video-jav.net

Kard. Nycz: Franciszek nie chce się młodym przypodobać

Papież Franciszek nie chce się przypodobać młodzieży, nie idzie na skróty. Stawia młodym wyzwania, wymaga od nich, by żyli w zgodzie z Dekalogiem, a będą wtedy szczęśliwi - mówi PAP kardynał Kazimierz Nycz

Polub nas na Facebooku!

Franciszek kontynuuje to, co robił Jan Paweł II, czyli stawia młodzieży pewne wymagania, ale z miłością. Bo chodzi przecież o ich szczęście

PAP: Czy Franciszek jest papieżem wymagającym wobec młodzieży?

Kard. Nycz: Każdy papież, i papież Franciszek także, jest wymagający, bo ma wobec wiernych wymagania ewangeliczne. Nie słyszałem nigdy i na pewno nie będę słyszał, by papież w jakiś sposób szedł na skróty i chciał się przypodobać młodzieży. Tak nikt nie powinien się zachowywać – ani rodzice czy wychowawcy w szkole, ani tym bardziej Kościół czy papież. Trzeba być prawdziwym i trzeba stawiać wymagania. Franciszek kontynuuje to, co robił Jan Paweł II, czyli stawia młodzieży pewne wymagania, ale z miłością. Bo chodzi przecież o ich szczęście. A jeżeli chcesz być szczęśliwym, to zachowuj przykazania. Franciszek wpisuje się w takie podejście do młodzieży.

 

PAP: Jak papież Franciszek jest odbierany przez młodzież?

Kard. Nycz: Jestem przekonany, że bardzo pozytywnie i otwarcie, o czym świadczy chociażby obecność młodych ludzi na pl. św. Piotra w Rzymie, zarówno na środowych audiencjach generalnych, jak i podczas niedzielnej modlitwy “Anioł Pański”.
Sposób komunikowania się papieża z młodymi widać też podczas wizyt papieskich w różnych miejscach. Bardzo dobrze nawiązywał kontakt z młodzieżą na ostatnich Światowych Dniach Młodzieży w Rio de Janeiro. Jestem też przekonany, że młodzież – mimo uwarunkowań współczesnego świata – potrzebuje kogoś, kto będzie do nich mówić w sposób prosty i ewangeliczny; kto im wskaże drogę do zbawienia i do szczęścia.

 

Papież Franciszek zarejestrował się na ŚDM w Krakowie!

 

PAP: Czy papież widzi te uwarunkowania współczesnego świata, problemy młodych i wskazuje, jak je pokonać?

Kard. Nycz: Oczywiście i to mimo różnicy wieku, trzech pokoleń. Jeśli do młodych ludzi idzie się z przesłaniem ewangelicznym, podawanym w sposób prosty i prostym językiem, wcale nie kumplowskim, próbującym naśladować język młodzieży, to młodzież przyjmuje kierowane do niej słowa. Młodzież jest bardzo wrażliwa na wszelkie zakłamanie, czy lukrowanie rzeczywistości. W ten sposób nie mówił do nich Jan Paweł II i Franciszek również nie. I młodzież wcale na to nie czeka. Papież stawia wymagania jasno, pokazuje, gdzie jest pomoc – w więzi z Chrystusem, w sakramentach.

 

PAP: Na co papież zwraca szczególną uwagę podczas spotkań z młodzieżą?

Kard. Nycz: Na różne sposoby stawia im pytania, czy chcą być szczęśliwi. Odwołuje się do ich pragnień, potrzeb i oczekiwań. I na pytanie o szczęście – szczęście, które jest nieprzemijające – na różne sposoby daje odpowiedź.

 

Franciszek jest niezwykle konkretny, gdy chodzi o wskazywanie sposobów, miejsc, gdzie człowiek powinien realizować miłosierdzie

PAP: Hasłem tegorocznych ŚDM są słowa: “Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią”. Co w tym kontekście będzie chciał powiedzieć młodzieży papież?

Kard. Nycz: Franciszek, gdy trzy lata temu zapowiadał hasło kolejnych ŚDM i gdy oparł trzyletnie przygotowanie do ŚDM na błogosławieństwach, już zapewne miał w planie, że spotkanie młodych odbędzie się w Roku Miłosierdzia Bożego. Prawdopodobnie chciał, by ŚDM były ważną celebracją tego Roku. Chciał zwrócić uwagę na najwspanialszą cechę Boga, jakim jest jego miłosierdzie i na to, że także my względem innych możemy być miłosierni. Franciszek jest niezwykle konkretny, gdy chodzi o wskazywanie sposobów, miejsc, gdzie człowiek powinien realizować miłosierdzie – nie tylko w pracy charytatywnej, pomocy biednym, chorym i cierpiącym, ale też w rodzinie, w szkole i wszędzie, gdzie się jest.

 

PAP: Czy zdaniem księdza kardynała młodzież dziś wie, czym jest miłosierdzie?

Kard. Nycz: Wbrew temu, co nam się wydaje, pewnie wie. Może inaczej troszkę je nazywa, inaczej wyraża. Ale młodzi mają potrzebę bezinteresownego pomagania i potrafią się z tego cieszyć. Uogólnianie, że cała młodzież jest niewrażliwa, jest nieprawdą. W Roku Miłosierdzia chodzi także o to, by Światowe Dni Młodzieży przyniosły konkretny owoc. Ci młodzi ludzie, którzy przyjadą do Warszawy z zagranicy na dni diecezjalne będą czynić miłosierdzie, pracować charytatywnie, na zasadzie wolontariatu i nie dlatego, że ktoś im tak każe, tylko by hasło papieskie na ŚDM nie pozostało tylko w słowach.

