Św. Maria Magdalena. Pierwsza spotkała Zmartwychwstałego

22 lipca Kościół katolicki obchodzi święto św. Marii Magdaleny, która jako pierwsza ujrzała Zmartwychwstałego i opowiedziała o tym niezwykłym zdarzeniu apostołom.

Polub nas na Facebooku!

maria-magdalena-fra-angelicoDo 2016 roku dzień ten obchodzono, jako wspomnienie, ale na życzenie papieża Franciszka Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wydała dekret ustanawiający święto św. Marii Magdaleny. – Franciszek – napisał wówczas w dzienniku „L’Osservatore Romano” sekretarz Kongregacji abp Arthur Roche – chciał „w obecnym kontekście kulturalnym” zachęcić do pogłębionej refleksji nt. godności kobiety, nowej ewangelizacji i wielkości tajemnicy miłosierdzia Bożego.

Abp Arthur Roche przypomniał, że już św. Jan Paweł II w swym liście apostolskim „Mulieris dignitatem” (z 15 VIII 1988) o godności i powołaniu kobiety podkreślił ważną rolę kobiet w misji Chrystusa i Kościoła oraz szczególne miejsce św. Marii Magdaleny, która jako pierwsza ujrzała Zmartwychwstałego i zaraz opowiedziała o tym niezwykłym zdarzeniu apostołom.

To drugie imię świętej ma związek z miastem Magdala na zachodnim brzegu Jeziora Tyberiadzkiego, które znaczy „twierdza, forteca”. Tak więc nasza święta to Maria z Magdali.

Rzecz znamienna, że Pismo Święte nie poświęca jej zbyt wiele uwagi (podobnie zresztą jak wielu innym postaciom biblijnym). Z imienia wymienia ją najpierw św. Łukasz w 8. rozdziale swej Ewangelii, pisząc o kilku kobietach, uwolnionych przez Jezusa „od złych duchów i od słabości”, przy czym „Marię, zwaną Magdaleną, opuściło siedem złych duchów” (por. Łk 8, 2). Potem wraz z innymi kobietami i apostołami poszła ona za Nim, gdy „wędrował [On] przez miasta i wsie, nauczając i głosząc Ewangelię o królestwie Bożym”.

Dwie następne wzmianki o przyszłej „apostołce apostołów” znajdujemy w Ewangeliach św. Marka i św. Jana. Św. Marek pisze o niej na początku ostatniego, 16. rozdziału swego dzieła, mówiąc o pustym grobie, który odnalazły „Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Salome”. To im ubrany w białą szatę młodzieniec powiedział: „Szukajcie Jezusa z Nazaretu, ukrzyżowanego; powstał, nie ma Go tu. (…) Lecz idźcie, powiedzcie Jego uczniom i Piotrowi: Idzie przed wami do Galilei, tam Go ujrzycie, jak wam powiedział” (Mk 16, 1-9).

I wreszcie w 20. rozdziale Ewangelii św. Jana czytamy, iż „pierwszego dnia po szabacie, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra i do drugiego ucznia, którego Jezus kochał i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono»” (J 20, 1-2). Później jeszcze kilkakrotnie Ewangelista wspomina tę kobietę i jej spotkanie ze Zmartwychwstałym, który powiedział jej, że obecnie idzie do „Ojca mego i Ojca waszego oraz do Boga mego i Boga waszego”, po czym udała się ona do uczniów i powiedziała im: „Widziałam Pana i to mi powiedział” (20, 17-18).

W Starożytności zaczęto utożsamiać Marię Magdalenę z jawnogrzesznicą, o której wspomina w swej Ewangelii św. Łukasz (7, 36-50) oraz z Marią, siostrą Łazarza.

Ani wcześniej, ani później nie mamy już żadnych miejsc w Nowym Testamencie, mówiących o św. Marii Magdalenie, ale ponieważ to, co już tam jest, ukazuje nam ją jako postać niezwykłą, więc już w starożytności starano się uzupełnić te dane. Przede wszystkim zaczęto utożsamiać ją z jawnogrzesznicą, o której wspomina w swej Ewangelii św. Łukasz (7, 36-50) oraz z Marią, siostrą Łazarza, która pojawia się u św. Jana w opisie sceny, gdy obmywała ona wonnościami stopy Pana Jezusa, goszczącego u faryzeusza (11, 2).

