Abp Ryś: Chrystus nie mógł być już bliżej z człowiekiem. Stał się chlebem, by był jedzony

– Pamięć, jedność, życie "dla". Niewiele jest ważniejszych spraw niż te, które są opisane tymi trzema sprawami. W każde z tych trzech wpisana jest Eucharystia, jako obietnica, jako skuteczne narzędzie Boga. Jak nam na tych trzech rzeczach zależy, to się nie odcinajmy od Eucharystii – mówił arcybiskup Grzegorz Ryś.

Polub nas na Facebooku!

W uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa w łódzkiej bazylice archikatedralnej Mszy świętej połączonej z procesją eucharystyczną do czterech ołtarzy przewodniczył metropolita łódzki arcybiskup Grzegorz Ryś. Hierarcha mówił w homilii o Eucharystii, która jest pamięcią Ludu Bożego, jednością między członkami ciała Chrystusa oraz życiem dla innych.

– Eucharystia jest sakramentem pamięci, jest pamięcią Ludu Bożego. Żeby Lud Boga nie tracił świadomości tego, co jest człowiekowi tak na prawdę potrzebne wtedy, kiedy przez chwilę zrobi mu się dobrze, bezpiecznie, wygodnie. “Pamiętaj” – to jest słowo na pewno aktualne. Mamy za sobą dwa, trzy miesiące wielkiego poruszenia duchowego. Wielu z was pisało do mnie o tymi jak potrzebne jest nam przepowiadanie słowa Bożego, jak trudno przejść ten czas bez słowa Bożego. Pamiętajcie ten czas! Na te wszystkie momenty, kiedy życie stanie się „normalne”, spokojne, dostatnie i będzie wciągać człowieka, by ten wszystkie swoje pragnienia, oczekiwania zredukował do wygody i konsumpcji. Pamiętajcie! – podkreślił arcybiskup.

– Jesteśmy jednym ciałem, bo ja potrzebuję jednego, drugiego, trzeciego – tak jak moje oko potrzebuje mojej ręki. Jak oko i ręka potrzebują nogi. Mówimy o jedności organizmu, ale nie tylko formie zewnętrznej. Kościół to jest ciało i jako ciało, ma być narzędziem jedności poza sobą – jednością całego rodzaju ludzkiego. Ta jedność całego rodzaju ludzkiego może się dziać przez to narzędzie, przez ten sakrament jakim jest Kościół. Potrzebujemy siebie wzajemnie jak tkanki się potrzebują w jednym ciele. Święty Paweł mówi, że to się stanie dzięki Eucharystii – jeśli tylko zrozumiemy, że nie da się jeść ze stołu Eucharystycznego i na co dzień jadać ze stołu demonów. Eucharystia buduje naszą jedność wtedy, i tylko wtedy, gdy nie jesteśmy bałwochwalcami – zauważył kaznodzieja.

– Żyjesz wtedy, kiedy żyjesz dla kogoś. To jest prawdziwe życie, kiedy żyjesz dla… Eucharystia pokazuje nam życie Chrystusa, bo Chrystus żyje dla… Nie można już tego lepiej pokazać. On stał się Chlebem, by być jedzonym. Chleb nie jest po to, by nosić go po ulicach. Chleb jest po to, by go jeść. Chrystus osiąga to, czego zapragnął, stając się w chlebie i winie, kiedy Go spożywamy, kiedy Go pijemy. Bycie Eucharystią jest dowodem Chrystusowego bycia “dla”… Dlatego mówi, ja żyję, ja mam w sobie życie, mam życie wieczne. Kto mnie spożywa, będzie żył dla mnie. Eucharystia uczy nas życia “dla”– zaznaczył hierarcha.

Pod koniec liturgii rozpoczęła się procesja do czterech ołtarzy. Wierni przeszli tradycyjną trasą procesji, ulicą Piotrkowską, Czerwoną, Wólczańską, ks. I. Skorupki i Piotrkowską do katedry. Przy każdej ze stacji metropolita łódzki wygłosił krótkie rozważanie nawiązujące do odśpiewanej wcześniej ewangelii.

