video-jav.net

Egipt: 305 ofiar zamachu na meczet na Synaju

Podczas zamachu na meczet w Bir al-Abed koło al-Arish - stolicy prowincji Synaj Północny w Egipcie, zostało zabitych co najmniej 305 osób. Początkowo nie było wiadomo dokładnie, jaka jest liczba zabitych, informacje różniły się od siebie. Gazeta “ Al-Ahram” powołując się na państwową agencję “Mena” poinformowała dziś o 305 osobach zabitych i 130 rannych. Jest to najkrwawszy zamach terrorystyczny w dziejach Egiptu.

Polub nas na Facebooku!

Jak informują egipskie media, w czasie piątkowej modlitwy w meczecie wspólnoty sufickiej eksplodował ładunek wybuchowy, po czym do modlących się otworzyło ogień 40 uzbrojonych mężczyźni. Strzelali oni do wychodzących z meczetu i otworzyli ogień w stronę karetek transportujących rannych do szpitali.

 

Meczet, w którym doszło do zamachu, jest znany jako miejsce narodzin Eid al-Jarira – duchownego uważanego za założyciela sufizmu na Półwyspie Synaj. Dla sunnitów to ruch heretycki.

 

Jak na razie do zamachu nikt się nie przyznał. Prezydent Abdel Fattahal-Sisi zwołał posiedzenie kryzysowe i ogłosił trzydniową żałobę narodową. Na północnym Synaju wprowadzono stan wyjątkowy.

 

Listy z wyrazami współczucia przesłali na ręce prezydenta Egiptu przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk oraz Parlamentu Europejskiego, Antonio Tajani.


ts (KAI) / Kair

Firma może zabronić pracownikom noszenia symboli religijnych

Przedsiębiorstwo może zabronić pracownikom noszenia symboli religijnych - uznał francuski sąd kasacyjny. Jednocześnie w orzeczeniu wydanym 22 listopada postawiono trzy istotne warunki.

Polub nas na Facebooku!

Rozpatrywana sprawa dotyczyła zwolnienia pracownicy odmawiającej zdjęcia islamskiego hidżabu – chusty okrywającej głowę i piersi. Sąd stwierdził, że jest to uprawnione o ile, po pierwsze, w wewnętrznym regulaminie firmy znajduje się zapis o neutralności religijnej, po drugie – zakaz noszenia symboli religijnych ma charakter ogólny i nie odnosi się jedynie do hidżabu i po trzecie – zakaz dotyczy jedynie pracowników mających kontakt z klientami.

 

Orzeczenie sądu kasacyjnego jest zgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 marca br., który stwierdził, że „zakaz noszenia chusty islamskiej, wynikający z wewnętrznego regulaminu prywatnego przedsiębiorstwa, który zakazuje noszenie widocznych symboli politycznych, filozoficznych lub religijnych w miejscu pracy, nie stanowi bezpośredniej dyskryminacji opartej na religii lub przekonaniach”.

 

Francuscy sędziowie wskazali, że do pracodawcy należy decyzja o tym, czy zamiast zwalniać pracownicę, zaproponuje jej „miejsce pracy niezwiązane ze wzrokowym kontaktem z klientami”.

 

Francuskie prawo pracy, przyjęte w sierpniu 2016 r., stanowi, że regulamin wewnętrzny przedsiębiorstwa może zawierać przepisy dotyczące neutralności i „ograniczające wyrażanie przekonań przez pracowników”.

 

Według badań z 2016 r. 65 proc. francuskich pracowników okazjonalnie lub regularnie spotyka się z przejawami religijności w miejscu pracy. Jest to o 15 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.


pb (KAI/la-croix.com) / Paryż