Popfiction S01E14: Netfliksowa moda na LGBT+

W najnowszym odcinku „Popfiction” bierzemy na tapetę serial animowany „Big Mouth” i świeżą netfliksową produkcję „Bonding”. To obrazy nasycone ideologią, która stanowi tzw. miękką siłę dla prawnych postulatów forsowanych przez środowiska LGBT+

Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E14: Netfliksowa moda na LGBT+
W najnowszym odcinku „Popfiction” bierzemy na tapetę serial animowany „Big Mouth” i świeżą netfliksową produkcję „Bonding”. To obrazy nasycone ideologią, która stanowi tzw. miękką siłę dla prawnych postulatów forsowanych przez środowiska LGBT+

Samorządowe inicjatywy forsujące lub kontrujące ideologię LGBT+ w Polsce to przykłady tzw. hard power, czyli twardych, legislacyjnych prób wpływania na edukację i społeczeństwo. Jest o nich głośno w mediach, przykuwają one uwagę opinii publicznej.

Dużo subtelniejsze są ideologiczne naleciałości pojawiające się w zyskujących popularność Netfliksowych produkcjach. W najnowszym odcinku „Popfiction” bierzemy na tapetę serial animowany „Big Mouth” i świeżą produkcję „Bonding”. Pierwszy budzi grozę pomysłem na uświadamianie seksualne dzieci w taki sposób, w jaki jest to serwowane bez ogródek już od pierwszego odcinka (i co z tego, że serial polecany jest dla osób 16+, skoro wiek dzieci-bohaterów sugeruje zdecydowanie młodszego odbiorcę).

 

Kadr z serialu “Bonding”. Źródło: Netflix

 

„Bonding” jest kontrowersyjny nie (tylko) dlatego, że chlastają w nim pejcze, mężczyźni błagają o bycie poniżanymi przez kobiety, a złoty deszcz nie jest niestety sympatyczną rośliną ozdobną. W zamyśle twórców kreuje piękny i różowy świat, w którym motyw „samorealizacji” seksualnej do znudzenia staje się centrum ludzkiego życia i jego najważniejszym punktem. Wstyd osobisty i społeczny to coś, co należy zwalczać, jako przeszkodę do egzystencjalnego szczęścia.

Dla równowagi trzeba napisać, że popkultury nie należy profilaktycznie odrzucać ze względu na występujące w niej ideologiczne wtręty. Na Netfliksie wśród nowości można znaleźć również dobre i wartościowe produkcje. Jakie?

Posłuchajcie najnowszego odcinka:

 

Słuchaj podcastu na: 

  

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i wydawca w portalu Stacja7.pl. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami i kierowaniu zespołem. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Współtwórca podcastu „Popfiction – popkultura oczami katolików”. Zainteresowany zasadą działania wszystkiego, optymalizacją, nowymi technologiami i rozwojem osobistym. Prywatnie szczęśliwy mąż i tata, nieliczne wolne chwile przeznacza na sporty walki i domowe piwowarstwo.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >

Popfiction S01E13: Gra o Tron kontra Wiedźmin

Serialowa superprodukcja wszechczasów właśnie wchodzi w swoją finałową fazę. Kanał HBO emituje kolejne odcinki ósmego sezonu „Gry o Tron” - losy rodów Starków i Lanninsterów śledzą miliony (jeśli nie setki milionów) widzów na całym świecie. Co jest tak wyjątkowego w ekranizacji książek George’a R. R. Martina i czy warto włączać się w to serialowe szaleństwo?

Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E13: Gra o Tron kontra Wiedźmin
Serialowa superprodukcja wszechczasów właśnie wchodzi w swoją finałową fazę. Kanał HBO emituje kolejne odcinki ósmego sezonu „Gry o Tron” - losy rodów Starków i Lanninsterów śledzą miliony (jeśli nie setki milionów) widzów na całym świecie. Co jest tak wyjątkowego w ekranizacji książek George’a R. R. Martina i czy warto włączać się w to serialowe szaleństwo?

Serial od pierwszego sezonu aż kipi od kinematograficznych przypraw. Jest wszystko, co w percepcji twórców masowy widz ma pożądać najbardziej: pikanteria, intryga, walka o władzę, przemoc, wyuzdana erotyka. Zgadza się również przetestowana w dziesiątkach filmów mieszanka średniowiecza i magii. Smoki latają, monarchowie walczą, królewskie dwory trzęsą się od intryg.

 

Anty-Tolkien

Czy popularność „Gry o Tron” to tylko wykładnia efektu skali, konsekwencja gigantycznego budżetu i rozmachu prowadzonej ekranizacji, posypana glutaminianem sodu w postaci seksu i krwi?

W kontrze do prostego (banalnego?) przepisu na sukces pozostaje kreacja oryginalnego i złożonego świata, głębia charakterologiczna postaci i grających ich aktorów, doskonała muzyka (zupełnie subiektywnie) oraz przełamanie biało-czarnych zasad średniowiecznej baśni. W „Grze o Tron” krwawo giną ci dobrzy, a długo żyją źli. Zupełnie odwrotnie niż w tolkienowskim archetypie tego gatunku.

 

Prezentacja postaci Wiedźmina, w którą wcielił się aktor Henry Cavill/ Netflix

Prezentacja postaci Wiedźmina, w którą wcielił się aktor Henry Cavill/ Netflix

 

Epickość po słowiańsku

Z nadziejami i obawami czekamy na premierę Wiedźmina, realizowanego przez platformę Netflix. Twórcy serialu nie ukrywają, że ma być on odpowiedzią na wyprodukowaną przez HBO „Grę o Tron”. Brzmi szumnie i dumnie, pytanie tylko czy amerykańscy producenci udźwigną wyzwanie, jakim jest oddanie niepowtarzanego świata stworzonego przez Andrzeja Sapkowskiego – z ducha słowiańskiego, przesyconego inną kulturowością, zaryzykowałbym stwierdzenie: bardziej wyrafinowanego i złożonego, niż sztachetą oklepana anglosaska rycerskość i epickość.

 

(Mikro)korona królów

Wiedźmiński świat będzie póki co najmocniejszym akcentem wśród wysokobudżetowych serialowych produkcji. Zaledwie akcentem, bowiem jako kraj zaprzepaściliśmy szansę na wypromowanie na przykład surowych bieszczadzkich plenerów, wypuszczając netfliksowego Wiedźmina z rąk (serial jest kręcony głównie na Węgrzech, choć najnowsze przecieki w mediach społecznościowych wskazują na to, że prawdopodobnie doczekamy się również polskich krajobrazów). Na polskie produkcje rozmachem grające przynajmniej w tej samej lidze co „Gra o Tron” też przyjdzie nam jeszcze poczekać – realizowana przez Telewizję Polską „Korona Królów” dysponuje budżetem kilkaset (sic!) razy mniejszym niż flagowy serial stacji HBO.

Andrzej Mitek

Słuchaj więcej w najnowszym Popfiction:

Słuchaj podcastu na: 

  

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i wydawca w portalu Stacja7.pl. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami i kierowaniu zespołem. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Współtwórca podcastu „Popfiction – popkultura oczami katolików”. Zainteresowany zasadą działania wszystkiego, optymalizacją, nowymi technologiami i rozwojem osobistym. Prywatnie szczęśliwy mąż i tata, nieliczne wolne chwile przeznacza na sporty walki i domowe piwowarstwo.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >