetowych (Wilki Dwa, Plaster miodu, Jeszcze 5 Minutek). Prowadzi blog i kanał Langusta na Palmie, na którym można znaleźć wszystkie nagrania jego homilii i konferencji.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Jończyk

Marcin Jończyk

Ekspert od form multimedialnych, operator i montażysta, zawsze ma ręce pełne roboty. Samouk, któremu umiejętności zazdroszczą zawodowcy z wieloletnim stażem.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Adam Szustak OP
Adam
Szustak OP
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Jończyk
Marcin
Jończyk
zobacz artykuly tego autora >

7 sposobów na dobre spanie

Ciągle marzysz o tym, żeby się porządnie wyspać? Regularnie jesteś zmęczony po przebudzeniu? Zastosuj 7 rad, dzięki którym jakość twojego snu i samopoczucie ulegnie znacznej poprawie!

Adrian Wawrzyczek
Adrian
Wawrzyczek
zobacz artykuly tego autora >

1. Nie objadaj się przed snem

Organizm w trakcie snu powinien się regenerować, a nie zajmować trawieniem. Dlatego zrób wszystko, by wyzbyć się nocnego łasuchowania. Najlepiej nie przyjmować żadnych pokarmów na 4 godziny przed pójściem do łóżka. Istotne jest też, by posiłków nie mieszać z napojami (najlepiej pić dopiero pół godziny po jedzeniu), bo to znacząco wydłuża czas trawienia.

 

2. Stwórz odpowiedni klimat do snu

Wygodne łóżko i komfortowa pościel mogą wydatnie wpłynąć na jakość snu. Podobnie jak dobrze wywietrzona sypialnia czy odpowiednie przykręcone kaloryfery (temperatura powinna być niższa niż w ciągu dnia). Warto też zadbać, by sypialnia kojarzyła się… ze spaniem. Zamienianie jej w nocne biuro czy wygodną “kafejkę internetową” nie jest najlepszym pomysłem…

 

3. Idź spać z pustą głową

Znasz przysłowie “Troska codzienna, noc bezsenna” (więcej o przysłowiach związanych ze snem przeczytasz tutaj)? Jeśli będziesz się martwił, pielęgnował swoje lęki i nieustannie analizował wydarzenia dnia, możesz zapomnieć o dobrym śnie. Benedyktyn, o. Anselm Grun OSB proponuje zastąpić gonitwę myśli takim rytuałem. Kiedy położysz się do łóżka, skrzyżuj ręce na piersiach. Następnie oddaj siebie i wszystkie Twoje sprawy w ramiona Boga.

 

4. Przygotuj się na następny dzień

Ta rada ściśle wiąże się z poprzednią. Trudno mieć pustą, gotową do snu głowę, która myśli o tym, co wydarzy się i co trzeba zrobić po przebudzeniu. Jak sobie z tym poradzić? Postaraj się jak najwięcej przygotować (ubrania, kanapki, spakowanie laptopa i innych narzędzi do pracy, itd.), zanim wskoczysz do łóżka. Pomocne może być też przygotowanie listy zadań na następny dzień. Nie będzie musiał o nich myśleć w nocy, a nowy dzień zaczniesz z gotowym planiem działania.

 

cup-779284_1920

 

5. Budź się w odpowiedniej fazie snu

Każda faza snu ludzkiego ma inne właściwości i od tego, w której fazie się budzimy, zależy nasze samopoczucie po wstaniu. Nie trzeba być ekspertem w tej dziedzinie, by wykorzystać zalety takiej wiedzy. Wszystarczy skorzystać, np. z popularnych aplikacji mobilnych (np. Sleep as Android) moniturujących sen na podstawie aktywności naszego ciała. To naprawdę działa – przetestowane!

 

6. Nie przesypiaj weekendów

Ludzki organizm przywyczaja się do regularnych podbudek. O ile w ciągu tygodnia pracy czy nauki, w miarę łatwo jest budzić się o tej samej porze, weekendy są okazją do zachwiania tego stanu rzeczy. Odsypianie całego tygodnia najczęściej kończy się stratą połowy dnia i… złym samopoczuciem. Dlatego w sobotę i niedzielę warto nie wybijać organizmu z tygodniowego rytmu.

 

7.  Zadbaj o drzemki w ciągu dnia

Znacznie lepszym sposobem na odzyskanie energii do działania niż kawa czy napoje energetyczne są krótkie drzemki (nie powinny być dłuższe niż 15 minut, liczone od momentu położenia się) w ciągu dnia. Wprawdzie po kwadransie ciężko zmusić się do pobudki, ale już po chwili od przebudzenia powinieneś poczuć znaczny przypływ energii. O drzemki można postarać się nawet w… miejscu pracy, np. wykorzystując do tego przerwę obiadową.

 

Adrian Wawrzyczek

Adrian Wawrzyczek

Specjalista ds. contentu, social media i strategii marketingowej. Jako były dziennikarz piłkarski taktykę portalu najchętniej rozrysowałby na tablicy, wydobywając z siebie hasła zagrzewające do ataku. Uwielbia książki, e-booki, aplikacje mobilne i dobre jedzenie, a jego kubek na kawę jest największy w całej firmie. Swoje miejsce w Kościele odnajduje w rodzinie i nurcie charyzmatycznym. Prywatnie autor bloga www.jakogarnac.pl.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Adrian Wawrzyczek
Adrian
Wawrzyczek
zobacz artykuly tego autora >