Nasze projekty

Książka umacnia więzi

Jednym z najważniejszych celów Targów Wydawców Katolickich jest ukazywanie, że książka może łączyć, służyć do umacniania więzi rodzinnych

Reklama

O Targach Wydawców Katolickich, stanie czytelnictwa w Polsce i gustach polskich katolików z ks. Romanem Szpakowskim SDB, dyrektorem Stowarzyszenia Wydawców Katolickich rozmawia Monika Burczaniuk

Jak zmienia się czytelnictwo w Polsce?

Reklama

Średnia frekwencja na targach wydawniczych to 50-60 tys. ludzi.

ks_szpakowski_cut
Ksiądz Roman Szpakowski SDB | fot. YouTube

Biorąc udział w różnych targach książki, widzimy ogromne zainteresowanie książką. Średnia frekwencja na targach wydawniczych to 50-60 tys. ludzi. Co prawda, targi katolickie są nieco mniejsze od ogólnych, ale z roku na rok liczba odwiedzających rośnie. W 2015 r. przekroczyła już 25 tys. osób. Na tej podstawie można stwierdzić, że jest całkiem dobrze, bo ludzi zainteresowanych książką jest dużo, widać też sporo młodzieży. Z drugiej strony,wyniki badań przerażają. Aż 60% Polaków w ogóle nie sięga po książki. Nie napawa nas to optymizmem, ale mobilizuje, żeby wzmacniać promocję czytelnictwa poprzez media, Internet czy różne akcje, jak np. Dzień Książki. Myślę, że słusznym stwierdzeniem jest wypowiedź dyrektora Biblioteki Narodowej pana Tomasza Makowskiego, który w jednym z wywiadów powiedział, że jeżeli dzieci widzą swoich rodziców czytających książki, można założyć, że te dzieci również zaczną czytać. To dotyczy również takich kwestii, jak wiara, czy wychowanie. Owszem, słowa są bardzo ważne, ale najważniejszy jest przykład. Chyba jednym z takich najważniejszych celów Targów Wydawców Katolickich jest ukazywanie, że książka może łączyć, służyć do umacniania więzi rodzinnych.  Mamy nadzieję, że dzięki obecności książek w rodzinie, czytelnictwo będzie się powoli odradzać.

Reklama

Co jeszcze możemy zrobić, żeby tak było?

czytelnictwo w naszym kraju jest interesem nas wszystkich

Dla nas, jako duszpasterzy to też jest wyzwanie, by w różnych grupach przykościelnych, a także na katechezie promować książki religijne. Na przykład w Katolickim Radiu Podlasie, istnieje praktyka niedziel radiowych. Przedstawiciele rozgłośni jadą na poszczególną parafię i zabierają ze sobą 3-4 tytuły. Ludzie są zachwyceni i natychmiast sięgają po te książki, polecone przez radio. Pamiętam też, jak wiele lat temu, jeden z naszych braci głosił rekolekcje w Garwolinie. Dzięki jego rekomendacji, ludzie chętnie sięgali po daną książkę.  Czasy się oczywiście zmieniają, ale jest to sygnał, że można docierać do ludzi. Idealną szansą na rozbudzenie czytelnictwa dla duszpasterzy, katechetów i wychowawców młodzieży jest także organizowanie klubów ciekawej książki. Również środki społecznego przekazu coraz częściej promują postawy ludzi, w których życiu są obecne książki. Był taki czas, że tego się nie widziało. Teraz mamy co nadrabiać. Tym bardziej, że czytelnictwo w naszym kraju jest interesem nas wszystkich. Wspomnijmy historię, choćby tą z ostatnich paru wieków. Najeźdźcy w czasie zaborów, wojen niszczyli przede wszystkim ludzi kultury, szkoły, Kościół, będący ostoją języka polskiego. Dlaczego? Bo im naród jest mniej świadomy, tym łatwiej nim manipulować.

Reklama

ksiazka_ksiazki_para

Wracając do statystyk, ile procent Polaków sięga po książki religijne? Czy są takie dane?

Nie było prowadzonych szczegółowych badań na ten temat, ale w tym roku złożyliśmy wniosek, by je przeprowadzić. Jednak liczba czytających książki religijne prawdopodobnie nie odbiega od 30-40 % czytających w ogóle.

Mam jednak wrażenie, że w ostatnich latach czytelnictwo książek katolickich, mimo wszystko wzrosło. Wiele książek katolickich zajmuje pierwsze miejsca w sprzedaży ogólnej.