Przy pierwszym ołtarzu metropolita łódzki zwrócił uwagę na to, że Eucharystia, to nie jest tylko celebracja.

Nasze chrześcijaństwo musi być życiem. Dlatego u św. Jana opis Eucharystii to jest opis tego, jak Jezus umywa nogi swoim uczniom. Dalej mówi – abyście czynili to, co ja wam uczyniłem. To czyńcie na moją pamiątkę oznacza odprawiać Mszę świętą, ale to czyńcie na moją pamiątkę oznacza także umywać innym nogi. Jest celebracja i jest życie. Nie wystarczy tylko pięknie celebrować, ale jest ważne, by Eucharystia wprowadzała dyscyplinę, porządek w nasze życie.

Po odczytaniu ewangelii o rozmnożeniu chleba, przy drugim ołtarzu, hierarcha zauważył, że św. Faustyna nazywała Pana Jezusa mocarzem maleńkości. – To jest ten, który przez to, co najmniejsze, co maleńkie, objawia całą swoją moc, całą swoją siłę. To jest bardzo ważne, byśmy chcieli się uczyć od Jezusa wiary w to, co małe. Wiary w moc, która jest ukryta w tym, co jest małe. To oznacza, że nie trzeba się rozglądać na jakieś niesłychane szanse do czynienia wielkich rzeczy, bo na co dzień przegapiamy to, co małe, co jest w Jezusowej skali jest niezwykle ważne – dodał arcybiskup.

O tym, że jesteśmy podobni do apostołów zmierzających do Emaus, bo poznajemy Chrystusa po łamaniu chleba, mówił arcybiskup łódzki w krótkiej refleksji przy trzecim ołtarzu. – Jezus poszedł za uczniami do Emaus. Poszedł za tymi, którzy chcieli odejść, którzy chcieli zostawić całą swoją historię bycia z Nim. Poszedł za nimi, nie zrezygnował z nich. Takim uczniom – niemalże niewierzącym – przełamał chleb, sam się dał w tym chlebie – bo jest miłością miłosierną. W Eucharystii poznajemy Go, nie tyle, że jest, ale kim jest – zaznaczył metropolita.

Jedność Kościoła była tematem rozważania przy ostatnim ołtarzu, podczas tegorocznej łódzkiej procesji Bożego Ciała. – Może jest tak, że za dużo patrzymy na to, co się miedzy nami podziało złego. Źle patrzymy na siebie wzajemnie – katolicy na chrześcijan, a oni na nas. Widzimy to, co nam przeszkadza. Widzimy co narosło jako rana nie zagojona, jako pretensja. Za dużo patrzenia w tym kierunku, za mało patrzenia w kierunku Boga, za mało wchodzenia w komunię w Nim. Kiedy jesteśmy w Nim, to jesteśmy razem – zauważył.

Po przyjściu do katedry odśpiewano hymn Te Deum, a następnie ksiądz arcybiskup udzielił wszystkim zebranym błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. W podziękowaniu za obecność i wspólną modlitwę łódzki metropolita podzielił się refleksją jaka zrodziła się w nim podczas procesji:

Niosłem w dłoniach Jezusa, a na ramionach was – bo mam na sobie paliusz – symbolizujący owce – czyli was. Bliskość Jezusa i Jego owiec. Życzę wam takiej ciągłej bliskości z Jezusem.

Z uwagi na trwającą epidemię wszyscy wierni przed rozpoczęciem procesji zostali poproszeni przez proboszcza katedry o zachowanie środków ostrożności – odległość 2 metrów od innych uczestników procesji oraz o założenie maseczki higienicznej. Przy wyjściu z katedry każdy, kto nie posiadał takiej maski, mógł ją zabrać ze sobą i założyć na czas trwania wspólnej modlitwy.

 

KAI, os/Stacja7

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

 

 


Reklama

Kard. Nycz: Czy wzrosło nasze pragnienie Eucharystii?

