video-jav.net

Franciszek: Wystrzegajmy się odrzucenia zaproszenia Jezusa

Jezus zaprasza nas do świętowania wraz z Nim, ale nierzadko szukamy wymówek, by Jemu odmówić. Pamiętajmy, że Jezus jest dobry, ale także sprawiedliwy – powiedział papież podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty.

Polub nas na Facebooku!

W swojej homilii Ojciec Święty odniósł się przede wszystkim do czytanego dzisiaj fragmentu Ewangelii (Łk 14,15-24), w którym zawarta jest przypowieść o zaproszonych na ucztę.

Franciszek przypomniał, że czytana dziś przypowieść mówi o podwójnym odrzuceniu. Najpierw zaproszeni jeden po drugim szukają uprzejmych wymówek, by odrzucić zaproszenie na ucztę. Jeden tłumaczy się nabyciem pola, które musi obejrzeć, inny kupnem wołów, które musi wypróbować, jeszcze inny poślubieniem żony. Wtedy gospodarz nakazał słudze, aby zaprosił ubogich, chorych, chromych, niewidomych, którzy przybyli na ucztę. I na zakończenie czytanego dzisiaj fragmentu mowa o odrzuceniu przez Jezusa, który mówi: „Żaden z owych ludzi, którzy byli zaproszeni, nie skosztuje mojej uczty”. Jezus czeka i daje drugą szansę, może trzecią, czwartą, piątą … ale w końcu odrzuca – stwierdził papież.

– A ta odmowa musi nas skłonić do myślenia o nas, o tych sytuacjach, kiedy Jezus nas wzywa; powołuje nas do świętowania wraz z Nim, byśmy byli blisko Niego, do przemiany życia. Pomyślcie, że szuka swoich najbliższych przyjaciół a oni odmawiają! Potem szuka chorych … i idą; może ktoś odmawia. Jak często słyszymy wezwanie Jezusa, aby pójść do Niego, aby wypełnić uczynek miłosierdzia, aby się pomodlić, aby Go spotkać a my mówimy: »Wybacz Panie, jestem zajęty, nie mam czasu. Tak, jutro, nie mogę … ». A Jezus zostaje sam – zauważył Ojciec Święty.

Franciszek zauważył, że często odrzucamy zaproszenie Jezusa. – Niech każdy z nas pomyśli: ile razy w moim życiu czułem natchnienie Ducha Świętego, by wypełnić uczynek miłosierdzia, aby spotkać Jezusa w tym uczynku miłosierdzia, aby pójść się pomodlić, aby zmienić w niech życie? – zachęcił papież.

Ojciec Święty przypomniał, że w końcu do królestwa Bożego wejdzie ten, kto nie odrzuci Jezusa lub kto nie zostanie przez Niego odrzucony. Jednocześnie przestrzegł przed naiwnym myśleniem, że Jezus jest tak dobry, że w końcu wszystko wybaczy. – On nie tylko jest miłosierny, ale także sprawiedliwy – przypomniał.

Franciszek podkreślił, że to Jezus swoją śmiercią zapłacił rachunek za tę ucztę. Przypomina nam o tym w pierwszym czytaniu (Flp 2,5-11) św. Paweł, mówiąc o Jezusie, który „ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi… Uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej”.

– Niech Pan da nam łaskę zrozumienia tej tajemnicy zatwardziałości serca, uporu, odmowy i łaskę płaczu – powiedział papież na zakończenie swej homilii.

KAI/ad

Watykan ogłosił temat papieskiego orędzia na Dzień Pokoju

„Dobra polityka służy pokojowi” - to hasło będzie tytułem papieskiego orędzia na 52. Światowy Dzień Pokoju, który będzie obchodzony 1 stycznia 2019 r. Samo orędzie będzie opublikowane 8 grudnia.

Polub nas na Facebooku!

Stolica Apostolska ogłaszając temat orędzia opublikowała też do niego komentarz. Czytamy w nim:

Odpowiedzialność polityczna należy do każdego obywatela, a szczególnie do tych, którzy otrzymali mandat, by chronić i zarządzać. Misja ta polega na ochronie prawa i wspieraniu dialogu między przedstawicielami społeczeństwa, między pokoleniami i między kulturami. Nie ma pokoju bez wzajemnego zaufania. A pierwszym warunkiem zaufania jest szacunek dla danego słowa. Zaangażowanie polityczne, będące jednym z najwznioślejszych przejawów miłości prowadzi do troski o przyszłość życia i planety, najmłodszych i najmniejszych, w ich pragnieniu spełnienia.

Kiedy człowiek jest szanowany w swoich prawach – jak przypomina św. Jan XXIII w „Pacem in terris” (1963) – rodzi się w nim poczucie obowiązku poszanowania praw innych osób. Prawa i obowiązki człowieka powiększają świadomość przynależności do tej samej wspólnoty, z innymi i z Bogiem (por. tamże, 45). Jesteśmy zatem wezwani, aby nieść i głosić pokój jako dobą nowinę o takiej przyszłości, w której każda istota żywa będzie szanowana w swej godności i swoich prawach”.

Światowy Dzień Pokoju ustanowił św. Paweł VI listem z dnia 8 grudnia 1967 r., skierowanym do wszystkich ludzi dobrej woli, nie tylko katolików. Papież zaproponował, aby na całym świecie początek nowego roku kalendarzowego uczczono jako Dzień Pokoju: „Pragnęlibyśmy, by na początku rachuby kalendarzowej, która mierzy i opisuje wędrówkę życia ludzkiego w czasie, obchody te powtarzały się co roku jako życzenie i obietnica, że pokój ze swą słuszną i dobroczynną równowagą będzie panował nad rozwojem nadchodzących dziejów”. Chociaż inicjatywę papieską poparło wielu polityków, działaczy społecznych, intelektualistów, nie mówiąc o hierarchii i wiernych Kościoła katolickiego, to jednak nie udało się nadać jej charakteru ponadreligjnego i pozostała ona przede wszystkim działaniem wewnątrzkatolickim.

Nie była to zresztą pierwsza inicjatywa pokojowa Kościoła katolickiego i papieży w dziejach. Można wspomnieć m.in. ustanowienie w 1095 r. przez Urbana II (1088-99) tzw. Pokoju Bożego, mającego na celu powstrzymanie ówczesnych władców i rycerstwa, choćby na kilka dni czy tygodni, od nieustannego wojowania. Papież zażądał wówczas, aby nie walczyć w niektóre okresy roku kościelnego (w czasie Adwentu, Wielkiego Postu i w Okresie Wielkanocnym) oraz w niektóre dni tygodnia (od środy do poniedziałku). Z bliższej nam przeszłości należy przypomnieć działania papieży św. Piusa X (1903-1914) i Benedykta XV (1914-1922), aby nie dopuścić do wybuchu I wojny światowej w 1914 r., a gdy już do tego doszło – apele o jak najszybsze jej zakończenie i o ulżenie doli ofiar.

Doniosłym wydarzeniem było ogłoszenie przez św. Jana XXIII w dniu 11 kwietnia 1963 r. encykliki Pacem in terris (Pokój na ziemi) – był to pierwszy oficjalny dokument papieski, skierowany do wszystkich ludzi dobrej woli, niezależnie od ich światopoglądu.

Światowy Dzień Pokoju ma co roku swój temat, który wybiera papież. Ojciec Święty kieruje też z tej okazji specjalne orędzie na tematy związane z zagadnieniem pokoju.

KAI/ad