STYL ŻYCIA

Co po maturze?

Ponad 278 tysięcy absolwentów liceów ogólnokształcących oraz techników przystąpiło w całej Polsce do tegorocznej matury. Maraton egzaminów rozpoczął pisemny egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym. Po raz pierwszy w historii matura przeprowadzana jest w czerwcu, w reżimie sanitarnym. Pisemna sesja egzaminacyjna potrwa do 29 czerwca. Sesja egzaminów ustnych rozpocznie się 15 czerwca i też potrwa do 29 czerwca.

Alicja Samolewicz-Jeglicka
Alicja
Samolewicz-Jeglicka
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Co po maturze?
Ponad 278 tysięcy absolwentów liceów ogólnokształcących oraz techników przystąpiło w całej Polsce do tegorocznej matury. Maraton egzaminów rozpoczął pisemny egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym. Po raz pierwszy w historii matura przeprowadzana jest w czerwcu, w reżimie sanitarnym. Pisemna sesja egzaminacyjna potrwa do 29 czerwca. Sesja egzaminów ustnych rozpocznie się 15 czerwca i też potrwa do 29 czerwca.

Warszawa, Kraków, Wrocław

Wyniki matur będą przepustką do dalszej edukacji. Według zeszłorocznych badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego 92% badanych maturzystów deklaruje chęć podjęcia studiów. Jedynie co 20 osoba nie planuje kontynuować nauki po maturze. Najchętniej młodzi abiturienci podjęliby studia w Warszawie, Krakowie lub Wrocławiu. Jak wynika z badań – przy wyborze kierunków kierują się zainteresowaniami i informacjami zdobytymi w internecie oraz wśród znajomych.

– Niemal 70 procent maturzystów wybiera się na studia poza miejscem swojego zamieszkania, a jedynie 24 procent chce rozpocząć studia w miejscowości, w której mieszka – wynika z badań PIE. Najczęściej wybierane miasta na studia w Polsce to: Warszawa (21 proc.), Kraków (15 proc.) i Wrocław (13 proc.).  Ponad połowa maturzystów (prawie 70 procent) zdobywa informacje o różnych możliwościach kontynuowania nauki z Internetu. Istotnym źródłem informacji są również znajomi oraz media społecznościowe. Jedynie co piąty badany bierze pod uwagę sugestie rodziny.

Własne zainteresowania oraz wykorzystanie wiedzy w przyszłości – to dwa czynniki wpływające na wybór uczelni oraz miasta do studiowania. Zadeklarowało tak około 80 procent badanych. Polski Instytut Ekonomiczny w ubiegłorocznych badaniach podkreśla, że równie ważnym czynnikiem jest wysoki standard uczelni oraz łatwość znalezienia pracy po studiach.

 

Studia czy wyjazd za granicę?

Od wczesnych lat 90 odsetek osób wybierających się na studia wzrósł dwukrotnie. W  2003 roku wzrósł do 60 procent i na podobnym poziomie utrzymuje się do dziś – wynika z analizy Centrum Badań Opinii Społecznej. Odsetek osób deklarujących chęć studiowania utrzymuje się od 15 lat na stałym poziomie. Co ciekawe – ogólna liczba osób planujących kontynuowanie edukacji zmniejsza się ze względu na malejącą popularność nauki w szkołach innych niż uczelnie wyższe. Zamiast tego uczniowie najczęściej planują podjęcie pracy w firmie państwowej lub prywatnej, wyjazd za granicę lub założenie własnej firmy – wynika z badania CBOS „Do pracy czy na studia? Zmiany w decyzjach edukacyjnych młodzieży” przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku.

Wielkość miejscowości zamieszkania ucznia wpływa – choć niesystematycznie – na to, czy uczeń decyduje się pójść na studia. Im większa jest miejscowość z której pochodzą badani, tym więcej osób decyduje się na podjęcie studiów. Maleje odsetek osób uczących się w szkołach innych niż uczelnie wyższe. A od 1998 roku rośnie odsetek osób przerywających naukę. Jak wynika z badań CBOSU: „coraz częściej decyzje młodych ludzi sprowadzają się do wyboru między podjęciem studiów a rozpoczęciem pracy zawodowej.

