video-jav.net

Bp Mering: świątynia to nie miejsce na świeckie koncerty

Świątynia i liturgia to przestrzeń dla muzyki kościelnej i liturgicznej. „Nie” dla świeckich koncertów w kościołach i wykonywania świeckich utworów podczas Mszy świętej czy innych nabożeństw, tak – dla muzyki sakralnej i pieśni będących integralnym elementem liturgii – poinformował bp Wiesław Mering w zarządzeniu dla diecezji włocławskiej.

Polub nas na Facebooku!

Biskup włocławski Wiesław Mering wydał zarządzenie w sprawie organizowania koncertów w kościołach diecezji włocławskiej. Dokument jest przypomnieniem przepisów prawa kościelnego w tej sprawie wobec powtarzających się w ostatnim czasie licznych nadużyć w przeznaczaniu świątyń dla innych celów niż sakralne.

Dokument wydany został w oparciu o postanowienia Konstytucji o Liturgii Soboru Watykańskiego II, Instrukcji “Musicam Sacram” z 1967 r., Instrukcji Kongregacji Kultu Bożego “Koncerty w kościołach” z 1987 r. oraz o przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego (kan.1210).

Jak przypomina w zarządzeniu bp Mering, koncerty w kościołach, pod względem tematycznym, powinny prezentować przede wszystkim muzykę religijną. Dopuszczalne są koncerty muzyki poważnej, ale po uzyskaniu zgody biskupa miejsca. Nie ma natomiast potrzeby zwracania się z prośbą o zezwolenie na koncerty organowe oraz koncerty kolęd, pieśni pasyjnych, czy maryjnych. Wstęp na koncert powinien być bezpłatny.

W dokumencie podkreśla się również wymóg godnego stroju i zachowania w świątyni zarówno wykonawców, jak i słuchaczy. Podkreślona została także konieczność zadbania o kwestie odpowiedzialności cywilnej organizowanego wydarzenia.

Oddzielną sprawą są nasilające się w ostatnim czasie nadużycia w liturgii. Jako przykład w zarządzeniu wymieniono praktyki użycia dronów do efektowniejszego nagrania okolicznościowych nabożeństw czy wykonywania świeckich piosenek podczas liturgii ślubnych czy pogrzebowych. Uznano, że śpiewanie na pogrzebie, skądinąd pięknej i rzewnej, pieśni Mieczysława Foga „Serce Matki” jest nie do przyjęcia, podobnie jak śpiew Leonarda Cohena „Hallelujah” na ślubie, czy innych piosenek. W dokumencie uznano, że jest to nie tylko niedopuszczalnym nadużyciem, ale świadczy też o całkowitym niezrozumieniu liturgii, choć coraz częściej w sieci można znaleźć nagrania takich wykonań podczas nabożeństw.

„Nasza liturgia jest piękna i bogata, wystarczy sprawować ją w sposób godny, przygotowany i z należytym zaangażowaniem. Wszystkie zaś udziwnienia, szukanie poklasku i oryginalności, wykonywanie utworów nieliturgicznych – świeckich są zakazane” – pisze bp Mering. „Nie łudźmy się, nie dotrzemy do naszych wiernych przez muzykę, która nie ma inspiracji religijnych, chociażby była napisana przez wybitnych kompozytorów” – podkreśla hierarcha.

„Skarbiec muzyki sakralnej pozostaje świadectwem wkładu wiary chrześcijańskiej w rozwój ludzkiej kultury; stwarzanie w kościołach atmosfery piękna i medytacji ma ułatwić nie tylko właściwy odbiór muzyki sakralnej, ale także sprzyjać otwarciu się na wartości duchowe osób pozostających z dala od Kościoła” – przypomina bp Wiesław Mering. Zwraca się też z prośbą o „zachowanie najwyższego szacunku dla świętości budowli ukazujących naszą tysiącletnią pobożność i chrześcijańską kulturę”.


ks. an / Włocławek

Z KRAJU

Kampania Małopolski – „Młodość to stan ducha”

„Młodość to stan ducha” pod takim hasłem od 1 lipca trwa kampania promocyjna Województwa Małopolskiego. Jej twarzą jest o. Leon Knabit OSB. W regionie pojawiły się billboardy i citylighty a w telewizji spot.

Polub nas na Facebooku!

„Już za niecały miesiąc do naszego regionu przybędą setki tysięcy młodych ludzi z całego świata, aby spotkać się z Ojcem Świętym podczas Światowych Dni Młodzieży. Jesteśmy dumni, że to niezwykłe wydarzenie może odbywać się właśnie w Małopolsce. Mam nadzieję, że młodzi pielgrzymi czas spędzony u nas wykorzystają też po to, żeby lepiej poznać nasz region i się nim zachwycić” – mówi marszałek Jacek Krupa.

 

Młodość to stan ducha – spot promocyjnyMałopolska to region zachwycający pięknem krajobrazu, ale również pełen walorów duchowych – energii, siły i motywacji. Tutaj można odnaleźć młodość ducha, odwagę do przełamywania schematów i realizowania swoich pasji! :) :) :)
➜ Zobaczcie nasz film promocyjny i przekonajcie się, że w Małopolsce #mlodosctostanducha!

