Popfiction S01E05: E-sport. Wirtualni gladiatorzy

Miliony widzów przed ekranami smartfonów i komputerów. Tysiące graczy, długie kolejki ustawiające przed katowickim „Spodkiem”. E-sportowy świat może przyprawić o zawrót głowy – nie tylko w Azji i USA, ale również w Polsce. Czy to dobry pomysł na życie?

Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E05: E-sport. Wirtualni gladiatorzy
Miliony widzów przed ekranami smartfonów i komputerów. Tysiące graczy, długie kolejki ustawiające przed katowickim „Spodkiem”. E-sportowy świat może przyprawić o zawrót głowy – nie tylko w Azji i USA, ale również w Polsce. Czy to dobry pomysł na życie?

E-sport to profesjonalne granie w gry komputerowe. Najlepsi e-zawodnicy na świecie zarabiają dziesiątki, a nawet setki tysięcy dolarów miesięcznie. Mają swoich trenerów, psychologów, dietetyków, skrupulatnie rozpisane treningi, a także kalendarz prestiżowych turniejów i międzynarodowych mistrzostw.

W miniony i w następny weekend w katowickim „Spodku” odbywają się największe e-sportowe imprezy w Polsce, czyli ESL One i Intel Extreme Masters. Z tej okazji wspólnie z Marcinem Makowskim w nowym odcinku podcastu „Popfiction” zastanawiamy się, ile prawdy jest w stereotypach krążących wokół młodych ludzi zaangażowanych w wirtualny świat gier komputerowych i czy esport to dobry pomysł na życie. 

 

O komentarz poprosiliśmy człowieka z branży – Bartosza „Orayu” Fatygę, szefa firmy esportcup.pl, zajmującej się organizowaniem i komentowaniem rozgrywek e-sportowych, odpowiedzialnej za rozwój projektu Polskiej Ligii Wirtualnych Klubów. 

 

Sporo młodych ludzi marzy o tym, aby być youtuberami lub e-sportowcami. Polecasz tę drogę?

Marzenia są po to, aby je spełniać. Każdy powinien spróbować sił w tym, co chciałby robić w życiu. Warto tę naszą drogę ukierunkować, niezależnie czy chce się być youtuberem, prawnikiem, e-sportowcem czy pilotem odrzutowca. Ważne, aby to robić z dużą dozą rozsądku. Branża e-sportowa w Polsce ma się dobrze, ale trzeba pamiętać, że tylko najlepsi są w stanie się z niej utrzymywać. Jeżeli chodzi o komentowanie gier komputerowych, czyli bycie casterem, swoich sił powinien spróbować każdy, kto naprawdę się tym interesuje. Próg wejścia do świata komentatorów gier nie jest wysoki. Wystarczy odpalić ulubioną grę i nagrać swój komentarz, a następnie szlifować rezultaty. Zawsze można się odezwać do kogoś, kto robi to od lat i poprosić o dobrą radę. 

 

Complete dominance here at #ESLOne Katowice 2019, Team Secret are your well-deserved CHAMPIONS!

Opublikowany przez ESL Dota 2 Niedziela, 24 lutego 2019

Dekoracja drużyny Team Secret, zwycięzców ESL One 2019 w katowickim “Spodku” 

 

Czy osoby skoncentrowane setki godzin tygodniowo na wirtualnym świecie nie mają potem problemu z funkcjonowaniem w realu, z budowaniem relacji z rodziną i przyjaciółmi? 

To zależy, o jakie osoby konkretnie chodzi. Obserwując kariery profesjonalnych graczy trudno powiedzieć, aby mieli takie problemy. Większość z nich ma rodziny i dzieci, prowadzi aktywne życie towarzyskie, chodzi na randki, to widać w mediach społecznościowych. Organizacje zrzeszające e-sportowców inwestują w dietetyków, trenerów personalnych i mentalnych, tak więc cały czas psychika i aktywność fizyczna wśród zawodników jest budowana i pilnowana.

Z drugiej strony trzeba spojrzeć na młodych ludzi, którzy spędzają przed komputerem mnóstwo czasu, niekoniecznie grając wyczynowo w gry komputerowe. Tutaj jest ogromna rola rodziców i najbliższej rodziny, którzy powinni rozumieć ten wirtualny świat na tyle, aby temu młodemu człowiekowi wyjaśnić, ile powinien trwać jego wirtualny trening i zachęcić go także do wyjścia na zewnątrz.

 

Jakie umiejętności są potrzebne aby odnieść sukces w e-sporcie i co dobrego daje taka praca?

Na pewno liczy się punktualność i konsekwencja w tym, co się robi oraz umiejętność komunikacji z całą drużyną, z trenerem i sztabem szkoleniowym. Moim zdaniem e-sport uczy szybkiego myślenia, spostrzegawczości, refleksu i systematycznej pracy. 

 

Czy wkrótce zobaczymy e-sport na igrzyskach olimpijskich? Słuchaj więcej w najnowszym odcinku podcastu „Popfiction”

Słuchaj na Spotify:

 

Słuchaj na YouTube:

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7




 

 

Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i wydawca w portalu Stacja7.pl. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami i kierowaniu zespołem. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Współtwórca podcastu „Popfiction – popkultura oczami katolików”. Zainteresowany zasadą działania wszystkiego, optymalizacją, nowymi technologiami i rozwojem osobistym. Prywatnie szczęśliwy mąż i tata, nieliczne wolne chwile przeznacza na sporty walki i domowe piwowarstwo.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >

Popfiction S01E03: Brakująca legenda. Polska w grach komputerowych

Motywy z przebiegu II Wojny Światowej w Europie znamy nie z podręczników, lecz z kolejnych etapów gier komputerowych. Dlaczego nie ma wśród nich pięknych kart polskiej historii?

Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction S01E03: Brakująca legenda. Polska w grach komputerowych
Motywy z przebiegu II Wojny Światowej w Europie znamy nie z podręczników, lecz z kolejnych etapów gier komputerowych. Dlaczego nie ma wśród nich pięknych kart polskiej historii?

Dzieje Polski obejmują okres ponad tysiąca lat. Jesteśmy z nich dumni, utożsamiamy się z nimi, a mimo to przegrywamy bitwę o polską historię. Przegrywamy ją w międzynarodowych mediach i w światowej polityce. Przegrywamy ją także w popkulturze, która ma ogromny wpływ na kształtowanie świadomości powszechnego odbiorcy.

Biało-czerwone kropelki

Przykład? Ileż motywów z przebiegu II Wojny Światowej znamy nie z podręcznika do historii, lecz z kolejnych etapów gier komputerowych. Ofensywa aliantów w Normandii. Obrona Stalingradu. Marsz na Berlin. Bitwa pancerna na Łuku Kurskim. Ze świecą szukać polskich bohaterów i wydarzeń, które dzięki popkulturze i scenariuszom gier komputerowych po pierwsze miałyby okazję przebić się do świadomości szerokiego (międzynarodowego) odbiorcy, a po drugie utrwaliłyby status ikony i legendy.

Co pewien czas pojawiają się newsy o „polskim akcencie” w tej czy innej produkcji na PC i konsole. Są to lepiej lub gorzej odwzorowane pojazdy, karabiny, mundury, swojsko brzmiące nazwiska czy rodzinne korzenie głównego bohatera. Tak czy owak to drobnostki, biało-czerwone kropelki w morzu mainstreamowego przekazu, który chłoną miliony graczy na całym świecie.   

Czołem, czołem, kromka z rosołem

Dlaczego tak jest? Czy faktycznie nie istnieją gry, w których możemy doszukać się obszerniejszych rozdziałów rodzimej historii? Czy kraj, w którym da się stworzyć monumentalnego „Wiedźmina”, nie może pozwolić sobie na grę o Rotmistrzu Pileckim czy płk Ryszardzie Kuklińskim?

Wszystkie te pytania stawiamy w najnowszym odcinku „Popfiction”, którego gościem specjalnym jest Jakub „Kromka” Górka, twórca jednego z najpopularniejszych polskich kanałów na YouTube o grach komputerowych. Autor znany z charakterystycznego „Czołem, czołem, kromka z rosołem!” dzieli się swoim podsumowaniem polskich akcentów w wysokobudżetowych produkcjach na komputery i konsole.

 


 

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7




 

 

Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i wydawca w portalu Stacja7.pl. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami i kierowaniu zespołem. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Współtwórca podcastu „Popfiction – popkultura oczami katolików”. Zainteresowany zasadą działania wszystkiego, optymalizacją, nowymi technologiami i rozwojem osobistym. Prywatnie szczęśliwy mąż i tata, nieliczne wolne chwile przeznacza na sporty walki i domowe piwowarstwo.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Popfiction: S01E01. Zaczynamy!

Widz "Bandersnatch" zostaje postawiony przed szeregiem dylematów moralnych. Zabić, nie zabić? Co takie wirtualne "morderstwa" mówią o nas samych?

Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Popfiction: S01E01. Zaczynamy!
Widz "Bandersnatch" zostaje postawiony przed szeregiem dylematów moralnych. Zabić, nie zabić? Co takie wirtualne "morderstwa" mówią o nas samych?

Witajcie w podcaście “Popfiction”, w którym nic co ludzkie, nie jest nam obce. W najnowszej produkcji Stacji7 usłyszycie o nowościach ze świata popkultury – Marcin Makowski i Andrzej Mitek wydłubią najciekawsze rodzynki z mainstreamowego ciasta, które piecze dla widzów Netflix, HBO GO, Hollywood i rozległe uniwersum gier komputerowych. 

 

Netflix – enklawa młodych 

Na sztandarze młodych, przynajmniej w przypadku lifestyle’u i kultury, powiewa logo Netfliksa. Pod koniec 2018 roku ta internetowa platforma filmowa miała niecałe 120 mln aktywnych użytkowników, którzy w zamian za comiesięczną opłatę otrzymują nieograniczony dostęp do netfliksowych filmów i seriali. Serwis stał się tak popularny, że doczekał się nawet swojej chrześcijańskiej wersji, stworzonej przez polskich dominikanów z o. Adamem Szustakiem na czele. 

Młodzi oglądają Netfliksa godzinami, a ich rodzice najprawdopodobniej go jeszcze nie odkryli. Tak powstaje “szara strefa”, w której wydarzają się najgorętsze i najchętniej komentowane tematy. “Popfiction” ma z tej strefy wyłuskiwać rzeczy wartościowe i ciekawe oraz komentować treści i zjawiska wątpliwe z chrześcijańskiego punktu widzenia.

 

Bez ględzenia

Twórcy podcastu nie zamierzają uprawiać ględzenia dwójki oburzonych trzydziestolatków. – Zależy nam na skomentowaniu tego, co obecnie oglądają prawie wszyscy młodzi, chrześcijanie również. Bierzemy na warsztat seriale, filmy, gry komputerowe i inne ciekawostki wygrzebane z Internetu. Pytamy o poprawność i skandale, szukamy wartości lub przyczyn ich braku, zastanawiamy się nad tym, co nadaje się do oglądania, a co jest tylko wielką stratą czasu – mówi Marcin Makowski. 

 

Burzenie czwartej ściany 

Tematem pierwszego odcinka jest specjalny odcinek netfliksowego serialu Black Mirror o nazwie “Bandersnatch”, który zatarł granicę pomiędzy telewizją a grą komputerową. Twórcy serialu zaproponowali widzowi aktywny udział w wydarzeniach na ekranie – za pomocą pilota może on decydować o losach głównego bohatera, młodego programisty Stefana Butlera. Inspirując się kontrowersyjną powieścią fantasy, decyduje się on stworzyć na jej podstawie grę komputerową. 

Widz “Bandersnatch” zostaje postawiony przed szeregiem dylematów moralnych. Zabić, nie zabić? Co takie wirtualne “morderstwa” mówią nam o nas samych? Czy takie “burzenie czwartej ściany” i wciąganie widza w serialową zabawę jest czymś nowym? 

 

 

 

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


🔷 Jej bajka urzekła o. Adama Szustaka. Obejrzyj odcinek "Piernikowych Bajek"! ⤵️



 

 

Marcin Makowski

Marcin Makowski

Dziennikarz tygodnika "Do Rzeczy", publicysta Wirtualnej Polski, współpracownik "Dziennika Gazety Prawnej" - wcześniej wydawca w portalu Deon. Pisał do Onetu, Forward, "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego" i Stacji7. Prowadzi program "Nocna Zmiana" w Radiu Kraków. Laureat nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Adolfa Bocheńskiego (2016) oraz Stefana Myczkowskiego (2017) nominowany do nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego (2016) oraz Stefana Żeromskiego (2017).

Zobacz inne artykuły tego autora >
Andrzej Mitek

Andrzej Mitek

Menadżer i wydawca w portalu Stacja7.pl. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami i kierowaniu zespołem. Wcześniej pracował jako rzecznik prasowy jednej z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, był także dziennikarzem "Sportu". Współtwórca podcastu „Popfiction – popkultura oczami katolików”. Zainteresowany zasadą działania wszystkiego, optymalizacją, nowymi technologiami i rozwojem osobistym. Prywatnie szczęśliwy mąż i tata, nieliczne wolne chwile przeznacza na sporty walki i domowe piwowarstwo.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Marcin Makowski
Marcin
Makowski
zobacz artykuly tego autora >
Andrzej Mitek
Andrzej
Mitek
zobacz artykuly tego autora >