 

PAP: Jak w dzisiejszym świecie – konsumpcji i dążenia do przyjemności – skłonić młodych ludzi do innej drogi, pomocy innym, refleksji o sensie życia?

Kard. Nycz: Takie nastawienie ma wiele osób, ale w każdym człowieku jest pragnienie zrobienia czegoś dobrego, za co nie ma zapłaty. Najlepszym dowodem na to, także w Polsce, jest duża popularność wolontariatu. To są także rozwijające się szkolne koła Caritas w poszczególnych diecezjach i parafiach. No i to wszystko, co dzieje się dziś w związku z przygotowaniami do Światowych Dni Młodzieży. Ważne jest, żebyśmy tego jednorazowego zapału nie zmarnowali, żeby to się nie skończyło po wyjeździe papieża, ale żeby ten zapał trwał dalej.

 

Rozmawiał Stanisław Karnacewicz (PAP)

„Kraków. Kolebka Geniuszu” – kampania wizerunkowa przed ŚDM

„Kraków. Cradle of Genius” to nazwa kampanii promującej miasto poprzez wizerunki wybitnych i znanych postaci: papieża Jana Pawła II, Mikołaja Kopernika, Wita Stwosza, Bony Sforzy, Andrzeja Wajdy i Rafała Sonika. Do grona autorytetów związanych z Krakowem dołączono także papieża Franciszka

Polub nas na Facebooku!

kopernikJak przekonują twórcy kampanii wizerunkowej „Cradle of Genius” (ang. „Kolebka Geniuszu”), jej celem jest ukazanie Krakowa jako miejsca, w którym od wieków żyją i tworzą wyjątkowe osobistości, stanowiące wzór i inspirację.

 

„Kolebka to symbol początku. Zdecydowaliśmy się użyć tego określenia, ponieważ oddaje ono rolę, jaką Kraków pełnił od wieków na mapie Europy i świata – wyjaśnia Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa. – To miasto, z którym związani byli i są ludzie nietuzinkowi, nieprzeciętni i wybitnie uzdolnieni w swoich dziedzinach. Część z nich tu się urodziła, dla pozostałych zaś Kraków był miejscem, w którym decydowała się ich przyszłość” – dodał Perłowski

 

Bohaterami kampanii „Cradle of Genius” są nierozerwalnie związany z Krakowem św. Jan Paweł II oraz obecny papież, Franciszek, który w lipcu w Małopolsce spotka się z młodzieżą z całego świata. Kolejni bohaterowie kampanii to Wit Stwosz, który w Krakowie stworzył wybitne dzieła późnego gotyku, wyprzedzający swoją epokę astronom Mikołaj Kopernik i królowa Bona Sforza, autorytet współczesnego kina i zdobywca Oscara Andrzej Wajda oraz zwycięzca słynnego rajdu Dakar Rafał Sonik.

 

Wizerunki bohaterów kampanii utrzymane są w kolorystyce i stylistyce pozostałych projektów graficznych związanych z ŚDM Kraków 2016. Przy wizerunku papieża Franciszka widnieje tekst: „Jesteś gotów odwiedzić Kraków, jak papież Franciszek, który podczas wizyty w Krakowie spotka się z młodzieżą?”. Z kolei przy wizerunku Jana Pawła II postawiono pytanie: „Czy jesteś gotów zostać świętym?” i odpowiedź: „Przyjdź studiować do Krakowa jak papież Jan Paweł II”.

 

wit_stwoszKampania obejmuje działania wizerunkowe promujące Kraków z okazji Światowych Dni Młodzieży. „Działania w ramach kampanii „Cradle of Genius” mają na celu przywitanie gości odwiedzających miasto, wspierając wizualnie komunikat o Krakowie jako miejscu nie tylko bogatym w tradycję, dziedzictwo kulturowe i wielowiekową historię.

 

W szerszym kontekście kampania ma zwrócić uwagę na ofertę turystyczną, kulturalną, edukacyjną i sportową miasta, zachęcając do wyboru Krakowa jako destynacji turystycznej, naukowej, zawodowej i życiowej” – przekonuje oficjalny miejski serwis krakow.pl.

 

Kampania realizowana będzie do 31 sierpnia 2016 r. z wykorzystaniem takich nośników reklamowych, jak citylighty, które zawisną w kilkuset miejscach w Krakowie. Po mieście będą także jeździć tramwaje typu Bombardier NTG6 oznakowane elementami kreacji „Cradle of Genius” oraz hasłem witającym – „Welcome to Kraków”. Przygotowano ponadto kilka tysięcy naklejek z kodami QR do pobrania miejskiej aplikacji mobilnej „Kraków”.

 

Zaplanowano także iluminację wybranych obiektów architektonicznych w kolorach związanych z ŚDM – żółtym, czerwonym i niebieskim. Podświetlone zostaną kładka Bernatka, estakada Lipska-Wielicka oraz fontanny na Rynku Głównym i Placu Szczepańskim.

 

Opracowanie koncepcji kreatywnej kampanii promocyjnej miasta Krakowa przygotowała agencja Delikatesy & Frykasy.


pra / Kraków