Opublikowany przez Małopolska na 2 lipiec 2016

 

Kampania jest skierowana do pielgrzymów i turystów, którzy odwiedzą Małopolskę podczas Światowych Dni Młodzieży, ale także do mieszkańców regionu. W Krakowie, w miejscach gdzie będą przebywać pielgrzymi, pojawi się 60 billboardów w językach polskim i angielskim oraz tyle samo niestandardowych citylightów z efektem lustra, dzięki którym każdy będzie mógł zobaczyć swoje odbicie obok postaci o. Leona Knabita i wykonać wspólne zdjęcie.

 

Reklama będzie prezentowana także na kilkunastu tramwajach i autobusach jeżdżących po Krakowie. Kampania outdoorowa obejmie swoim zasięgiem całe województwo małopolskie – billboardy będą zlokalizowane w 19 miastach regionu (Brzesku, Bochni, Chrzanowie, Dąbrowie Tarnowskiej, Gorlicach, Limanowej, Miechowie, Myślenicach, Nowym Sączu, Nowym Targu, Olkuszu, Oświęcimiu, Proszowicach, Suchej Beskidzkiej, Tarnowie, Wadowicach, Wieliczce, Zakopanem i Skawinie).

 

Od 1 lipca na antenie telewizji TVN emitowany jest spot promocyjny, który pokazuje Małopolskę jako region zachwycający pięknem krajobrazu, ale również pełen walorów duchowych – energii, siły i motywacji. „W spocie wystąpią Małopolanie, którzy w zaskakujący sposób udowadniają, że właśnie w Małopolsce można odnaleźć młodość ducha, odwagę do przełamywania schematów i realizowania swoich pasji” – przekonują twórcy kampanii.

 

Bohaterami spotu są 59-letni kajakarz Zbyszek Seweryn, 70-letni bluesman Antek Krupa, 73-letnia maratonka Basia Prymakowska, 76-letnia instruktorka fitness Ula Szczurek i 86-letni benedyktyn z Tyńca o. Leon Knabit. Spot można obejrzeć też na fanpage’u Małopolski na Facebooku i stronie internetowej www.malopolskie.pl.

 

W związku z tym, że kampania kierowana jest przede wszystkim do ludzi młodych, wiele działań promocyjnych będzie prowadzonych w internecie. Na oficjalnym fanpage’u Małopolski w języku polskim (fb.com/LubieMalopolske) oraz na global page w języku angielskim (fb.com/Malopolskaofficial) przygotowano specjalne posty, w których o. Leon Knabit mówi o Małopolsce.

 

Na pielgrzymów czekają także materiały video, akcje specjalne i konkursy. Komunikacja prowadzona jest w 9 oficjalnych językach ŚDM (angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, portugalski, rosyjski, ukraiński i polski) na wszystkich fan page’ach językowych ŚDM Sp. z o.o. Kampania będzie prowadzona także na Snapchacie, Instagramie i YouTube.

 

„Aby pielgrzymi, którzy przyjadą na Światowe Dni Młodzieży do Małopolski, nie zapomnieli o regionie, w punktach informacyjnych ŚDM, będą czekać na nich wyjątkowe upominki – koronki do Miłosierdzia Bożego wykonane z czerwonych paciorków, nawiązujących do małopolskiego symbolu korala” – zapowiadają pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który opracował koncepcję kampanii.

 

W związku z tym, że o. Leon Knabit został Ambasadorem ŚDM i twarzą kampanii promującej Małopolskę podczas ŚDM również Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC postanowiło wydać publikację z motywatorami ojca Leona w wersji grafik internetowych, które są rozpowszechniane w mediach społecznościowych i cieszą się niesłabnącą popularnością. „Krótkie i dobre słowo pomaga wielu dobrze rozpocząć dzień. Stąd pomysł na wydanie książki pt. „Młodość to nie tylko wiek. Młodość to stan ducha”, w której każdy znajdzie coś dla siebie: coś lekkiego i motywującego. Oprócz śmiesznych anegdot, wśród krótkich tekstów odnaleźć można głębsze przemyślenia, które z jednej strony poprawiają nastrój, a z drugiej mogą doprowadzić do szczerego „rachunku sumienia” – przekonuje Jacek Zelek z benedyktyńskiego wydawnictwa.

 

Publikacja została podzielona na dwie części. W pierwszej znajdują się wspomniane motywatory, a w drugiej dwa wywiady: jeden z okazji ŚDM 2016, a drugi o tym, „jak zachować młodość ducha, czyli jak nie zostać starym ramolem…”.

 

Jak informuje wydawca, oprócz wyjątkowej treści, książka ma także inne walory: okładka została opatrzona nietypowymi zdjęciami, wykonanymi przez Roberta Krawczyka, na których ojciec Leon jest w czerwonych koralach (symbol Małopolski) i w koszulce Keep Calm and Ora et Labora („zachowaj spokój – módl się i pracuj”).


pra / Kraków