– Jest pytanie o nasze pragnienie Eucharystii. Czy ono wzrosło w nas w tym czasie niemożliwości realnego w niej uczestniczenia? Czy jest w naszym życiu Eucharystia - stale obecna i ważna? – pytał kard. Kazimierz Nycz w kazaniu kończącym centralną warszawską procesję Bożego Ciała.

Polub nas na Facebooku!

We wstępie do liturgii kard. Kazimierz Nycz powiedział, że tegoroczne uroczystości Bożego Ciała będą miały skromniejszy wymiar z powodu trwającej pandemii. Jednak, jak zaznaczył, nawet w takiej skromnej formie nie zabraknie ważnych intencji modlitewnych. – To są sprawy ludzi chorych, wylęknionych, ludzi opiekujących się chorymi, często bez wdzięczności ze strony części społeczeństwa, Śląsk i górnicy, cała nasza Ojczyzna, Europa i świat – wyliczał kardynał. – Najbliższe tygodnie będą z pewnością kluczowe dla przyszłości Polski po pandemii. Jej skutki, jak wiemy, będą i gospodarcze, i społeczne. Będą przynosiły wiele problemów do rozwiązania – zaznaczył metropolita warszawski.

Po mszy świętej z archikatedry wyruszyła procesja z Najświętszym Sakramentem, która przeszła ulicami Starego Miasta do katedry polowej Wojska Polskiego. Kolejne ołtarze umiejscowione były w jezuickim kościele – sanktuarium NMP Łaskawej przy ul. Świętojańskiej, paulińskim kościele św. Ducha, klasztorze ojców dominikanów przy ul. Freta oraz przed katedrą polową przy ul. Długiej. Tam metropolita warszawski wygłosił kazanie.

Kard. Nycz przypomniał, że w tym roku mija 700 lat od pierwszej uroczystości Bożego Ciała, jaka odbyła się na ziemiach polskich. W Kościele w Polsce wprowadził ją krakowski biskup Nankier w 1320 r. Trzy lata wcześniej została ona ustanowiona dla całego Kościoła zachodniego. W tamtym roku odbyła się także koronacja na króla Polski Władysława Łokietka, która zakończyła prawie dwustuletni okres rozbicia dzielnicowego. Kardynał przywołał tę analogię, aby podkreślić, że pierwsze polskie uroczystości Bożego Ciała zbiegające się z koronacją stanowiły koniec podziałów wśród Polaków. – W roku 2020 również potrzebujemy tej wielkiej modlitwy o jedność. I wyjście Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie na ulice miast i wiosek całej naszej Ojczyzny ma właśnie ten wymiar podobieństwa do tamtego wydarzenia sprzed 700 lat – powiedział metropolita warszawski.

Jak przypomniał, zwykle warszawska procesja była dłuższa i okazalsza. Szła z archikatedry przez plac Zamkowy i Krakowskie Przedmieście na plac Piłsudskiego, gdzie przed ołtarzem polowym zbudowanym przez Wojsko Polskie kończyły się uroczystości. – Dzisiaj, w tym szczególnym, ciągle dla nas trudnym i niebezpiecznym jeszcze czasie, pragnęliśmy zachować ten zwyczaj 700 lat, mimo że okoliczności nie pozwalają na to, żeby ją przeżywać tak uroczyście, jak to czyniliśmy w poprzednich latach – dodał kardynał. – W tym roku przeszliśmy skromniej, od archikatedry do katedry polowej, na miarę możliwości i roztropności. W roku pandemii, jaka ogarnęła Polskę, Europę i cały świat, ta skromność jest podyktowana odpowiedzialnością, przede wszystkim za ludzi, za ich bezpieczeństwo i zdrowie, bo wiemy, że pandemia wciąż niestety jeszcze trwa – podkreślił kard. Nycz.

– Wierzę, że ta nasza dzisiejsza modlitwa, modlitwa suplikacjami przy każdym ołtarzu, o ustanie pandemii – za chorych, zagrożonych, ale także za nasze miasto, Ojczyznę i wszystkie jej sprawy – spodobała się Bogu w całej jej skromności i pokorze – dodał metropolita.

Kard. Nycz zaznaczył, że uliczna procesja z Jezusem eucharystycznym jest w tym roku szczególnie okazją do zadania sobie pytania o Eucharystię w naszym życiu. – Czym ona jest i co dla nas znaczy? – pytał. – To pytanie – mówił kardynał – dotyczy także miejsca Eucharystii w życiu Kościoła, gdyż w ostatnich miesiącach, przy braku możliwości realnego uczestnictwa w mszy świętej, wierni z pewnością często się nad tym zastanawiali. – Eucharystia jest pokarmem uczniów Chrystusa – podkreślał kard. Nycz, przypominając dzisiejsze czytanie z Ewangelii o cudownym rozmnożeniu chleba przez Chrystusa. To jest największy dar Jezusa dla ludzi, ale także Jego nieustanne zaproszenie dla nas do uczestniczenia w Eucharystii.

Hierarcha przypomniał, że w ostatnich miesiącach wierni byli tego pozbawieni i tylko do pewnego stopnia realne uczestnictwo w Eucharystii zastępowały transmisje w mediach: w radiu, telewizji i internecie. – Wielkie dzięki im za to. Tak wspaniale stanęły na wysokości zadania. Ale pamiętajmy: nigdy nie są w stanie zastąpić mszy świętej i sakramentów udzielanych w kościele – dodał. – Bogu dzięki, powoli wraca czas uczestnictwa w życiu sakramentalnego. Oczywiście, ciągle jeszcze dla wielu ludzi są powody usprawiedliwiające pozostawanie w domu: podeszły wiek, choroby, kwarantanna, opieka nad chorymi, a nawet uzasadniony lęk przed zakażeniem – tłumaczył kardynał.

– Jest jednak pytanie o nasze pragnienie Eucharystii. Czy ono wzrosło w nas w czasie niemożliwości realnego w niej uczestniczenia? Czy wzrosło w nas poczucie braku niedzielnej mszy świętej? Czy jest w naszym życiu Eucharystia – stale obecna i ważna? Bo tylko wtedy, gdy tak będzie – gdy będzie jej pragnienie i umiłowanie – bardzo szybko, gdy tylko nastąpią pełne ku temu warunki, powrócimy do ołtarza Eucharystii do naszych kościołów – wyjaśnił kard. Nycz.

Na zakończenie podkreślił, że dzisiejsza modlitwa w czasie procesji jest okazją do podziękowania wszystkim tym, którzy w czasie pandemii troszczą się o chorych i potrzebujących. – Jest to podziękowanie całej służbie zdrowia, która poświęca się, ale często spotyka się z niezrozumieniem, żeby nie powiedzieć więcej: z niechęcią. To podziękowanie wszystkim służbom państwowym i samorządowym, organizacjom charytatywnym, w tym Caritas, parafiom i kapelanom w szpitalach – wymienił kard. Nycz.

Zapowiedział, że gdy za chwilę, po zakończeniu liturgii, zabrzmią “Te Deum” i “Boże, coś Polskę…”, powinniśmy się modlić za Ojczyznę “dziś i w najbliższych tygodniach i miesiącach”. – Jest to niezwykle ważny i trudny czas dla naszej Ojczyzny, naszych polskich spraw – powiedział kard. Nycz. Hierarcha poprosił o modlitwę słowami Jezusa z Wieczernika. – Ojcze spraw, aby byli jedno: w Kościele, w rodzinach, w miastach i wioskach; aby byli jedno w naszej Ojczyźnie – Polsce; abyśmy wszyscy byli jednością zgromadzoną przy dobru wspólnym. I aby byli tą jednością mądrą wokół dobra wspólnego wszyscy ci, którzy Polską rządzą – wszyscy politycy zatroskani o przyszłość każdej rodziny, każdego człowieka i Ojczyzny – zakończył kard. Nycz.

KAI

Fot. Piotr Molecki/East News. Warszawa, 11.06.2020. Procesja Bożego Ciała

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

 

 


Reklama

Copy link
Powered by Social Snap