Odsetek osób planujących podjęcie studiów po ukończeniu szkoły cały czas jest wysoki i stabilny. Systematycznie zmniejsza się również liczba osób decydujących się na dalszą naukę w szkołach innych niż uczelnie wyższe. – Niewykluczone, że część uczniów kończących edukację na poziomie ponadgimnazjalnym nie postrzega już zdobycia najwyższego możliwego poziomu wykształcenia jako koniecznej i jedynej drogi do zdobycia satysfakcjonującej i dobrze płatnej pracy – czytamy w podsumowaniu badania „Do pracy czy na studia? Zmiany w decyzjach edukacyjnych młodzieży”. 

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Alicja Samolewicz-Jeglicka

Alicja Samolewicz-Jeglicka

Dziennikarz ZWWZ - z Zawodu, Wyboru, Wykształcenia i Zamiłowania. Udowadnia, że jest możliwe wstawać o świcie z uśmiechem co dnia i łączyć pracę z pasją. Przez ponad 10 lat w Radiu Plus w Gdańsku. Obecnie w Radiu Gdańsk. Wieloletni korespondent Katolickiej Agencji Informacyjnej. Prowadzi warsztaty dla młodzieży i studentów z zakresu dziennikarstwa radiowego. Publikuje w prasie i internecie.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Alicja Samolewicz-Jeglicka
Alicja
Samolewicz-Jeglicka
zobacz artykuly tego autora >

Oswajanie dojrzałości

Czy dojrzałość da się zmierzyć? A jeżeli tak, to czy po takim egzaminie można dostać zaświadczenie o tym, że jest się już dojrzałym? Młodzi naznaczeni pieczęcią sakramentu dojrzałości i trzymający w rękach świadectwo maturalne, w starciu z dorosłością okazują się jednak trochę… zagubieni.

Ks. Marcin Filar
Ks. Marcin
Filar
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Oswajanie dojrzałości
Czy dojrzałość da się zmierzyć? A jeżeli tak, to czy po takim egzaminie można dostać zaświadczenie o tym, że jest się już dojrzałym? Młodzi naznaczeni pieczęcią sakramentu dojrzałości i trzymający w rękach świadectwo maturalne, w starciu z dorosłością okazują się jednak trochę… zagubieni.

Trzeba osobiście…

Obecny czas to dla wielu młodych przejście jednego lub drugiego z tych etapów dojrzałości. Młodsi przyjmują sakrament bierzmowania w warunkach narzuconych przez epidemię, starsi starają się zrealizować kolejne powtórki materiału do matury… w podobnych warunkach. Prawdopodobnie ani jedni, ani drudzy nie patrzą na te wydarzenia w perspektywie dojrzałości, bo to słowo jest odmieniane przez wszystkie przypadki raczej przez innych: przez księdza przygotowującego do bierzmowania, przez nauczycieli prowadzących zdalne konsultacje, przez rodziców, żywiących nadzieję na moc sprawczą swoich słów. Nie ma jednak jednej drogi do dojrzałości, na którą można by jeden za drugim wprowadzić wszystkich młodych. Nie ma takiego certyfikatu, który by ją potwierdzał. Tą drogę trzeba przejść samemu, a kolejne etapy – przygotowanie najpierw do bierzmowania (porządek łaski), a później do matury (porządek wiedzy) – mogą zostać zaliczone tylko osobiście. Mogą też pozostać „zaliczone” i… zupełnie niewykorzystane.

 

Zdobyte w teście maturalnym punkty mogą świadczyć o wyuczeniu się pewnych treści. Książeczka do bierzmowania wypełniona podpisami może przekazać informację o sumienności lub determinacji. Ani jedno ani drugie nie mówi jednak o tym, jaki człowiek kryje się za tym rezultatem i czy się z nim identyfikuje. Pierwszy krok do dojrzałości to świadomość siebie.

…poznać siebie…

Każdy, kto miał styczność z przygotowaniem do bierzmowania lub przygotowaniem do matury, ma świadomość, że w mniejszym lub większym stopniu te procesy są obarczone ryzykiem próby ujednolicenia młodych. Włożenia ich w pewne ramy, przyłożenia do linijki, która ma wskazywać, czy dojrzałość już jest, czy jeszcze jej nie ma. Niestety – nie tędy droga. Zdobyte w teście maturalnym punkty mogą świadczyć o wyuczeniu się pewnych treści. Książeczka do bierzmowania wypełniona podpisami może przekazać informację o sumienności lub determinacji. Ani jedno ani drugie nie mówi jednak o tym, jaki człowiek kryje się za tym rezultatem i  – co najważniejsze – czy się z nim identyfikuje. Pierwszy krok do dojrzałości to świadomość siebie. Nie tylko poznanie otaczającej rzeczywistości, nie tylko podporządkowanie się regułom, które w niej panują, ale przede wszystkim oswojenie jej. Przygotowanie do bierzmowania musi być „moje”. Pragnienie zdania matury musi być „moje”. Nie rodziców, nie księdza, nie grupy znajomych. A żeby takie było, podstawą przygotowania zarówno do bierzmowania, jak i do decyzji życiowych związanych ze zdaniem matury jest odpowiedź na pytanie: „Kim jestem?” Dopiero wtedy przygotowanie dotknie nie tylko wymiaru intelektualnego, lecz wszystkich sfer życia, które są równie ważne dla dojrzałości: nazywania i przeżywania swoich emocji, funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi, brania odpowiedzialności za swoje słowa i decyzje, radzenia sobie z porażkami.

 

…i tworzyć rzeczywistość

Sakrament bierzmowania jest nie tylko wzięciem odpowiedzialności za swoje życie wiary – łaska Ducha Świętego uzdalnia człowieka do tego, żeby to życie kształtować. Egzamin maturalny jednym przyda się mniej, innym bardziej, jednak najważniejszy jego wymiar to świadome podejmowanie decyzji dotyczących przyszłości. I w jednym i w drugim chodzi o to, aby w swoim życiu i relacjach nie być biernym obserwatorem, ale tym, który świadomie realizuje swoje cele. Jako katecheta i duszpasterz młodzieży obserwuję czasem, gdy uczniowie na prośbę o wyrażenie swojego zdania reagują… wpisaniem pytania w przeglądarkę internetową. Tak jakby ich zdanie się nie liczyło, musiało zostać podporządkowane forom internetowym i wynikom wyszukiwania. Człowiek dojrzały nie tylko wie, kim jest – wie też, że jego miejsce w świecie (wspólnocie, Kościele, społeczności) jest jedyne w swoim rodzaju i  dzięki niemu może ten świat wokół siebie kształtować po swojemu. Ma prawo mieć własne zdanie – jest tego świadom i umie wyrazić je tak, aby z szacunkiem i wrażliwością potraktować także wolność innych. Odwaga, zapał, pomysł na życie – w tym powinna wyrażać się dojrzałość młodego człowieka wchodzącego w dorosłość. I jest ona obecnie ogromnym zadaniem zarówno dla młodych – aby umieli wejść na tę drogę po swojemu, jak i dla ich wychowawców – aby wskazali im kierunek do dojrzałości, ale na żadnym etapie nie próbowali ich tam poprowadzić trzymając za rękę.

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Ks. Marcin Filar

Ks. Marcin Filar

Kapłan Archidiecezji Krakowskiej, pochodzi z Rabki-Zdroju, od lat związany z Ruchem Apostolstwa Młodzieży. Obecnie duszpasterz w Sanktuarium Matki Bożej Myślenickiej oraz katecheta w technikum i szkołach zawodowych. Pomysłodawca i koordynator akcji modlitewnej #panamska10, pracuje w zespole medialnym ŚDM Archidiecezji Krakowskiej.

Zobacz inne artykuły tego autora >
Ks. Marcin Filar
Ks. Marcin
Filar
zobacz artykuly tego autora >
Copy link
Powered by Social Snap