Nasze projekty

Telewizyjne Msze św. nadal popularne wśród Polaków

Chociaż w ostatnich kilku tygodniach spadło zainteresowanie transmisjami Mszy św. w polskich stacjach telewizyjnych, to transmisje te nadal notują wyższe wyniki od średnich długookresowych stacji - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Największą widownię nadal gromadzą transmisje Mszy św. w Telewizji Polskiej. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement – udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group – średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele i święta o godz. 7.00 w TVP1 w okresie 15 marca-22 czerwca wyniosła 1,33 mln widzów (34,52 proc. udziału wśród wszystkich widzów), 13,07 proc. w grupie komercyjnej 16-49 lat i 15,72 proc. w grupie 16-59.

Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia mszy w okresie pandemii COVID-19 zwiększyła się kilkukrotnie.

TVP1 od połowy marca relacjonuje mszę św. codziennie. Widownia wszystkich transmisji w okresie zamrożenia gospodarki wyniosła 1,02 mln osób (odpowiednio 21,17 proc., 5,86 proc. i 7,92 proc. udziału). Od 30 maja do 22 czerwca transmisje śledziło 663 tys. widzów (16,70 proc., 3,22 proc. i 4,28 proc. udziału). Msza święta w Jedynce od momentu zniesienia limitu wiernych w kościołach straciła widzów, ale mimo to stacja w paśmie w grupie 4+ nadal ma zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. Udział TVP1 w 2019 r. wyniósł np. 9,68 proc.

Reklama

Z powodu epidemii koronawirusa Msze zaczął transmitować także komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 592 tys. widzów (6,74 proc.). Do 24 maja transmisje miały 704 tys. osób (7,78 proc. udziału), a od 31 maja – 257 tys. (3,63 proc.). Msze również i w tej stacji mają wyraźnie wyższy udział od długookresowych – w 2019 roku średni wynik Polsat News wyniósł 1,13 proc.

Niemal 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna Msza święta dedykowana dzieciom. Relacje od 15 marca do 21 czerwca śledziło średnio 52 tys. widzów (0,44 proc.), podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys. (0,07 proc.).

Od 15 marca do 24 maja Msze miały 67 tys. oglądających (0,56 proc.), a od 31 maja – 6 tys. (0,07 proc.).

Reklama

Msze święte transmitowała także TV Republika. Od 15 marca do 29 maja msze śledziło 4,1 tys. osób (0,09 proc.), a od 30 maja do 22 czerwca – 3,1 tys. (0,09 proc.).  Dla porównania przed wybuchem pandemii transmisje śledziło jedynie 599 osób. Po ustaniu ograniczeń jest to 3,8 tys. (15 marca-22 czerwca)

Z kolei dziesięć mszy pokazanych na antenie TVS w okresie od 29 marca do 31 maja śledziło 52 tys. osób (0,58 proc.). Transmisje również w tej stacji miały wyższy udział w 4+ od długookresowego, który w 2019 r. wyniósł 0,31 proc.

Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 22 czerwca br. najwięcej – 2,80 mln – widzów miała transmisja orędzia kard. Stanisława Dziwisza z 17 maja.

Reklama

15 pozycji w top 20 należały do mszy. Po dwie lokaty należały do audycji „Między ziemią a niebem” oraz orędź, a jedna – do „Regina Caeli”.

19 miejsc w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, jedną lokatę do zestawienia wprowadziło TVP3. Wszystkie tytuły to pozycje pokazane po 15 marca.

Z przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca badania CBOS wynika, że 60% Polaków zdarzyło się oglądać transmisję mszy św. w telewizji (60 proc.) – według deklaracji było to najpopularniejsze medium. Z kolei 40 proc. badanych odczuwało brak wspólnotowej modlitwy w kościele. Spośród innych możliwych sposobów uczestniczenia w mszy św. bardziej popularny okazał się internet niż radio.

W transmisjach online wzięła (przynajmniej raz) udział więcej niż jedna piąta Polaków (21%), a słuchanie mszy św. w radiu deklaruje 17 proc.  ankietowanych. Więcej osób modliło się w czasie narodowej izolacji w łączności z innymi za pośrednictwem technologii – co piątej osobie zdarzyło się to przynajmniej raz (20 proc. ).

ad, KAI, wirtualnemedia/Stacja7

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę