video-jav.net

Prezydent Duda weźmie udział Święcie Dziękczynienia

Prezydent Andrzej Duda weźmie udział w niedzielę 3 czerwca w obchodach XI Święta Dziękczynienia, w tym w Mszy świętej z dokonaniem Aktu Dziękczynienia i Zawierzenia Opatrzności Bożej w Świątyni Opatrzności Bożej na warszawskim Wilanowie. O udziale głowy państwa poinformowała Kancelaria Prezydenta RP.

Polub nas na Facebooku!

Po Mszy Świętej, ok. godz. 13.30, prezydent RP weźmie udział w uroczystości odsłonięcia i poświęcenia tablic upamiętniających diecezje, które swą ofiarnością przyczyniły się do budowy Świątyni Opatrzności Bożej. Uroczystości odbędzie się na placu przed Świątynią.

Planowane jest także wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy.

Tegoroczne Święto Dziękczynienia będzie przebiegało pod hasłem „Dziękujemy za niepodległość”. Święto jest bowiem jedną z najważniejszych uroczystości, które odbywają się przez cały rok w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę Niepodległości po 123 latach rozbiorowej niewoli.

W Świątyni Opatrzności Bożej wezmą w nim udział najwyższe władze państwa – członkowie parlamentu i rządu z Prezydentem RP na czele. Honorowymi gośćmi tej uroczystości będą także kombatanci, którzy walczyli o niepodległość i suwerenność naszej Ojczyzny.

Niedzielne uroczystości rozpoczną się pielgrzymką dziękczynną z relikwiami św. Faustyny Kowalskiej z placu Piłsudskiego do Świątyni Opatrzności Bożej. W samo południe, po przybyciu pielgrzymów, celebrowana będzie Msza św. z dokonaniem uroczystego Aktu Dziękczynienia i Zawierzenia Opatrzności Bożej pod przewodnictwem Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka. Nastąpi też wprowadzenie relikwii św. Faustyny Kowalskiej do Świątyni Opatrzności Bożej.

O godz. 14.00 na terenie przyświątynnym otwarte zostanie Miasteczko dla Dzieci, gdzie zaplanowano grę rodzinną “Tropem świętych do skarbu wolności”, konkursy i występy muzyczne. Wiernym udostępniony też zostanie jak co roku Panteon Wielkich Polaków.

W podziemiach świątyni na najmłodszych i ich rodziców czekać też będzie ruchomy teatrzyk. Jego ideą jest ukazanie działania Opatrzności Bożej w najważniejszych wydarzeniach z historii Polski i przedstawienie losów powstania Świątyni Opatrzności Bożej. Teatr tworzą precyzyjnie wykonane figury wykonane. Obrotowe sceny, ruchome lalki i elementy sceniczne, gra świateł, muzyka oraz głos narratora wprowadzają w tematykę Opatrzności Bożej na tle dziejów Polski.

W godzinach 14.-20.30 potrwa festiwal “Moc Dobra”, w ramach którego zagrają i zaśpiewają: Mały Chór Wielkich Serc, Maleo Reggae Rockers, Magda Anioł, Marcin i Lidia Pospieszalscy, Mieczysław Szczęśniak oraz zespół Raz Dwa Trzy.

Tuż przed godziną 15.00 nastąpi tradycyjne wypuszczenie do nieba baloników z napisem “Dziękuję”, a punktualnie o godz. 15.00 modlitwa z koronką do Bożego Miłosierdzia.

W godzinach wieczornych zaplanowano wieczór uwielbienia z programem muzycznym zespołu Gospel Rain. Zakończenie święta nastąpi o godz. 21.37, gdy wierni odmówią modlitwę za wstawiennictwem św. Jana Pawła II, a a fasada Świątyni Opatrzności Bożej zabłyśnie specjalną iluminacją.

