Apokalipsa w obrazach

Tajemnicza księga, która w sposób niezwykły pobudza ludzką wyobraźnię. Jak artyści wyobrażali sobie sceny z Apokalipsy?

Mateusz
Kalinowski
zobacz artykuly tego autora >

Jak artyści wyobrażali sobie moment wizji św. Jana? Zapatrzony w niebo widz, a potem również uczestnik wydarzeń:

 

Trzy obrazy z XV wieku przedstawiające św. Jana na wyspie Patmos: Hans Memling, Hieronim Bosch. Ostatnie pochodzi z warsztatu braci Limburg, z „Niezwykle Bogatych Godzinek księcia de Berrego”.

 

 

Zaś tak Tycjan wyobrażał sobie Jana na wyspie, XVI w., obok Tobias Verhaecht z następnego wieku.

 

 

El Greco w niezwykle ekspresyjnym, niejako “wietrznym” przedstawieniu otwarcia piątej pieczęci:

 

 

Najbardziej chyba znanym cyklem opowiadającym o Apokalipsie są drzeworyty Albrechta Dürera z końca XV w. Niezwykle bogate, “rozgadane”, próbujące w sposób niejednokrotnie wręcz poetycki przedstawić przedziwne sceny, które odczytujemy z kart księgi. Oto dwa z nich:

 

Jeźdźcy Apokalipsy, Jan spożywa książkę.

 

 

Wszelkie maszkary otwierały artystom szerokie pole do interpretacji. Wyobrażenia plastyczne Bestii z morza z przełomu pierwszego i drugiego tysiąclecia:

 

Fot. Gribeco/Wikimedia Commons

 

 

 

Częstym tematem obrazów o tematyce apokaliptycznej jest Niewiasta walcząca ze smokiem:

 

XVI w.: Ilustracja z książki Vestigatio Luisa del Alcázar, Willem de Pannemaker.

 

 

Przedstawienie z roku ok. 1000 oraz fresk Giusto de Menabuoi z XIV w.

 

 

Wielki Czerwony Smok i niewiasta obleczona w słońce:

 

Akwarele Williama Blake’a z pocz. XIX w.

 

 

Praca Matthiasa Gerunga z XV w. zawiera kilka osobnych motywów i ciekawe wyobrażenia scen z księgi.

 

 

Wyobrażenie wg Rubensa (XVII w.), oraz Herrady z Landsbergu, wiek XII.

 

 

W ten sposób przechodzimy do znajomo wyglądających przedstawień:

 

Mistrz życia Marii, koloński malarz z XV w. oraz przedstawienie z kościoła parafialnego w Przydonicy z podobnego okresu.

 

Obleczona w światłość Matka Boska z Guadalupe.

 

 

Ciekawostką jest, że twórczość Salvadora Dalego uważana jest za świetną interpretację czasu postrzeganego w sposób apokaliptyczny:

 

Salvador Dali, Trwałość Pamięci, 1931 r.

 

 

Interesującym przedstawieniem motywu zaczerpniętego z apokalipsy jest poetycka wizja koni zawarta w wierszu Wiesława Dymnego, który stał się tekstem piosenki wykonywanej m. in. przez Jacka Wójcickiego:

 


Wesprzyj nas

Mateusz Kalinowski

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Mateusz
Kalinowski
zobacz artykuly tego autora >

Słownik Apokalipsy

Ulegamy pokusie, aby widzieć w niej zapowiedź konkretnych zjawisk związanych z końcem świata. Interpretowanie Apokalipsy św. Jana jako przepowiedni jest jednak nieporozumieniem. Księga ta, symbolicznym językiem, niesie przesłanie nadziei. Odszyfrowujemy, co kryje się najważniejszymi pojęciami

Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >

Wesprzyj nas
Roman Zając

Roman Zając

Biblista i demonolog, absolwent Instytutu Nauk Biblijnych KUL, autor książki „Szatan w Starym Testamencie”, publikuje głównie w pismach „Któż jak Bóg”, „Egzorcysta”, „List”, „Biblia krok po kroku”

Zobacz inne artykuły tego autora >
Show comments
Roman Zając
Roman
Zając
zobacz artykuly tego autora >