video-jav.net

Kraków: Chór DOL zaśpiewa u jezuitów podczas mszy trydenckiej

W środę, 29 czerwca podczas Mszy św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego wykona Mszę D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na chór i organy. Rozpoczęcie o godzinie 19:30 w bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa przy ul. Kopernika 26 w Krakowie

Polub nas na Facebooku!

Partię organów wykona Henryk Krawczyk, zaś całość poprowadzi Ewa Kieres. Mszy będzie przewodniczył ks. Kacper Nawrot.

 

Msza D-dur op. 86 Antonína Dvořáka powstała w roku 1887 na zamówienie Josefa Hlavki, architekta i mecenasa sztuki, przyjaciela kompozytora. Utwór miał uświetnić uroczystość konsekracji nowej kaplicy zamku w Lužanach. Ze względu na rozmiary tego miejsca kompozytor, doskonale władający środkami orkiestrowymi, zrezygnował z monumentalnej obsady. Powstało dzieło kameralne, na chór, solistów ad libitum i organy.

 

13308541_1730645847153905_936224255729367507_o

 

Dvořák w dniu ukończenia pracy nad utworem pisał: „Szczęśliwie ukończyłem dzieło i jestem z niego bardzo zadowolony – myślę, że spełni swe zadanie. Można je opisać słowami: wiara, nadzieja i miłość do wszechmogącego Boga i dziękczynienie za wielki dar, który pozwolił mi tworzyć na chwałę i cześć Najwyższego (…). Nie dziw się mej pobożności – artysta który pobożny nie jest, nie mógłby dokonać czegoś podobnego. Czyż nie wynika to z dokonań Bacha, Beethovena, Rafaela i wielu innych?”.

 

Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego pracujący pod dyrekcją Ewy Kieres, od 2015 roku realizuje cel szerzenia wartościowej muzyki sakralnej. O ile to możliwe, wykonuje utwory stworzone na potrzeby liturgiczne, włączając je w celebrację nabożeństw. Celem Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny, która założyła i prowadzi chór, jest bowiem odkrywanie i promowanie takich form kultury, które pomogą wiernym uczestniczyć w liturgii. W repertuarze chóru znajdują się utwory m.in. Duruflé, Poulenca, Haendla, Faurégo czy Dvořáka. Jednym z pierwszych projektów chóru było wykonanie, w ramach uroczystości związanych z obchodami 800. rocznicy założenia zakonu dominikańskiego, Te Deum HWV 278 (utrechckie) Georga Friedricha Haendla, z towarzyszeniem solistów i orkiestry.

 

Po raz pierwszy zespół włącza się w celebrację Mszy świętej w formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego. Jest to naturalna konsekwencja obcowania z muzyką minionych epok. Właśnie dla tej przedsoborowej formy mszy zostało skomponowane dzieło, które wykonuje chór. Dopiero podczas celebracji mszy świętej kompozycja Antonína Dvořáka osiąga pełne znaczenia brzmienie i spełnia swój podstawowy cel, którym jest służba Bogu. Od wielkich mistrzów chcemy nauczyć się, jak czcić Boga. Wierzymy, że wielkim dziełom kultury pełen blask przywróci włączenie ich w kult, dla którego powstały.

 

13320904_1731049847113505_3738750212241684200_o

 

Ewa Kieres ukończyła studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr hab. Lidii Matynian (dyplom z wyróżnieniem). Prowadzi Chór V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, z którym realizuje różne projekty, zarówno a cappella, jak i wokalno-instrumentalne. Chór V LO jest laureatem wielu konkursów na szczeblu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Swoją pasję w zakresie chóralistyki Ewa Kieres rozwija również jako członkini Chóru Kameralnego Lege Artis. Ukończyła również studia na Wydziale Instrumentalnym krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie oboju. Jako dyrygent i instrumentalistka współpracuje z różnymi zespołami. Od wielu lat związana jest z bazyliką oo. Dominikanów w Krakowie. Od 2015 roku prowadzi Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.

 

Henryk Krawczyk – muzyk, organista, odbył studia w sekcji muzyki liturgicznej przy Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Absolwent Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Od 1996 roku pełni funkcję organisty w kościele oo. Dominikanów w Krakowie, gdzie w sposób wybitny akompaniuje chórom i wykonuje utwory solowe, dawne i współczesne. Podczas warsztatów muzycznych prowadził zajęcia dla organistów. Wziął udział w szeregu nagrań wydanych nakładem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego (Pieśń o nadziei, Witaj Maryjo, Duszo Chrystusowa i inne). Na płytach Niepojęta Trójco i Regnavit Dominus można usłyszeć jego autorskie preludia organowe. Człowiek niezwykle skromny i uduchowiony, o niespotykanej wrażliwości muzycznej.

 

Patronat nad wydarzeniem objęły serwisy Liturgia.pl oraz Dominikanie.pl.

 

Rzecznicy diecezji spotkali się w Warszawie

Przygotowania do Światowych Dni Młodzieży w Krakowie oraz przeżywanie 1050. rocznicy Chrztu Polski i Roku Miłosierdzia – to główne tematy spotkania rzeczników diecezjalnych, które miało miejsce dziś w Warszawie

Polub nas na Facebooku!

W pierwszej części spotkania rzecznicy wymienili się swoimi doświadczeniami codziennej pracy i poruszyli temat ważnych spraw w diecezjach. Rozmawiali także o przygotowaniach do Światowych Dni Młodzieży, które będziemy przeżywać za miesiąc w Krakowie oraz o obchodzonym właśnie Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski i Jubileuszowym Roku Miłosierdzia. Ważnym zagadnieniem była obecność Kościoła w Internecie i ewangelizacja w przestrzeni medialnej.

 

Z rzecznikami spotkali się abp Stanisław Gądecki i bp Artur Miziński. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski dziękował za ich ofiarną posługę, która wymaga odporności psychofizycznej ze względu na trudne okoliczności wykonywanej pracy. Zauważył potrzebę spotkań i wymiany doświadczeń pomiędzy rzecznikami różnych diecezji. Przewodniczący Episkopatu zachęcił także do przekazywania informacji o instytucjach kościelnych. Natomiast sekretarz generalny Episkopatu dostrzegł, że tak samo jak treść, ważna jest forma przekazywanych informacji.

 

Spotkanie rzeczników diecezjalnych, któremu przewodniczył ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski było wspólną wymianą doświadczeń i ustaleniem priorytetów na najbliższy czas.


BP KEP / Warszawa