“Zostań patronem ubogich”. Fundacja Kapucyńska zaprasza na Patronite

Dzięki serwisowi Patronite każdy może stać się "Patronem Ubogich". Fundacja Kapucyńska zaprasza do regularnego wsparcia jej podopiecznych.

Polub nas na Facebooku!

Poprzez utworzenie konta w serwisie Patronite Fundacja Kapucyńska im. bł. Aniceta Kopińskiego chce zbudować grupę patronów, którzy będą mogli nie tylko wspierać regularnie prace Fundacji, ale także stać się jej przyjaciółmi przez poznawanie podopiecznych Fundacji i jej działań.

Osoby, które zdecydują się wesprzeć działania Fundacji poprzez Patronite mogą dowiedzieć się na co przeznaczone są ich pieniądze. W serwisie można przeczytać historie jej podopiecznych, w których wskazane są ich konkretne potrzeby: od posiłków i leków po zapewnienie opału na czas zimy czy pomoc w przygotowaniu miejsca zamieszkania.

Za okazane wsparcie Fundacja dziękuje patronom na różne sposoby. Będą wysyłać wiadomości z relacjami ze swoich inicjatyw, zdjęcia, można również otrzymać różaniec zrobiony przez podopiecznych Fundacji. Przede wszystkim jednak zapewniają modlitwę za wszystkich ofiarodawców.

Zobacz konto Patronite Fundacji Kapucyńskiej.

os, KAI/Stacja7

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Św. Maria Magdalena. Pierwsza spotkała Zmartwychwstałego

22 lipca Kościół katolicki obchodzi święto św. Marii Magdaleny, która jako pierwsza ujrzała Zmartwychwstałego i opowiedziała o tym niezwykłym zdarzeniu apostołom.

Polub nas na Facebooku!

maria-magdalena-fra-angelicoDo 2016 roku dzień ten obchodzono, jako wspomnienie, ale na życzenie papieża Franciszka Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wydała dekret ustanawiający święto św. Marii Magdaleny. – Franciszek – napisał wówczas w dzienniku „L’Osservatore Romano” sekretarz Kongregacji abp Arthur Roche – chciał „w obecnym kontekście kulturalnym” zachęcić do pogłębionej refleksji nt. godności kobiety, nowej ewangelizacji i wielkości tajemnicy miłosierdzia Bożego.

Abp Arthur Roche przypomniał, że już św. Jan Paweł II w swym liście apostolskim „Mulieris dignitatem” (z 15 VIII 1988) o godności i powołaniu kobiety podkreślił ważną rolę kobiet w misji Chrystusa i Kościoła oraz szczególne miejsce św. Marii Magdaleny, która jako pierwsza ujrzała Zmartwychwstałego i zaraz opowiedziała o tym niezwykłym zdarzeniu apostołom.

To drugie imię świętej ma związek z miastem Magdala na zachodnim brzegu Jeziora Tyberiadzkiego, które znaczy „twierdza, forteca”. Tak więc nasza święta to Maria z Magdali.

Rzecz znamienna, że Pismo Święte nie poświęca jej zbyt wiele uwagi (podobnie zresztą jak wielu innym postaciom biblijnym). Z imienia wymienia ją najpierw św. Łukasz w 8. rozdziale swej Ewangelii, pisząc o kilku kobietach, uwolnionych przez Jezusa „od złych duchów i od słabości”, przy czym „Marię, zwaną Magdaleną, opuściło siedem złych duchów” (por. Łk 8, 2). Potem wraz z innymi kobietami i apostołami poszła ona za Nim, gdy „wędrował [On] przez miasta i wsie, nauczając i głosząc Ewangelię o królestwie Bożym”.

Dwie następne wzmianki o przyszłej „apostołce apostołów” znajdujemy w Ewangeliach św. Marka i św. Jana. Św. Marek pisze o niej na początku ostatniego, 16. rozdziału swego dzieła, mówiąc o pustym grobie, który odnalazły „Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Salome”. To im ubrany w białą szatę młodzieniec powiedział: „Szukajcie Jezusa z Nazaretu, ukrzyżowanego; powstał, nie ma Go tu. (…) Lecz idźcie, powiedzcie Jego uczniom i Piotrowi: Idzie przed wami do Galilei, tam Go ujrzycie, jak wam powiedział” (Mk 16, 1-9).

I wreszcie w 20. rozdziale Ewangelii św. Jana czytamy, iż „pierwszego dnia po szabacie, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra i do drugiego ucznia, którego Jezus kochał i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono»” (J 20, 1-2). Później jeszcze kilkakrotnie Ewangelista wspomina tę kobietę i jej spotkanie ze Zmartwychwstałym, który powiedział jej, że obecnie idzie do „Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego”, po czym udała się ona do uczniów i powiedziała im: „Widziałam Pana i to mi powiedział” (20, 17-18).

W Starożytności zaczęto utożsamiać Marię Magdalenę z jawnogrzesznicą, o której wspomina w swej Ewangelii św. Łukasz (7, 36-50) oraz z Marią, siostrą Łazarza.

Ani wcześniej, ani później nie mamy już żadnych miejsc w Nowym Testamencie, mówiących o św. Marii Magdalenie, ale ponieważ to, co już tam jest, ukazuje nam ją jako postać niezwykłą, więc już w starożytności starano się uzupełnić te dane. Przede wszystkim zaczęto utożsamiać ją z jawnogrzesznicą, o której wspomina w swej Ewangelii św. Łukasz (7, 36-50) oraz z Marią, siostrą Łazarza, która pojawia się u św. Jana w opisie sceny, gdy obmywała ona wonnościami stopy Pana Jezusa, goszczącego u faryzeusza (11, 2).

 

1134px-Hubert_van_Eyck_or_Jan_van_Eyck_or_both_-_The_Three_Marys_at_the_Tomb_-_Google_Art_Project

“Trzy Marie u grobu”, olej na desce, Hubert van Eyck, 1410-1420 r.

 

Pierwszym znanym nam pisarzem starochrześcijańskim, który w obu niewiastach dostrzegł św. Marię z Magdali, był papież św. Grzegorz I Wielki († 604). Dziś przeważa pogląd, że chodzi tu o trzy różne kobiety o tym samym imieniu Maria, co jednak nie podważyło bardzo rozpowszechnionej wersji, utożsamiającej naszą świętą z nimi, choć posoborowa reforma kalendarza w 1969 oddzieliła przynajmniej Marię Magdalenę od Marii – siostry Łazarza.

Przekonanie o szczególnej roli tej świętej było żywe, jak przypomniał o tym dekret Kongregacji z 3 czerwca, od początku w Kościele zarówno zachodnim, jak i wschodnim. Szczególnie prawosławie podkreśla jej znaczenie, nazywając ją nawet „Równą Apostołom” (Rawnoapostolnaja lub Isaapostolon). Jest to bardzo zaszczytny tytuł, przyznawany we wschodnim chrześcijaństwie tylko największym świętym, niekoniecznie zresztą z czasów apostolskich (np. tak są określani święci Cyryl i Metody czy św. Włodzimierz – książę kijowski z X-XI wieku).

Światowy Związek Kobiecych Organizacji Katolickich i Międzynarodowe Forum Akcji Katolickiej zaproponowały, aby w czasie Mszy św. 22 lipca Kościół modlił się w sposób szczególny za „kobiety, które uwierzyły, pokochały i ogłosiły naszego jedynego Pana, które usłyszały już Jego imię, wypowiedziane przez Jezusa i które żyją już w pokoju”.


KAI

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Copy link
Powered by Social Snap