video-jav.net

Utonął ratując kolegę. Jutro pogrzeb polskiego misjonarza

Pogrzeb ks. Adama Bartkowicza ze Stowarzyszenia Misji Afrykańskich, który 20 marca utonął w Oceanie Indyjskim ratując od utonięcia innego misjonarza, odbędzie się w Wielką Środę w Dębicy

Polub nas na Facebooku!

Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się 28 marca o godzinie 13.00. Mszy św. będzie przewodniczył bp Stanisław Salaterski. Po Mszy urna z prochami zostanie złożona w grobowcu kapłańskim na cmentarzu komunalnym przy ul. Cmentarnej w Dębicy.

Przy urnie kapłana w Borzęcinie Dużym modlili się już duchowni ze Stowarzyszenia Misji Afrykańskich. „To co przeżywamy w ostatnich dniach to dla nas rekolekcje wielkopostne. Jeszcze nie mogę odczytać, co Bóg chce nam przez to wszystko powiedzieć. Ks. Adam oddał życie za drugiego człowieka. To dla nas wyzwanie” – powiedział KAI ks. Andrzej Grych SMA, przełożony prowincji polskiej Stowarzyszenia Misji Afrykańskich.

Transmisja z Mszy św. pogrzebowej dostępna będzie pod adresem www.kamery24.org/transmisja/ – Rozesłaliśmy tę informację o transmisji do naszych misjonarzy. Modlitwa za ks. Adama będzie w Dębicy, w Polsce i na świecie – dodaje ks. Grych.

W pogrzebie obok rodziny ks. Adama, parafian i mieszkańców Dębicy mają uczestniczyć misjonarze, kapłani, przedstawiciele Komisji Misyjnej KEP, Wydziału Misyjnego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. Obecny będzie również ks. Janusz Machota, przełożony SMA w Tanzanii.

Ksiądz Adam Bartkowicz, misjonarz ze Stowarzyszenia Misji Afrykańskich (SMA) urodził się 1 kwietnia 1983 roku w Dębicy, w diecezji tarnowskiej.
Po zdaniu egzaminu dojrzałości wstąpił do Stowarzyszenia Misji Afrykańskich w Borzęcinie Dużym k. Warszawy. Począwszy od października 2003 do czerwca 2006 roku studiował przez dwa lata filozofię i przez rok teologię dojeżdżając do Wyższego Seminarium Duchownego Księży Pallotynów w Ołtarzewie.
Po święceniach kapłańskich, ks. Adam został wysłany do pracy misyjnej do Tanzanii, do parafii Ngudu, w diecezji Mwanza. Od listopada 2015 roku, pracował na wyspie Ukara w diecezji Bunda. W styczniu tego roku, ks. Adam udał się do Bagamoyo aby uczestniczyć w programie formacyjnym. 20 marca, podczas wspólnego pływania z innym posługującym tam misjonarzem, o. Chungu Cycusem, nagle fale pojawiającego się przypływu zaczęły topić o. Cycusa. Ks. Adam rzucił się mu na ratunek, pożyczył swoją rurkę do nurkowania i pchnął w bezpieczniejsze miejsce. O. Cycus został uratowany, zaś ks. Adam nie wypłynął. Sytuację opisuje szczegółowo uratowany kapłan w liście do zmarłego. “Jesteś świętym, który mieszkał w sąsiednim pokoju” – napisał o. Chungu Cycus.

KAI, ad

Jak Wielki Tydzień świętują luteranie

Podobnie jak katolicy, w Niedzielę Palmową wierni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wkroczyli w Wielki Tydzień. Obchodzą Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę i Niedzielę Zmartwychwstania, ale najważniejszym dniem celebracji tych świąt jest Wielki Piątek.

Polub nas na Facebooku!

W Wielki Czwartek w Kościołach ewangelickich na całym świecie wspomina się ustanowienie przez Jezusa Chrystusa Sakramentu Ołtarza (zwanego również Sakramentem Wieczerzy Pańskiej, Komunią Świętą, Eucharystią). W sakramencie tym luteranizm podkreśla realną i substancjalną obecność Ciała i Krwi Jezus Chrystus w chlebie i winie.

Komunia udzielana jest wszystkim wiernym pod dwiema postaciami. Mimo, że Wielki Tydzień koncentruje się szczególnie na rozpatrywaniu męki i śmierci Pańskiej, to Wielki Czwartek jest dniem radosnym – dniem wdzięczności za Sakrament Ołtarza. Barwa liturgiczna wyznaczona na ten dzień to kolor biały, który pojawia się na ołtarzu i ambonie.

Jednak najważniejszym i centralnym świętem luterańskim jest Wielki Piątek. Charakter tego święta odzwierciedla ewangelickie rozumienie męki i śmierci Jezusa Chrystusa: Krzyż Jezusa Chrystusa jest darem Bożym dla człowieka, w nim dokonuje się pojednanie Boga z człowiekiem. Jest też najdoskonalszym obrazem Bożej miłości, w której Bóg ofiarowuje swojego Syna za grzechy ludzkości udzielając wszystkim, którzy patrzą z nadzieją na krzyż Chrystusa, pojednania, wyzwolenia i usprawiedliwienia. To, że Chrystus został ofiarowany za nasze grzechy oznacza, że nie mogą być one zmazane przez żadne nasze wysiłki. Przez śmierć Chrystusa i przez Jego zmartwychwstanie dokonuje się zbawienie.

Wielki Piątek to dzień, w którym w kościołach luterańskich milkną dzwony. Krzyż przesłania się czarnym lub fioletowym kirem (barwy liturgiczne tego święta, symbole śmierci i żałoby). Wierni gromadzą się na nabożeństwach, których liturgia przystosowana jest do znaczenia tego święta: czytane są fragmenty Męki Pańskiej, śpiewane pieśni pasyjne oraz recytowane naprzemiennie słowa „Ludu mój Ludu, cóżem Ci uczynił” (skargi Boga nad Jego ludem).

W Wielki Piątek wierni przystępują do Komunii Św., gdyż właśnie w tym dniu Sakrament Ołtarza nabiera wyjątkowej treści przypominając o doskonałej i niepowtarzalnej Ofierze złożonej przez Chrystusa na Golgocie, a także o realnej obecności Ukrzyżowanego pośród ludzi. Sakrament ten przypomina o poświęceniu i miłości Boga, ale jednocześnie jest zapowiedzią zmartwychwstania, zwycięstwa życia nad śmiercią.

Dla wiernych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce Wielki Piątek to dzień ustawowo wolny od pracy. W wielu domach przestrzega się postu, rezygnuje się z oglądania telewizji, słuchania radio, korzystania z Internetu. W parafiach ewangelickich nie ma tradycji budowania grobu Chrystusa, lecz Wielka Sobota podtrzymuje zadumę i wyciszenie Wielkiego Piątku, podkreślając spoczynek Jezusa w grobie. Brak takich zwyczajów jak święcenie pokarmów.

Święto Zmartwychwstania Pańskiego (Wielkanoc) obchodzone jest w niedzielę i poniedziałek. W kazaniach podkreśla się znaczenie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa i zbawczą moc krzyża. W Wielkanoc w wielu parafiach odbywają się nabożeństwa poranne – rezurekcyjne o 5.00 lub 7.00 rano. Rodziny gromadzą się na uroczystych śniadaniach lub obiadach wielkanocnych.

Potrawy, w zależności od regionu, nawiązują do polskich zwyczajów kulinarnych związanych z Wielkanocą. Na stołach pojawiają się więc także pisanki lub potrawy z jajek. Wielkanocne głoszenie Chrystusa Zmartwychwstałego ma odzwierciedlenie także w przesłaniu kolejnych sześciu niedziel po Wielkanocy.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce skupia około 70 tys. wiernych. Służy w nim 161 duchownych w 133 parafiach. Dzieli się na 6 Diecezji, z których najliczniejszą jest Diecezja Cieszyńska – ok. 37 tys. wiernych. Podstawą nauki Kościoła jest Pismo Święte oraz jego wykład zawarty w Księgach Symbolicznych.


Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska KAI/ ad