video-jav.net

Religijność w Polsce (analiza)

Polska jest krajem, w którym religia odgrywa wciąż znaczącą rolę w życiu społecznym i rodzinnym. Wiąże się to z faktem, że 94 proc. Polaków przyznaje się do katolicyzmu i czuje się związanych z obyczajem i wiarą przodków, nawet jeśli regularnie nie praktykuje

Alina Petrowa-Wasilewicz
Alina
Petrowa-Wasilewicz
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Po upadku komunizmu w 1989 r., gdy wolno było już bez przeszkód uzewnętrzniać swoją wiarę i realizować rozmaite projekty, powstały cztery wielkie świątynie – Bazylika Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu, największa świątynia w Polsce, bazylika Bożego Miłosierdzia w Krakowie – Łagiewnikach, Matki Bożej Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu, dobiega też końca budowa Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie – wszystko ze składek wiernych i dzięki darom Polonii.

 

Wiara silna, ale wybiórcza

Ten obraz staje się mniej jednoznaczny, gdy zanalizuje się wyniki pogłębionych badań socjologicznych. Spośród owych 94 proc. regularnie praktykuje 40 proc. badanych, ale wbrew zapowiedziom, że sekularyzacja po upadku komunizmu będzie automatycznie postępować – liczba ta jest stabilna i od 2008 r. utrzymuje się na stałym poziomie. Ponad 16 proc. ankietowanych przystępuje co niedziela do Komunii św.

Najbardziej religijnymi obszarami w Polsce są diecezje południowo-wschodnie: na tym obszarze regularnie praktykuje 60-70 proc. ogółu ludności, najrzadziej praktykują mieszkańcy diecezji północno-zachodnich – około 25-26 proc.

Badania jakościowe odsłaniają słabe strony katolicyzmu w Polsce – u wielu wiernych jest to wiara selektywna i synkretyczna, a spośród ankietowanych tylko połowa akceptuje integralne nauczanie Kościoła, pozostali przyznają, że wierzą “po swojemu”. Socjolodzy określają te postawy jako “wiarę kościelną” i “wiarę sprywatyzowaną”.

Dlatego nie dziwi, że np. w nieśmiertelność duszy w 1997 r. wierzyło 76 proc. katolików, zaś w 2015 – tylko 69. W Sąd ostateczny w tych samych latach 77 proc. wobec 70. Podobnie jest z uznaniem źródła moralności – w 2005 r. 46 proc. badanych było zdania, że jest nim sam człowiek.

 

Więcej głęboko wierzących

Charakterystyczne jest, że katolicy, którzy pozostają przy wierze, pogłębiają swoją wiarę, stają się katolikami z wyboru i świadomie identyfikują się z Kościołem. Odchodzą od tradycyjnego modelu religijności, ale wzrasta ich zaangażowanie w życie parafii. Liczba głęboko wierzących w ciągu 20 lat – od 1993 do 2013 r. ich liczba podwoiła się z 4 do 8 proc. Wzrost zaangażowania świadczy też o tym, że parafia staje się przestrzenią, pełniącą nie tylko funkcję sakralną, ale jest miejscem budowania więzi, tworzenia inicjatyw edukacyjnych i kulturalnych.

 

Aborcja mniej popularna

Dwie trzecie badanych (66 proc.) zgadza się z opinią, że „zawsze i niezależnie od okoliczności, ludzkie życie powinno być chronione od poczęcia do naturalnej śmierci”. Nie zgadza się z tym stwierdzeniem 28 proc. i tylko co siedemnasty badany (6 proc.) nie ma w tej sprawie zdania.

Mimo że w porównaniu z 2011 rokiem zmniejszył się odsetek badanych opowiadających się za całkowitą ochroną życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci, nie zwiększyła się akceptacja dla aborcji „na życzenie” w pierwszych tygodniach ciąży. Obecnie zgodę na jej dopuszczalność wyraża 42 proc. ankietowanych, a 47 proc. jest temu przeciwne. W porównaniu z poprzednim badaniem odsetek zwolenników aborcji „na życzenie” jest o 6 punktów procentowych mniejszy, o 4 punkty zwiększył się natomiast odsetek badanych opowiadających się przeciwko temu rozwiązaniu.

 

Naród pielgrzymujący

Bardzo popularne są wśród polskich katolików pielgrzymki do sanktuariów. Do ponad 500 sanktuariów, rozsianych po całym kraju, podąża co roku ok. 7 mln Polaków. Najbardziej znane wśród nich są Częstochowa, Licheń, Łagiewniki, Gietrzwałd. Fenomenem jest, że pielgrzymują osoby niezależnie od wykształcenia, wieku, statusu społecznego. Polacy często jeżdżą na pielgrzymki zagraniczne, najchętniej udają się do Rzymu, Lourdes, Ziemi Świętej. W sumie do miejsc świętych udaje się 15 proc. Polaków. Polscy pielgrzymi stanowią 20 proc. chrześcijan w Europie i 5 proc. na świecie.

 

Problem z młodzieżą

Natomiast młode pokolenie Polaków szybciej odchodzi od wiary – choć za wierzących lub głęboko wierzących podaje się 71 proc. przedstawicieli tego pokolenia. Jednak jest to o 20 proc. mniej niż w całej populacji Polaków. Jako po prostu “wierzący” deklaruje się 57,7 proc. młodych, zaś jako “głęboko wierzący” – 12,4. W ciągu dwóch dekad liczba “głęboko wierzących” spadła wśród młodych o 5,5 proc., a liczba “wierzących” o 4,1 proc. Ta tendencja nie jest jednokierunkowa, gdyż największy spadek odchodzenia od wiary odnotowano w latach 1988-98. W późniejszych latach procent głęboko wierzących zwiększył się o 2,3 proc.

 

Nowe formy religijności

Dotychczasowy model religijności ludowej zanika, ale powstaje wiele zjawisk, które są zalążkiem nowego typu uzewnętrzniania wiary, którą można określić jako wielkomiejską. Nowe inicjatywy łączą tradycyjne formy z współczesnymi. Wierni gromadzą się dzięki mediom, szczególnie społecznościowym. Od 2009 r. zaczęto organizować Orszaki Trzech Króli, które w całości organizują katolicy świeccy. W 2016 roku Orszaki odbyły się w 420 miastach i miejscowościach, a także za granicą, gdzie mieszkają Polacy. Popularne są Marsze dla Życia i Rodziny (w tym roku przeszły w 140 miastach), rok temu uczestniczyło w nich 200 tys. osób.

Drogi Krzyżowe przechodzą ulicami miast w okresie Wielkiego Postu. Coraz popularniejsze są Ekstremalne Drogi Krzyżowe, których uczestnicy pokonują trudne trasy, często górskie. W tym roku przeszli oni 177 tras w kraju i 11 za granicą (te nowe formy religijne szybko przekraczają granice Polski). Nowym i rozwijającym się zjawiskiem, uwzględniającym wydłużony czas pracy, są Noce Konfesjonałów. W Wielkim Poście w wyznaczonych dniach można spowiadać się nawet całą noc. W tym roku taką możliwość stworzono w 180 świątyniach w całym kraju.


Na podstawie badań CBOS oraz Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
Alina Petrowa-Wasilewicz / Warszawa

Alina Petrowa-Wasilewicz

Alina Petrowa-Wasilewicz

Zobacz inne artykuły tego autora >
Alina Petrowa-Wasilewicz
Alina
Petrowa-Wasilewicz
zobacz artykuly tego autora >

Radom: zarzuty prokuratury dla sprawcy profanacji kościoła

Roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata i kary grzywny domaga się od sprawcy profanacji cmentarnego kościoła w Iłży Prokuratura Rejonowa Radom-Wschód. W obiekcie sakralnym zniszczono m.in. obraz w ołtarzu głównym, kreśląc na nim symbole satanistyczne

Polub nas na Facebooku!

Prokuratura złożyła do Sądu Rejonowego w Lipsku wniosek o wydanie wyroku skazującego 18-letniego Oskara B., zarzucając mu kradzież z włamaniem do zabytkowej świątyni pod wezwaniem Matki Bożej Śnieżnej oraz obrazę uczuć religijnych innych osób, poprzez uszkodzenie dóbr o szczególnym znaczeniu dla kultury, w postaci zabytkowego wyposażenia wnętrza kościoła.

 

Uszkodzenie polegało na rozdarciu płótna obrazu Matki Bożej Śnieżnej stanowiącego część zabytkowego ołtarza głównego o wartości strat 4440 zł, pocięciu obrazu Świętej Rozalii stanowiącego część zabytkowego ołtarza bocznego wartości strat 2298 zł, połamaniu zabytkowego krucyfiksu procesyjnego z figurką Chrystusa wartości strat 1104 zł, powodując łączne straty w kwocie 8122 zł na szkodę parafii pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Iłży i Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych z/s w Warszawie do kwoty 3777 zł, a także nakreśleniu znaków i emblematów satanistycznych na ścianach wewnętrznych kościoła oraz na obrazach w ołtarzu głównym i bocznym. Doszło również do kradzieży ryngrafu z wizerunkiem Matki Bożej z Dzieciątkiem wartości 100 zł.

 

Prokuratura domaga się od sprawcy roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata, 5,5 tysiąca złotych datku na opiekę nad zabytkami oraz zakaz przebywania w miejscach wykonywania obrzędów religijnych. Wniosek o skazanie będzie rozpatrywany przez Sąd Rejonowy w Lipsku.

 

Do profanacji zabytkowego kościoła cmentarnego doszło w czerwcu 2015 roku.


rm / Radom