Manifest Społeczny Kobiet Świata

Jutro w Warszawie odbędzie się prezentacja Manifestu Społecznego Kobiet Świata. Dokument, stworzony przez kobiety z wielu krajów z kilku kontynentów zaprezentuje Maria Jankowska – prezeska Katolickiego Stowarzyszenie Kobiet z Warszawy

Autorki manifestu domagają się docenienia pracy domowej kobiet, umożliwienia łączenia pracy zarobkowej z obowiązkami w domu, pomocy dla matek wielodzietnych, polepszenia opieki zdrowotnej, szacunku dla nienarodzonych i in.

Treść Manifestu Społecznego Kobiet Świata:

My, kobiety świata oraz sygnatariusze innych organizacji oświadczamy, co następuje:

I. Świadomi posłannictwa danego im przez Stwórcę, kobieta i mężczyzna muszą na nowo odbudować i umocnić w sobie świadomość własnej tożsamości oraz komplementarności płci, co służyć będzie, zarówno dobru ich samych, jak i dobru rodziny, środowiska pracy i ogólnie całemu społeczeństwu;

II. Kobieta ma swój niezastąpiony wkład w tworzeniu stabilnej rodziny, jej postawy prospołecznej, w wychowywaniu młodego pokolenia w nurcie kultury chrześcijańskiej, wnosząc tym samym istotny wkład w budowę społeczeństwa, którego życie ma być oparte na wartościach;

III. Wszechstronny wkład kobiet w życie społeczne nie jest dostatecznie doceniany. Nie wszędzie stworzone są warunki do rozwoju ich twórczych możliwości, nie dość skutecznie są likwidowane wszelkie przejawy ich dyskryminacji, wykorzystywania, przemocy wobec nich;

IV. Macierzyństwo kobiety, w rozumieniu biologicznym i duchowym, jako wyraz szczególnego obdarowania przez Stwórcę, jest niezaprzeczalną wartością. Kobieta świadoma swej misji, jaką jest troska o człowieka, obejmuje opieką każde życie ludzkie od chwili jego poczęcia aż po naturalny jego kres;

V. W krajach Zachodu kobiety są obecnie dyskryminowane z powodu swojego macierzyństwa, co wymaga działań eliminujących to zjawisko z życia społecznego.

VI. W wielu państwach niedostatecznie chronione jest zdrowie kobiet. Nie są one też właściwie informowane o szkodliwości środków antykoncepcyjnych, wczesnoporonnych, zabiegów typu in-vitro;

VII. Macierzyństwo kobiety wnosi istotne walory w środowisko miejsca pracy, przynosi też korzyści społeczeństwu jako całości;

VIII. Macierzyństwo oraz poświęcenie się przez kobietę rodzinie nie ogranicza jej rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, duchowego, ale go pobudza, wzbogaca osobowość kobiety, tym samym wskazuje na walory jej kobiecej tożsamości;

IX. Praca kobiety w domu, jej całkowite poświęcenie się zadaniom rodzinnym ma ogromne znaczenie społeczne oraz ekonomiczne. Dając społeczeństwu właściwie ukształtowanych obywateli, kobieta ma tym samym ważny wkład w kształtowanie dobrej przyszłości swojego kraju;

X. Prawdziwe wyzwolenie (emancypacja) kobiety zawiera w sobie, przysługujące jej prawo do wolności bycia kobietą oraz życia w kobiecy sposób.

Z tego powodu żądamy:

1. Powszechnego szacunku dla kobiety, uznania jej tożsamości i rzeczywistej równości mężczyzn i kobiet. Także dostrzegania walorów, wynikających z komplementarności płci, ze zgodnego współistnienia i współtworzenia przez mężczyzn i kobiety pięknego kształtu otaczającego ich świata;

2. Podjęcia w skali międzynarodowej działań politycznych mających na celu umożliwienie kobietom dogodnego pogodzenia pracy zarobkowej z życiem rodzinnym;

3. Powszechnego akceptowania w prawodawstwie międzynarodowym wartości nieuznawanego dotąd, ewidentnie niedostrzeganego wkładu pracy kobiet na rzecz rodziny. Tym samym uznania, iż termin „całkowicie oddana rodzinnym zadaniom” oznacza pracę wykonywaną profesjonalnie i uznawaną w sensie prawnym;

4. Międzynarodowych ram oraz strategii ochronnej dla kobiet pracujących, umożliwiającej im posiadanie dzieci i oddanie części swego czasu na opiekę nad potomstwem oraz trosce o rodzinę. Także zapobieżenia każdej formie dyskryminacji zawodowej w stosunku do tych kobiet.

5. Zorganizowania znaczącej pomocy dla matek wielodzietnych, których macierzyński trud ratuje demografię niejednego kraju;

6. Zorganizowania znacznie lepszej opieki zdrowotnej nad kobietami, szczególnie nad tymi, które spodziewają się potomstwa;

7. Powszechnego zakazu stosowania zabójstwa dzieci nienarodzonych, co uderza groźnie także w ich matki; także powszechnego zakazu stosowania metody in-vitro oraz wynajmowania matek-surogatek. Bycie surogatką jest pogwałceniem godności zarówno matki-surogatki, jak i dziecka. Jest to nowa forma wykorzystywania kobiet oraz handlu ludźmi, w której dziecko staje się przedmiotem umowy.

8. Zorganizowania szerszej edukacji prorodzinnej dla kobiet, uwzględniającej i takie tematy, jak: szkodliwość antykoncepcji, negatywne skutki metody in-vitro, walory naturalnego planowania rodziny.


aw / Warszawa


Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, możesz nas wesprzeć:

Wesprzyj nas

Kolejna senacka komisja wnioskuje o odrzucenie konwencji antyrodzinnej

Obradująca dziś rano senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej przyjęła większością głosów wniosek o odrzucenie Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Taką samą decyzję podjęła wcześniej Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Dzisiejsze obrady były kontynuacją posiedzenia z 25 lutego. Senatorowie przychylili się do przedstawianej już wcześniej, także przez Instytut Ordo Iuris, argumentacji świadczącej o niekonstytucyjności Konwencji, kontr-skuteczności zawartych w niej rozwiązań oraz o szkodliwości wpisanych w nią ideologicznych sformułowań, groźnych dla tożsamości małżeństwa i rodziny.

W odbywającej się w Senacie dotychczasowej dyskusji nad Konwencją, opinie senatorów są podzielone. Dwie komisje zdecydowały się wnioskować o odrzucenie dokumentu, natomiast dwie inne postulowały jej przyjęcie. Dalsze losy Konwencji rozstrzygnie Senat na posiedzeniu plenarnym, zaplanowanym na 5 marca.  


Ordo Iuris, aw / Warszawa