Nasze projekty

Układ Watykan – Państwo Palestyńskie wszedł w życie

Z początkiem 2016 r. wszedł w życie Układ Ogólny między Stolicą Apostolską a Państwem Palestyńskim. Watykańskie biuro prasowe poinformowało, że zgodnie z art. 30 podpisanej 26 czerwca 2015 r. umowy obie strony powiadomiły się wzajemnie o zakończeniu procedur wejścia jej w życie. Liczący 32 artykuły układ reguluje zasadnicze aspekty życia i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie. Potwierdza jednocześnie poparcie dla wynegocjowanego i pokojowego rozwiązania sytuacji w tym regionie Bliskiego Wschodu. Ponadto dokument po raz pierwszy zawiera oficjalne uznanie przez Stolicę Apostolską Palestyny jako państwa.

Złożony z preambuły i 32 artykułów w 8 rozdziałach dokument podpisali 26 czerwca 2015 r. abp Paul R. Gallagher – sekretarz w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej ds. stosunków z państwami i palestyński minister spraw zagranicznych Riad al-Malki.

W wygłoszonym po zawarciu Układu przemówieniu abp Gallagher przypomniał, że poprzedziło go Porozumienie Podstawowe między Stolicą Apostolską a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) z 15 lutego 2000. Jest wynikiem rozmów prowadzonych przez Komisję Dwustronną przez ostatnie lata na różnych szczeblach z wielkim oddaniem i kompetentnie „w bardzo serdecznej atmosferze”.

Abp Gallagher zwrócił uwagę, że obecny Układ Stolica Apostolska podpisała z Państwem Palestyńskim, co wskazuje na postęp, dokonany przez władze palestyńskie w ostatnich latach, a zwłaszcza na poparcie międzynarodowe, którego uwieńczeniem była rezolucja Rady Bezpieczeństwa z 29 listopada 2012, uznająca Palestynę za nieczłonkowskie państwo-obserwatora w ONZ.

Reklama

Arcybiskup wyraził nadzieję, że obecny dokument będzie „w pewnym stopniu bodźcem przyczyniającym się do ostatecznego zakończenia długotrwałego konfliktu izraelsko-palestyńskiego, który nadal wywołuje cierpienia po obu stronach”. Liczy również na to, że tak bardzo upragnione rozwiązanie sytuacji między obu państwami stanie się rzeczywistością tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Proces pokojowy może ruszyć naprzód jedynie wtedy, gdy rokowania prowadzą bezpośrednio obie strony przy poparciu wspólnoty międzynarodowej – podkreślił watykański sygnatariusz Układu. Dodał, że wymaga to odważnych decyzji, „ale to będzie to także wielkim wkładem do pokoju i stabilności w tym regionie”.

Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej wyraził też zadowolenie z wyraźnie ujętego prawnego uznania istnienia i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie oraz zapewnienia możliwości pracy jego instytucji. Zapewnił, że katolicy nie szukają żadnych przywilejów, lecz chcą jedynie nadal współpracować z innymi obywatelami dla dobra społeczeństwa.

Nawiązując do cierpień i prześladowań chrześcijan w niektórych krajach bliskowschodnich, dyplomata papieski zauważył, że podpisany dzisiaj Układ jest dobrym przykładem dialogu i współpracy. Wyraził nadzieję, że może on również być wzorem dla innych krajów o większości arabskiej i muzułmańskiej i zaakcentował szczególne znaczenie rozdziału poświęconego wolności religii i sumienia.

Reklama

Układ zawiera gwarancje wolności religii i działania Kościoła w Palestynie, możliwości obchodzenia swych świąt przez chrześcijan pracujących w urzędach publicznych, uznania przepisów prawa kanonicznego odnośnie do małżeństw mieszanych, postanowienia dotyczące opieki duszpasterskiej w wojsku i więzieniach, praw rodziców do religijnego i moralnego wychowania swych dzieci zgodnie ze swą wiarą itp.

Ważne jest uznanie osobowości prawnej Kościoła i jego prawa do samoorganizowania się z zachowaniem prawa wewnętrznego, wolności pełnienia urzędów kościelnych, prawa Kościoła do zakładania i prowadzenia szkół, ośrodków zdrowia i środków przekazu itp.

Układ ostro skrytykowały wówczas władze Izraela. – Ten pochopny krok niweczy szanse na postępy na drodze do porozumienia pokojowego i szkodzi międzynarodowym wysiłkom w przekonaniu Autonomii Palestyńskiej do powrotu do bezpośrednich rokowań z Izraelem – głosił komunikat izraelskiego ministerstwa spraw zagranicznych.

Reklama

Wyraził on ubolewanie z powodu jednostronnych stwierdzeń w tekście układu, które „pomijają historyczne prawa narodu żydowskiego w ziemi Izraela i do świętych miejsc judaizmu w Jerozolimie”. Dlatego „Izrael nie może przyjąć jednostronnych postanowień układu, które nie biorą pod uwagę istotnych interesów Izraela i szczególnego, historycznego statusu narodu żydowskiego w Jerozolimie”.

Układ ma przede wszystkim ulżyć niełatwej sytuacji katolików w Państwie Palestyńskim. W ostatnich latach ich sytuacja, podobnie jak i innych chrześcijan, których liczba spadła do 2 proc. społeczeństwa, jest coraz bardziej trudna. Trwa exodus wyznawców Chrystusa, szczególnie z Betlejem i okolic, nie mówiąc o ich dramatycznej sytuacji w Strefie Gazy.


tom, kg (KAI) / Watykan

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę