Nasze projekty
Adrian Wawrzyczek

7 sposobów na dobre spanie

Ciągle marzysz o tym, żeby się porządnie wyspać? Regularnie jesteś zmęczony po przebudzeniu? Zastosuj 7 rad, dzięki którym jakość twojego snu i samopoczucie ulegnie znacznej poprawie!

Reklama

1. Nie objadaj się przed snem

Organizm w trakcie snu powinien się regenerować, a nie zajmować trawieniem. Dlatego zrób wszystko, by wyzbyć się nocnego łasuchowania. Najlepiej nie przyjmować żadnych pokarmów na 4 godziny przed pójściem do łóżka. Istotne jest też, by posiłków nie mieszać z napojami (najlepiej pić dopiero pół godziny po jedzeniu), bo to znacząco wydłuża czas trawienia.

2. Stwórz odpowiedni klimat do snu

Reklama
Reklama

Wygodne łóżko i komfortowa pościel mogą wydatnie wpłynąć na jakość snu. Podobnie jak dobrze wywietrzona sypialnia czy odpowiednie przykręcone kaloryfery (temperatura powinna być niższa niż w ciągu dnia). Warto też zadbać, by sypialnia kojarzyła się… ze spaniem. Zamienianie jej w nocne biuro czy wygodną “kafejkę internetową” nie jest najlepszym pomysłem…

3. Idź spać z pustą głową

Znasz przysłowie “Troska codzienna, noc bezsenna” (więcej o przysłowiach związanych ze snem przeczytasz tutaj)? Jeśli będziesz się martwił, pielęgnował swoje lęki i nieustannie analizował wydarzenia dnia, możesz zapomnieć o dobrym śnie. Benedyktyn, o. Anselm Grun OSB proponuje zastąpić gonitwę myśli takim rytuałem. Kiedy położysz się do łóżka, skrzyżuj ręce na piersiach. Następnie oddaj siebie i wszystkie Twoje sprawy w ramiona Boga.

Reklama
Reklama

4. Przygotuj się na następny dzień

Ta rada ściśle wiąże się z poprzednią. Trudno mieć pustą, gotową do snu głowę, która myśli o tym, co wydarzy się i co trzeba zrobić po przebudzeniu. Jak sobie z tym poradzić? Postaraj się jak najwięcej przygotować (ubrania, kanapki, spakowanie laptopa i innych narzędzi do pracy, itd.), zanim wskoczysz do łóżka. Pomocne może być też przygotowanie listy zadań na następny dzień. Nie będzie musiał o nich myśleć w nocy, a nowy dzień zaczniesz z gotowym planiem działania.

cup-779284_1920

Reklama

5. Budź się w odpowiedniej fazie snu

Każda faza snu ludzkiego ma inne właściwości i od tego, w której fazie się budzimy, zależy nasze samopoczucie po wstaniu. Nie trzeba być ekspertem w tej dziedzinie, by wykorzystać zalety takiej wiedzy. Wszystarczy skorzystać, np. z popularnych aplikacji mobilnych (np. Sleep as Android) moniturujących sen na podstawie aktywności naszego ciała. To naprawdę działa – przetestowane!

6. Nie przesypiaj weekendów

Ludzki organizm przywyczaja się do regularnych podbudek. O ile w ciągu tygodnia pracy czy nauki, w miarę łatwo jest budzić się o tej samej porze, weekendy są okazją do zachwiania tego stanu rzeczy. Odsypianie całego tygodnia najczęściej kończy się stratą połowy dnia i… złym samopoczuciem. Dlatego w sobotę i niedzielę warto nie wybijać organizmu z tygodniowego rytmu.

7.  Zadbaj o drzemki w ciągu dnia

Znacznie lepszym sposobem na odzyskanie energii do działania niż kawa czy napoje energetyczne są krótkie drzemki (nie powinny być dłuższe niż 15 minut, liczone od momentu położenia się) w ciągu dnia. Wprawdzie po kwadransie ciężko zmusić się do pobudki, ale już po chwili od przebudzenia powinieneś poczuć znaczny przypływ energii. O drzemki można postarać się nawet w… miejscu pracy, np. wykorzystując do tego przerwę obiadową.

Reklama

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas na Patronite