Przez wiele lat książka religijna była postrzegana w dwóch kategoriach – modlitewnika albo typowo naukowej, teologicznej publikacji. Ciężko było znaleźć kogoś, kto napisałby książkę, np. rachunek sumienia dla młodzieży, w przystępnej formie. Myślę, że tak jak powiedział, wspomniany wcześniej pan Makowski, dopiero teraz powoli zaczyna się w Polsce odradzać literatura rodzima. W momencie transformacji, nie było polskich autorów, dlatego wszystkie wydawnictwa, również katolickie, bazowały na przekładach. Nie wszystkie tłumaczenia były dobre, pasowały do naszej kultury. To spowodowało, że książka religijna była postrzegana jako trudna, niezrozumiała, pobożnościowa. Poza tym, nie była wydawana w atrakcyjny sposób. Natomiast teraz wiele młodych osób w Polsce, nie tylko duchownych, ale także świeckich, znanych z pierwszych stron gazet, przyznaje się do wiary i daje świadectwo.

Dzięki autentyczności publikowanych historii, wzrasta sprzedaż książek religijnych.

Dzięki autentyczności publikowanych historii, wzrasta sprzedaż książek religijnych. Nawet na przykładzie nominacji do nagrody Feniks widzę, jak na przestrzeni ostatnich 10 lat książki się zmieniają. Od strony edytorskiej, wydawniczej i graficznej. Bardzo się cieszę, że jest coraz więcej dobrych książek na rynku katolickim.

Jak kształtują się gusta czytelników? Po jakie kategorie książek najchętniej sięgają polscy katolicy?

Na pewno największą popularnością cieszą się świadectwa. Wspomnę tutaj książkę pani Brygidy Grysiak, która opisała historię rodziny chorego chłopca, Anny Golędzinowskiej, Patrycji Hurlak i wielu innych. Czytelnicy sięgają chętnie również po książki medytacyjne z krótkimi rozważaniami, myślami na każdy dzień. Jest to szczególnie wygodna forma dla zabieganych, którym ułatwia ona zatrzymanie się choćby na chwilę. Dużą popularnością, co jest dla nas bardzo ważne, cieszą się również książki historyczne. W tym roku, z okazji przeżywanego Jubileuszu Miłosierdzia, wielkie zainteresowanie budzą książki na temat Miłosierdzia Bożego, a także historię Apostołów Bożego Miłosierdzia, żyjących wśród nas – Jan Paweł II czy s. Faustyna Kowalska. Coraz więcej powstaje również pozycji, które opisują życie dawnych postaci w nowej formie. Kiedyś był taki trend pisania o „świętych z urodzenia”. Dziś się od tego odchodzi, bo wszystkich nas przekonuje obraz świętych, jako ludzi żyjących jak każdy z nas, przechodzących przez różne zwątpienia czy trudności. To pokazuje, że z normalności idzie się do świętości.

ksiazka2

Czyli książka katolicka ma się dobrze?

Każde wydawnictwo ma za zadanie promowanie uniwersalnych wartości, takich jak: piękno, dobro, miłość, przyjaźń i życzliwość czy wiarygodność. Misyjność wydawnictw jest podstawą do kształtowania nowych pokoleń.

Oczywiście, gdyby czytelnictwo było większe, byłoby  łatwiej. Jednak, tak jak powiedziałem na początku, nie chcę być pesymistą. Każde wydawnictwo, a szczególnie wydawnictwo katolickie ma podwójne zadanie. Przede wszystkim nie może zapomnieć o swojej misyjności. Wiem, że pieniądze w życiu są ważne, ale jeśli będziemy wydawać książki ze względu na dobrą sprzedaż, pominiemy ten aspekt. Każde wydawnictwo ma za zadanie promowanie uniwersalnych wartości, takich jak: piękno, dobro, miłość, przyjaźń i życzliwość czy wiarygodność. Misyjność wydawnictw jest podstawą do kształtowania nowych pokoleń. Natomiast drugim warunkiem jest wydawanie dobrych książek.

Jak zmieniają się targi? Czy planuje Ksiądz poszerzenie kategorii w nominacjach do nagrody Feniks?

W tym roku Kapituła Nagrody Feniks spotykała się aż 5 razy. Zgłoszonych było aż 260  książek. Właśnie ten rok nam pokazał, że potrzebujemy wyodrębnienia albo stworzenia nowych kategorii. Już o w tym roku jest ich więcej, a na przyszły rok planujemy dopracowanie regulaminu.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Grysiak_Kochaja_mnie_popr

Książka „Kochają mnie do szaleństwa” autorstwa Brygidy Grysiak ukazała się nakładem wydawnictwa Znak.

Niezwykła siła całej rodziny, miłość bliskich i wiara w to, że Jurek mimo zdiagnozowanego glejaka złośliwego może wyzdrowieć, to lekcja nadziei dla wszystkich. Także dla tych, którzy ją stracili. Dopiero w najtrudniejszych sytuacjach możemy odkryć, ile mamy w sobie siły, i zrozumieć, że każdy dzień daje szansę na wielką wygraną. Wystarczy tylko docenić to, co już się ma. I kochać do szaleństwa.

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę