Nasze projekty

Nowe przejawy wiary, spadek liczby sakramentów. Jak zmieniły się praktyki religijne w czasie pandemii?

"Danych dotyczących religijności sprzed i po pandemii nie będzie można w sposób prosty porównywać" – zwraca uwagę ks. dr Wojciech Sadłoń, dyrektor Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, odnosząc się do opublikowanego dziś przez ISKK "Rocznika Statystycznego Kościoła Katolickiego w Polsce" za rok 2020.

fot. Saint John's Seminary/Unsplash

Zdaniem ks. Sadłonia, w Kościele widoczny jest dynamizm adaptacyjny sprawiający, że przejawów religijności należy szukać w przestrzeni dużo bardziej zróżnicowanej niż miało to miejsce przed pandemią.

Wbrew pojawiającym się często katastroficznym tezom, związanym z sytuacją Kościoła w czasie pandemii, jego struktura funkcjonuje w sposób ciągły, choć skala działalności duszpasterskiej jest mniejsza. W tych strukturach ujawnia się dynamizm adaptacyjny polegający na poszukiwaniu nowych form przeżywania wiary – mówi ks. Sadłoń.

„Tło niedzielnych praktyk jest zupełnie inne”

Odnosząc się do zauważalnego w świetle danych z 2020 r. spadku liczby udzielonych sakramentów, ks. Sadłoń przypomina, że w 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiczną nie były przeprowadzane doroczne badania tzw. dominicantes i communicantes, związane z uczestnictwem w niedzielnej mszy św. oraz przyjmowaniem komunii św.

Reklama

Dane te pojawią się w przyszłym roku jednak nie będzie ich można w sposób prosty porównać z danymi z 2019 r., sprzed pandemii – podkreśla. Tło niedzielnych praktyk jest bowiem zupełnie inne. Podejście i realizacja obowiązku uczestniczenia w niedzielnej mszy św. zmieniło się przez pandemię. Przykazanie, aby w niedzielę i święta we mszy św. uczestniczyć po półtora roku od wybuchu epidemii znaczy dzisiaj trochę co innego – stwierdza.

„Chcielibyśmy przyjrzeć się nowym przejawom wiary”

Jak wyjaśnia, prosty procent osób obecnych na niedzielnej mszy św. dziś w trakcie epidemii nie oznacza tego samego, co kiedyś. Przejawów religijności należy szukać nie tylko w fizycznej obecności w świątyni, ale znacznie bardziej niż kiedyś w korzystaniu z internetowych treści religijnych, transmisji adoracji i innych nabożeństw.

W ISKK chcielibyśmy przyjrzeć się dokładniej właśnie tym nowym przejawom wiary, który wykrystalizowały się w trakcie epidemii – zaznacza ks. Sadłoń.

Reklama

Dyrektor ISKK odnosi się również do badań religijności Polaków opublikowanych przez CBOS 24 listopada 2021 r. Bez wątpienia mamy do czynienia z generacyjnością, pokoleniowością religijności. Zdecydowanie najbardziej religijne jest pokolenie obecnych dziadków, rodziców – już mniej a pokolenie najmłodsze i wchodzące w dorosłość jest zdecydowanie najmniej związane z Kościołem – stwierdza.

„Religijność pokolenia starszego ukształtowana jest przez pontyfikat Jana Pawła II”

Jak podkreśla, ma to związek z cechami współczesnej kultury, promującej konsumpcyjny oraz subiektywno-indywidualistyczny styl życia ale również dynamiką historyczno-społeczną w Polsce.

Trzeba pamiętać, że religijność pokolenia starszego i będącego obecnie w sile wieku ukształtowana jest przez czasy „Solidarności” i przez pontyfikat Jana Pawła, czyli przez wyjątkową epokę wiosny katolicyzmu w Polsce, z jaką mieliśmy do czynienia w latach 80- tych XX w. Dziś sytuacja jest już zupełnie inna. Docierający najczęściej do młodego człowieka obraz Kościoła jest pełen negatywnych emocji i oderwany od wymiaru transcendentnego – mówi ks. Sadłoń.

Reklama

kh, KAI/Stacja7

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę