Musica Divina. Festiwal muzyki sakralnej

W Krakowie rozpoczął się festiwal "Musica Divina"organizowany przez Fundację inCanto. W trakcie koncertów można obejrzeć dzieła sztuki artystów z Vera Icon Wspólnota Twórców Chrześcijańskich. Festiwal potrwa do 7 sierpnia.

musicadivina.pl

Festiwal Musica Divina stara się opowiadać o tradycji jako o żywym organizmie, który domaga się ciągłej aktualizacji i odczytywania na nowo, w którym nie brak wewnętrznego napięcia i złożoności. Z takim nastawieniem rozpocznie się tego lata trzyletni cykl muzycznego zgłębiania Liturgii Godzin. Pierwsza jego odsłona, zatytułowana Tenebrae, poświęcona jest Ciemnym Jutrzniom – najbardziej rozbudowanej, skomplikowanej i wymagającej wykonawczo części całego officium.

Zapomniane nabożeństwo

Przez wieki Kościół Katolicki celebrował Ciemne Jutrznie (łac. Tenebrae) w Wielkim Tygodniu. Dziś jest to nabożeństwo nieco zapomniane, chociaż do lat 60. XX wieku wciąż było uroczyście odprawiane przy licznym udziale wiernych. Zapewne w niemałym stopniu przyczyniała się do tego muzyczna warstwa liturgii. Nie dziwi więc, że teksty Ciemnych Jutrzni i ich wysublimowana chorałowa melodia stanowiły szczególną inspirację dla twórców muzyki renesansowej i barokowej.

Program festiwalu

W programie Musica Divina – Tenebrae usłyszymy m.in słynne Lamentacje Emilio de Cavalieriego w wykonaniu Profetti Della Quinta. Z kolei brytyjski zespół wokalny Alamire zaprezentuje kompozycje rodzimych kompozytorów – Thomasa Tallisa, Orlando di Lasso czy Roberta White’a. Bardzo istotnym spoiwem programowym Festiwalu będą czterogłosowe Lamentacje Wacława z Szamotuł zrekonstruowane przez Marca Lewona na bazie odnalezionych w 2016 roku fragmentów. Ich przygotowanie przypadło w udziale dwóm bardzo odmiennym stylistycznie zespołom: Linnamuusikud i Concerto Soave. Efektem niezależnej pracy artystów będą nietuzinkowe wykonania tego dzieła o niezwykłej historii i randze dla dawnej muzyki polskiej.

Reklama
Reklama

Wyjątkowo ciekawym doświadczeniem będzie poszukiwanie paraleli liturgicznych i kontekstualnych pomiędzy łacińską wersją Ciemnych Jutrzni a nocną liturgią Wielkiego Tygodnia sprawowaną w Kościołach Wschodnich (Orthos). To połączenie między Wschodem a Zachodem stanie się możliwe wyłącznie dzięki niezwykłym kompetencjom i talentom kantorów Marcina Abijaskiego, Mariusa Petersona, Sławomira Witkowskiego i Scholi Centorum Minorum Chosoviensis, których wspólny program powstał specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Niezwykle oryginalny zestaw kompozycji złoży się na występ Concerto Soave. Cykl ten będzie bazował przede wszystkim na rękopisie Q43 z Civico Museo w Bolonii. Utwory nieco mniej znanych kompozytorów: Giacomo Carissimiego, Girolamo Frescobaldiego czy Giovanni Francesco Marcorellego wybrzmią w towarzystwie kompozycji polskich, autorstwa Piotra Żelechowskiego, Adama Jarzębskiego, czy wspomnianego już wyżej Wacława z Szamotuł.

Reklama
Reklama

Darmowe wejściówki można znaleźć na stronie musicadivina.pl/wejsciowki/.

mg, musicadivina.pl/ Stacja 7

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę