Nasze projekty

Start-up w 7 krokach

Porażki są w porządku. Ważne, żeby wyciągać wnioski

Reklama

Studiując podręczniki, słuchając konferencji, odczytów, wykładów, czy dyskusji na temat start-upów, jednego możemy być pewni: nie ma gotowego przepisu na udany start-up. Każdy krok w tym modelu może się okazać krokiem ostatnim. Bardzo dużo jednak zależy od nas, od naszej determinacji, pokonywania przeszkód oraz wyszukiwania elastycznych rozwiązań, jako alternatywy dla tych, które okazały się błędne lub niewystarczające.

Powstało wiele podręczników dla początkujących start-upowców, jednym z nich jest “Podręcznik start-upu” autorstwa Steve’a Blanka oraz Boba Dorfa. W księgarniach w Polsce można jednak znaleźć wiele innych pozycji a jeszcze większe możliwości mamy do wyboru w wersjach angielskich.

Przedstawiamy w 10 punktach przepis wymienionych wyżej panów na udany start-up. Nie oznacza to gotowego przepisu na wielką firmę, która zapewni, że będziesz piękny i bogaty jak Cristiano Ronaldo, ale pozwoli poprowadzić start-up tak, by na każdym jego etapie móc wyciągnąć właściwe wnioski, a także zniwelować trudności. Jak piszą autorzy książki: “o sukcesie start-upu decyduje umiejętność wyciągania wniosków z własnych potknięć”

Reklama
Reklama

Krok 1. Pomysł i lider

Ten najtrudniejszy i najbardziej kluczowy etap formułuje pomysłodawca – założyciel  najczęściej na “przysłowiowej serwetce”. Myślenie zaczyna się od tego, jak wygląda pomysł na produkt lub usługę? Jakie ma oferować korzyści? Czy da się go zbudować? Czy potrzebna jest wiedza specjalistyczna? Kim są klienci i gdzie ich należy szukać? Wtedy także powstaje zarys myśli, strategii w jakiś sposób nasze rozwiązanie będzie docierać do klientów. I wreszcie jakie na początku będą koszty.

Reklama
Reklama

Jeśli odpowiemy sobie przynajmniej na te podstawowe pytania, możemy przejść do kroku nr 2.

Krok 2. Z serwetki na dokument

Reklama

W kroku drugim należy sformułować propozycję zrozumiałą dla inwestora. Jeśli nie potrafimy w jasny i prosty sposób wyjaśnić, co chcemy zrobić, każdy z następnych kroków nie będzie miał żadnego znaczenia. Warto więc spisane przez nas rozwiązanie przedyskutować z osobami, które pomogą nam odpowiedzieć na pytanie: czy ta propozycja ma sens? Jeśli nie zrozumieją, należy wyjaśnić szerzej i poprosić o sformułowanie, jak oni to zrozumieli, ponieważ często inni ludzie, którzy są dalej od rozwiązania i związanych z nim emocji, są w stanie lepiej sobie poradzić ze sformułowaniem propozycji.

Krok 3. Zbuduj prototyp – jeśli to możliwe

Nie przy każdym pomyśle jest to możliwe. W kroku trzecim, kiedy jesteśmy już po rozmowach z inwestorem i mamy finanse na start, możemy spróbować zbudować wstępne rozwiązanie, niedoskonałe, nieostateczne ale możliwe do przedstawienie potencjalnym klientom.

Krok 4. Ruszaj w teren

W zaciszu swojego pokoju niczego się nie dowiesz. Założenie: “wiem, czego chce klient”, zgubiło już wielu zapaleńców, pomysłodawców nawet ciekawych i unikalnych rozwiązań. Prawda jest taka, że na początku start-up nie ma żadnych klientów a założyciel o ile nie jest wybitnym ekspertem w danej dziedzinie, może jedynie formułować przypuszczenia dotyczące klientów i gotowego rozwiązania. Założyciel musi więc jak najszybciej ruszyć w teren lub udostępnić rozwiązanie i zapytać, które z jego hipotez są poprawne, a następnie niezwłocznie poprawić te, które okażą się błędne.

Krok 5. Popraw rozwiązanie

Po zebraniu i analizie uwag klientów, należy poprawić rozwiązanie i przejść do etapu budowania docelowego produktu, który będzie można zacząć oferować klientom. W tym etapie bardzo ważnym zadaniem jest skuteczne pozyskanie dużej i ciągle rosnącej grupy odbiorców. Jeśli to się powiedzie a jednak nadal nasz start-up nie osiąga wyników jakie sobie zakładaliśmy to jeszcze nie koniec.

Krok 6. Porażki są w porządku

Start-upy są nieprzewidywalne. Ważne, żeby wyciągać wnioski. W tradycyjnym modelu budowania firmy nie ma miejsce na krok wstecz ale nie w start-upach. Nigdy nie należy czuć zażenowania pierwszą porażką, ani wyciągać z niej wniosków ostatecznych. Cofanie się odgrywa bardzo ważną rolę w procesie uczenia się i poznawania nieznanych i nie przewidzianych wcześniej elementów.

W tym momencie zaczynają się poszukiwanie modelu biznesowego, poprzez interakcje, zmiany i rozwój. start-up krąży tak długo, aż osiągnie “prędkość ucieczki”, czyli możliwość przejścia do kolejnego etapu rozwoju firmy.

Krok 7. Nie poddawaj się

W start-upie na każdym etapie rozwoju należy bardzo wnikliwie przyglądać się wykonanym krokom, rozwiązaniom i wyciągać wnioski. Jeśli pracuje zespół, należy wspólnie przedstawiać i analizować wyniki. Co sądziliśmy na początku? Czego się dowiedzieliśmy? Co zamierzamy zrobić w kolejnym tygodniu? Na pewno nie należy nigdy się poddawać. Zawsze można uruchomić nowy start-up, ponieważ jesteśmy o wiele bogatsi w wiedzę i doświadczenie.

Powodzenia!


Artykuł został przygotowany w oparciu o lekturę “Podręcznika start-upu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku” Steve’a Blanka oraz Boba Dorfa. Zachęcamy do lektury całej książki.

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę