video-jav.net

Drzewo Życia. Czym dla nas jest?

Całą historię biblijną można czytać jako wielki powrót człowieka do ogrodu Eden i do drzewa życia

ks. Marcin Kowalski
ks. Marcin
Kowalski
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

W Biblii drzewo to jeden z najważniejszych symboli życia. W Księdze Rodzaju w ogrodzie Eden pojawiają się dwa szczególne drzewa, które zdecydują o historii ludzkości. Pierwsze to drzewo życia, które może oznaczać życiodajną obecność samego Boga. Drugie to drzewo poznania dobra i zła, którego owoce okażą się dla człowieka zabójcze. Symbolizuje ono Torę, Prawo, które w tym świecie ustanowił Bóg, a które łamią Adam i Ewa, stawiając się w pozycji Stwórcy. Zbliżenie się do drzewa poznania dobra i zła oraz manipulowanie Bożymi prawami kończy się dla nas wygnaniem z raju i oddaleniem od drzewa życia.

Całą historię biblijną można dalej czytać jako wielki powrót człowieka do ogrodu Eden i do drzewa życia. W Starym Testamencie wiecznie zielone drzewo jest symbolem człowieka, który zapuścił swoje korzenie głęboko w Bogu (Jr 17,8), nad wodami, które symbolizują Jego Słowo (Ps 1,3). W świątyni jerozolimskiej znajdował się świecznik, menora, która stylizowana była na drzewo życia. Rzucała on światło na dwanaście chlebów pokładanych, które symbolizowały Izraela (Wj 25, 31-40; Kpł 24, 1-9). Dla kapłana świątynia jerozolimska, której sercem jest Boża obecność, to w pewnym stopniu powrót do rzeczywistości rajskiego ogrodu.

Gustaw Klimt, L'Arbre de Vie, Drzewo Życia

Gustaw Klimt, L’Arbre de Vie, Drzewo Życia

Powrót do Domu

Z kolei w apokryficznym tekście żydowskim Życie Adama i Ewy Bóg mówi się o istnieniu w raju jeszcze jednego drzewa, drzewa miłosierdzia, którego olej przywraca życie umierającym. Tym drzewem dla nas chrześcijan jest Krzyż Chrystusa. Dzięki niemu wracamy do rajskiego ogrodu Eden, czy też wchodzimy do Nowej Jerozolimy. Święty Jan opisuje ją w Apokalipsie, a w jej centrum wiecznie owocujące drzewo życia, do którego wreszcie mamy dostęp. Po tysiącach lat wygnania historia zatacza wielkie koło, a ludzkość wraca do swojego domu w cieniu drzewa życia.

Straszne Rekolekcje to dopiero początek…

 

ks. Marcin Kowalski

ks. Marcin Kowalski

prezbiter diecezji kieleckiej, doktor nauk biblijnych, doktorat obronił na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie, wykładowca Pisma Świętego w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach oraz w Lublinie, adiunkt przy katedrze Teologii Biblijnej i Proforystyki w Instytucie Nauk Biblijnych KUL, redaktor naczelny kwartalnika biblijnego The Biblical Annals, sekretarz Stowarzyszenia Biblistów Polskich III kadencji. Jego pasją naukową i duszpasterską jest Biblia, w szczególności listy św. Pawła. Moderator Dzieła Biblijnego, autor scenariuszy i prowadzący programy telewizyjne i radiowe, współpracownik Stacji 7 i współtwórca cyklu Jutro Niedziela.

Zobacz inne artykuły tego autora >
ks. Marcin Kowalski
ks. Marcin
Kowalski
zobacz artykuly tego autora >

“Straszne Rekolekcje” to dopiero początek

Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Redakcja portalu

Redakcja portalu

Zobacz inne artykuły tego autora >
Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >