video-jav.net

Dawna muzyka brytyjska zabrzmi podczas Festiwalu „Misteria Paschalia”

Arcydzieła muzyki renesansu i baroku w wykonaniu najsłynniejszych zespołów i solistów z Wysp Brytyjskich zaprezentowane zostaną w najpiękniejszych krakowskich kościołach podczas 15. edycji Festiwalu „Misteria Paschalia”, który tradycyjnie odbędzie się w Wielkim Tygodniu. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej.

Polub nas na Facebooku!

„Misteria Paschalia” to obecnie jeden z najważniejszych festiwali poświęconych muzyce dawnej nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. – Od 15 lat prezentujemy unikatowe na światową skalę interpretacje dzieł największych mistrzów renesansu i baroku. Nie inaczej będzie w tym roku – powiedziała KAI Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest organizatorem wydarzenia.

Dyrektorem-rezydentem tegorocznej odsłony Festiwalu jest John Butt, dyrygent, uznany badacz dziedzictwa dawnych wieków oraz muzykolog, który specjalizuje się w muzyce brytyjskiej i niemieckiej. Wraz ze swoim zespołem Dunedin Consort zaprezentuje londyńską wersję „Mesjasza” z 1743 r. oraz inne dzieła Handla, a także Purcella.

Do Krakowa powrócą również gwiazdy zeszłorocznej edycji, czyli „Le Poème Harmonique” wraz z charyzmatycznym dyrygentem Vincentem Dumestrem. – Bachowską „Pasję wg św. Mateusza” wykona zaś fenomenalny skład solistów, którym towarzyszyć będą Choir of the Age of Enlightenment oraz Orchestra of the Age of Enlightenment pod batutą Marka Padmore’a – zapowiada Izabela Helbin.

W programie składającym się z dwóch pasm: „Vanitas” oraz „Lachhrimae” można znaleźć także wiele światowych premier i zamówień festiwalu, którymi zainteresowani będą goście z całej Polski. – Na szczególną uwagę zasługuje premierowe wykonanie „Lamentationes” autorstwa Wacława z Szamotuł, które poprowadzi Agnieszka Budzińska-Bennett. Podczas zeszłorocznej edycji gościliśmy ponad 8000 widzów. Szacujemy, że w tym roku frekwencja będzie podobna, ponieważ koncerty cieszą się sporym zainteresowaniem – podkreśla Helbin.

Tegoroczny Festiwal „Misteria Paschalia” odbędzie się między 26 marca a 2 kwietnia. W trakcie ośmiu festiwalowych dni zaplanowano 13 koncertów. Uczestnicy będą mogli wysłuchać głównie brytyjskiej muzyki napisanej przed końcem XVIII w.

Główne pasmo koncertowe „Vanitas” otworzy występ Johna Butta. W Wielki Poniedziałek szkoccy muzycy otworzą festiwal oratorium George’a Fredericka Handla – londyńską wersją „Mesjasza”. W Niedzielę Wielkanocną w Centrum Kongresowym ICE Kraków zespół przedstawi swe premierowe odczytanie „Samsona”. W festiwalowym finale na scenie Sali Audytoryjnej ICE Kraków stanie jeden z najwybitniejszych brytyjskich tenorów – Ian Bostridge.

Natomiast w Wielką Środę odbędzie się pierwsza z przygotowanych na Festiwal „Misteria Paschalia” światowych premier. Muzycy angielscy oraz Chór Capella Cracoviensis zaprezentują niezwykłą rekonstrukcję żałobnych nieszporów według staroangielskiej tradycji.

Z kolei w Wielki Piątek zabrzmi „Pasja wg św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Wykona ją jeden z najwybitniejszych brytyjskich zespołów – Orchestra of the Age of Enlightenment, którą poprowadzi, jednocześnie interpretując partię Ewangelisty, tenor Mark Padmore. Zaplanowano również tradycyjny wielkosobotni koncert w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce. W położonej 101 metrów pod ziemią solnej sali brytyjski consort wiol Phantasm wraz z wybitną lutnistką Elisabeth Kenny wykona „Lachrimae, or Seven Tears” Johna Dowlanda.

Motywem przewodnim drugiego festiwalowego cyklu będzie elżbietańska melancholia. W ramach cyklu wystąpią m.in. Thomas Dunford z towarzyszeniem sopranistki Lei Desandre oraz Paul O’Dette z solowym recitalem. Dla miłośników muzyki dawnej zagra także gitarzysta Raphael Rogiński, który przedstawi swoją interpretację lutniowych renesansowych dzieł angielskich.

„Misteria Paschalia” to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej.

Szczegółowy program oraz informacje dotyczące wydarzenia można znaleźć na stronie www.misteriapaschalia.pl

led (KAI) / Kraków

Ks. Janusz Ostrowski biskupem pomocniczym archidiecezji warmińskiej

Ks. Janusz Ostrowski został mianowany przez papieża Franciszka biskupem pomocniczym archidiecezji warmińskiej. 53-letni kapłan pełnił dotąd funkcję wikariusza sądowego tej archidiecezji.

Polub nas na Facebooku!

Ks. Janusz Ostrowski urodził się 16 listopada 1964 r. w Olsztynie. Święcenia kapłańskie przyjął w dniu 25 maja 1991 r. z Olsztynie. Po dwóch latach pracy wikariuszowskiej (1991-1993) w parafii św. Katarzyny w Braniewie rozpoczął studia specjalistyczne z prawa kanonicznego w Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie, ukończone doktoratem w 1997 r.

Po studiach mianowany sędzią Metropolitalnego Sądu Archidiecezji Warmińskiej i notariuszem Kurii Metropolitalnej oraz duszpasterzem pomocniczym w parafii akademickiej św. Franciszka w Olsztynie, a następnie wicerektorem w Wyższym Warmińskim Seminarium Duchownym „Hosianum”. W 1999 r. wyjechał do pracy misyjnej do Afryki, gdzie pracował jako misjonarz „Fidei donum” w Togo do 2006 r.

Po powrocie do Polski kontynuował pracę duszpasterską jako wikariusz w parafii św. Wojciecha w Olsztynie (2006-2008) oraz jako sędzia Sądu Biskupiego. W latach 2007-2011 pełnił zadania postulatora diecezjalnego dwóch procesów beatyfikacyjnych o męczeństwo 46 ofiar hitleryzmu i komunizmu z okresu II wojny światowej z terenów dawnej diecezji warmińskiej.

W 2008 r. mianowany kanonikiem gremialnym Kapituły Kolegiackiej w Lidzbarku Warmińskim, a w 2011 r. wiceoficjałem Trybunału Warmińskiego. Tego samego roku rozpoczął pracę jako adiunkt na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunku prawa kanonicznego. Urząd wiceoficjała sądu i zadania adiunkta pełni do dziś.

KAI