 

1134px-Hubert_van_Eyck_or_Jan_van_Eyck_or_both_-_The_Three_Marys_at_the_Tomb_-_Google_Art_Project

“Trzy Marie u grobu”, olej na desce, Hubert van Eyck, 1410-1420 r.

 

Pierwszym znanym nam pisarzem starochrześcijańskim, który w obu niewiastach dostrzegł św. Marię z Magdali, był papież św. Grzegorz I Wielki († 604). Dziś przeważa pogląd, że chodzi tu o trzy różne kobiety o tym samym imieniu Maria, co jednak nie podważyło bardzo rozpowszechnionej wersji, utożsamiającej naszą świętą z nimi, choć posoborowa reforma kalendarza w 1969 oddzieliła przynajmniej Marię Magdalenę od Marii – siostry Łazarza.

Przekonanie o szczególnej roli tej świętej było żywe, jak przypomniał o tym dekret Kongregacji z 3 czerwca, od początku w Kościele zarówno zachodnim, jak i wschodnim. Szczególnie prawosławie podkreśla jej znaczenie, nazywając ją nawet „Równą Apostołom” (Rawnoapostolnaja lub Isaapostolon). Jest to bardzo zaszczytny tytuł, przyznawany we wschodnim chrześcijaństwie tylko największym świętym, niekoniecznie zresztą z czasów apostolskich (np. tak są określani święci Cyryl i Metody czy św. Włodzimierz – książę kijowski z X-XI wieku).

Światowy Związek Kobiecych Organizacji Katolickich i Międzynarodowe Forum Akcji Katolickiej zaproponowały, aby w czasie Mszy św. 22 lipca Kościół modlił się w sposób szczególny za „kobiety, które uwierzyły, pokochały i ogłosiły naszego jedynego Pana, które usłyszały już Jego imię, wypowiedziane przez Jezusa i które żyją już w pokoju”.


KAI

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

 

 


Reklama

Z KRAJU

Covid-19 w zgromadzeniu obliczanek. Podopieczni sióstr są bezpieczni

U osiemnastu sióstr obliczanek z Częstochowy wykryto zakażenie koronawirusem, jedna z nich trafiła do szpitala. Dom zakonny objęto kwarantanną, ale - jak zapewniają przełożone - ryzyko zakażenia nie dotyczy Specjalnego Ośrodka Wychowawczego "Dom dla Chłopców" prowadzonego przez to zgromadzenie w Częstochowie.

Polub nas na Facebooku!

“W całym okresie obejmowanym wywiadem epidemicznym wychowankowie Ośrodka przebywają na wakacjach, a pracownicy na urlopach. Stąd, zgodnie z informacją Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Częstochowie, procedury nadzoru sanitarno-epidemicznego nie dotyczą społeczności Ośrodka – informują siostry obliczanki.

“Z ufnością powierzamy naszą sytuację miłosiernemu Bogu oraz polecamy modlitwie nasze Siostry i wszystkich doświadczających choroby, cierpienia i samotności” – czytamy na stronie internetowej tego bezhabitowego zgromadzenia zakonnego założonego przez bł. o. Honorata Koźmińskiego.

Najprawdopodobniej źródłem zakażenia była siostra obliczanka spoza Częstochowy, która 12 lipca przebywała w sanktuarium oo. paulinów w Leśniowie, a następnie miała kontakt ze współsiostrami ze zgromadzenia w Częstochowie.

Tydzień wcześniej Sanepid potwierdził pozytywne wyniki testów na Covid-19 u dziewięciu sióstr obliczanek z Lublina w wieku od 30 do 60 lat. Siedem zakonnic hospitalizowano na oddziale zakaźnym, a dom zakonny w całości objęto kwarantanną. Obecnie stan chorych sióstr poprawia się, w ocenie lekarzy jest już stabilny.

Ze względu na możliwość kontaktu z siostrami testy na koronawirusa wykonano także grupie dzieci z Przedszkola Parafialnego im. Bł. Honorata Koźmińskiego w Lublinie. Rzecznik Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemicznej w Lublinie poinformował, że  wszystkie dotychczas wykonane testy w tej grupie osób są ujemne.

awo/Stacja7.pl

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

 

 


Reklama

Copy link
Powered by Social Snap