Zgodnie z decyzją Konferencji Episkopatu Polski nadchodzące Święto Dziękczynienia ma charakter ogólnopolski i będzie obchodzone we wszystkich diecezjach i parafiach. Uroczystości odbywają się co roku w pierwszą niedzielę czerwca. Termin ten nawiązuje do pielgrzymek św. Jana Pawła II do Polski, które zawsze rozpoczynały się właśnie w pierwszych dniach czerwca.

KAI/ad

Boże Ciało – Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa istniała od początku chrześcijaństwa, trzeba było czekać aż dziesięć stuleci na zewnętrzne przejawy jego kultu

Polub nas na Facebooku!

Uroczystość, która wyrosła na podłożu adoracyjnego kierunku pobożności eucharystycznej rozwijającej się na Zachodzie od przełomu XI i XII w., przeżywana jest obecnie w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej. Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. święto Bożego Ciała, początkowo dla diecezji Liege.

W 1252 r. legat papieski rozszerzył obchodzenie tego święta na Germanię natomiast papież Urban IV bullą “Transiturus” z 1264 r. ustanowił Boże Ciało świętem obowiązującym w całym Kościele jako “zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu”.

Śmierć Urbana IV przeszkodziła ogłoszeniu bulli. Dokonał tego papież Jan XXII (w 1334 r.), natomiast papież Bonifacy IX polecił w 1391 r. wprowadzić święto Bożego Ciała wszędzie tam, gdzie jeszcze nie było ono obchodzone.

W Polsce jako pierwszy wprowadził to święto bp Nankier w 1320 r. w diecezji krakowskiej, natomiast w Kościele unickim – synod zamojski w 1720 r. W Kościele katolickim w Polsce pod koniec XIV w. święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach. Było ono zawsze zaliczane do świąt głównych. Od końca XV w. przy okazji tego święta udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem.

 

 

Prawdziwa obecność Chrystusa w Eucharystii

Kościół od samego początku głosił wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej Ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz oraz i św. Paweł Apostoł. Prawdziwa i rzeczywista obecność Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera się według nauki Kościoła na słowie Jezusa: “To jest Ciało moje … To jest krew moja” (Mk 14,22.24).

Nowy Katechizm Kościoła Katolickiego mówi, iż “sposób obecności Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest wyjątkowy… W Najświętszym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus.” (KKK 1374).

 

Kult Najświętszego Sakramentu

Od XVI w. przyjęła się w Kościele praktyka 40-godzinnej adoracji Najświętszego Sakramentu. Praktykę tę wprowadził do Mediolanu św. Karol Boromeusz w 1520 r. Dzisiaj praktyka ta jest obecna w całym Kościele. Zostały założone nawet specjalne zakony, których głównym celem jest nieustanna adoracja Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. W Polsce istnieją trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki, franciszkanki od Najświętszego Sakramentu i eucharystki.

 

 

Procesje

Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono później niż samo święto. Pierwszym śladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami.

W XV w. procesje eucharystyczne odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i Polsce. W Niemczech procesję w uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę, dlatego przy czterech ołtarzach śpiewano początkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego błogosławieństwa. W Polsce zwyczaj ten wszedł do “Rytuału piotrkowskiego” z 1631 r. Rzymskie przepisy procesji zawarte w “Caeremoniale episcoporum” (1600 r.) i “Rituale romanum” (1614 r.) przewidywały jedynie przejście z Najświętszym Sakramentem bez zatrzymywania się i błogosławieństwo eucharystyczne na zakończenie.

Procesję odprawiano z wielkim przepychem od początku jej wprowadzenia. Od czasu zakwestionowania tych praktyk przez reformację, udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.

W Polsce od czasów rozbiorów z udziałem w procesji łączyła się w świadomości wiernych manifestacja przynależności narodowej. Po II wojnie światowej procesje w czasie Bożego Ciała były znakiem jedności narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne władze państwowe niejednokrotnie zakazywały procesji urządzanych ulicami miast.

Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowała 17 lutego 1967 r. obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w całej Polsce nowe modlitwy przy każdym ołtarzu oraz czytania ewangelii tematycznie związane z Eucharystią.


jz / Warszawa

Katolicka Agencja Informacyjna