22 maja premiera płyty siostry Janiny

Znana z opublikowanego zimą singla "Ty się tym zajmij" s. Janina Kaczmarzyk wraca z drugim singlem oraz całą nową płytą! Do sklepów debiutancki krążek pod tym samym tytułem trafi już 22 maja.

Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

22 maja premiera płyty siostry Janiny
Znana z opublikowanego zimą singla "Ty się tym zajmij" s. Janina Kaczmarzyk wraca z drugim singlem oraz całą nową płytą! Do sklepów debiutancki krążek pod tym samym tytułem trafi już 22 maja.

Nowa piosenka zatytułowana jest “Żyję swoim tempem” a w teledysku ilustrują ją migawki z aktywnego życia s. Janiny.

– Żyję swoim tempem jest utworem o zgodzie na swój los, o kontakcie z samym sobą, o akceptacji swojej rzeczywistości. Piosenka jest adresowana do Boga. Jest przekonaniem i pewnością, że bez względu na okoliczności “Ten, w którym pokładam nadzieje” – nie pozostawi, nie zapomni, nie ominie, nie przejdzie obojętnie. Jest to swoista “Pascha, przejście Pana” – w codzienności i szarości dnia

mówi służebniczka. Z jej śpiewem mogliśmy się pierwszy raz zetknąć 3 lata wcześniej, kiedy zaśpiewała pielgrzymkową wersję “Despacito”. Słowa wszystkich piosenek do nowej płyty siostra napisała sama. Muzykę do nich napisali Tomasz Konfederak we współpracy z amerykańskim producentem Joshem Harrisem.

Teledysk do “Żyję swoim tempem” składa się z licznych obrazków pokazujących posługę siostry wśród młodzieży. Na co dzień bowiem ta zakonnica ze zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP jest katechetką, prowadzi młodzieżowe wolontariaty, pracuje wśród niepełnosprawnych. W teledysku widzimy ją więc wędrującą z młodzieżą po górach, pływającą łódką, tańczącą na festiwalu ewangelizacyjnym czy na imprezie wśród niepełnosprawnych.

W długim wywiadzie udzielonym Stacji7 s. Janina przyznała, że jej muzyczna aktywność otwiera nowe pole ewangelizacji wśród młodzieży:

Fakt, iż zobaczyli mnie na YouTube czy w innych okolicznościach zmniejszył dystans między nami. Pojawiła się przestrzeń dialogu. Zaczęli do mnie przychodzić na przerwach, zaczęli chcieć rozmawiać. Czasem rozmawiają o tym, co widzieli na TikToku, albo gdzieś indziej. Czasem rozmawiają w cztery oczy o sprawach, z którymi normalnie nie przyszliby do zakonnicy, albo do nauczyciela w ogóle. 

mówiła. 

Jej debiutancka płyta trafi do sklepów 22 maja.

 

 

ad/Stacja7

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Redakcja portalu

Redakcja portalu

Zobacz inne artykuły tego autora >
Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >

Wirtualne Warsztaty Muzyczne. Tego jeszcze nie było

To miały być zwykłe warsztaty muzyki liturgicznej, ale koronawirus przeniósł je do sieci. Tak powstała Wirtualna Schola oraz niezwykłe wykonania nowych pieśni.

Anna Druś
Anna
Druś
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Wirtualne Warsztaty Muzyczne. Tego jeszcze nie było
To miały być zwykłe warsztaty muzyki liturgicznej, ale koronawirus przeniósł je do sieci. Tak powstała Wirtualna Schola oraz niezwykłe wykonania nowych pieśni.

Jak to w ogóle możliwe, żeby chór nieznających się osób nauczył się nowego utworu i “wirtualnie” zaśpiewał go tak, że brzmi jak wykonywany “realnie”? Jak w ogóle przeprowadzić online warsztaty muzyczne? Wyjaśnia pomysłodawca i twórca całego projektu Paweł Płoskoń z Katowic. 

Najpierw chórzyści dostają materiały do samodzielnej nauki utworu, słyszą jak ktoś śpiewa ich partię, uczą się, nagrywają mając w słuchawkach linię melodyczną i słysząc tempo, w jakim mają zaśpiewać. Potem biorą udział w indywidualnych konsultacjach wokalnych z trenerem, dalej pracują i nagrywają końcowe wykonanie. My to montujemy i tak powstaje gotowy, nagrany przez wirtualną scholę utwór

Powstał prawdziwy majstersztyk na 122 głosy i kilkanaście instrumentów:

 

 

Utwór jest muzyczną odpowiedzią na pieśń “Odszedł Pasterz nasz”, którą śpiewamy w kościołach w Wielki Piątek. Tam Pasterz odchodzi, a tu – na tę samą melodię – słyszymy w refrenie cytat muzyczny z wielkopiątkowej pieśni do zawołania “Alleluja” obwieszczającego, że zmartwychwstał. 

Kompozytor utworu i jednocześnie dyrygent niezwykłej wirtualnej scholi Paweł Płoskoń jest muzykiem i kompozytorem po wieloletniej formacji w Ruchu Światło-Życie i Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Warsztaty muzyki liturgicznej prowadzi od 2018 r. pracując na utworach skomponowanych przez samego siebie do tekstów antyfon liturgicznych używanych w czasie Mszy św. To te krótkie modlitwy odczytywane czasem przez księdza zamiast pieśni na wejście, pieśni “na przygotowanie darów” czy przed Komunią Świętą. 

To teksty najpiękniej i najpełniej podsumowujące treść czytań danego dnia, idealnie podprowadzające do indywidualnej modlitwy. Pomyślałem, dlaczego nie wykorzystać ich jako treść pieśni, skoro sam Kościół je podpowiada i do tego zachęca.

– mówi Paweł. Sam pomysł jednak nie wyszedł tylko od niego. Wszystko zaczęło się od konkursu “Fide et Amore” w 2017 r., w którym trzeba było skomponować utwór liturgiczny właśnie do tekstu kilku antyfon mszalnych. Napisał i wysłał wówczas kilka pieśni, nagrodzonych potem pierwszą nagrodą. 

Pomyślałem jednak: czemu tego nie pociągnąć, i nie napisać pieśni do następnych Antyfon?

Pomysł nazwał “Projektem Antyfona” i zaprosił do niego początkowo chórzystów śpiewających w znanych mu scholach czy chórach parafialnych. W ten sposób, w ramach warsztatów liturgicznych przećwiczyli i zaśpiewali 6 antyfon wielkopostnych, przerobionych na pieśni liturgiczne. Projekt się rozrastał do tego stopnia, że dostał stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzięki czemu muzycy biorący udział w warsztatach nie musieli za nie płacić. Tak miało być też i w tym roku, ale tuż przed rozpoczęciem kolejnego szkolenia – przyszła pandemia, krzyżując pierwotne plany. 

Zaproponowałem muzykom zapisanym na warsztaty formę szkolenia przez Internet. Zamiast śpiewać w sekcjach czy próbować w zwykłej formie mieli przygotować się samodzielnie, przejść krótkie szkolenie z dyrygentem oraz nagrać. Efektem pierwszych warsztatów “wirtualnej scholi” był utwór “Chwała i cześć, o Królu Chryste” napisany na podstawie jednej z antyfon Niedzieli Palmowej. 

 

 

Pandemia i związane z nią ograniczenia pokazały, że jest możliwe praktyczne szkolenie wokalne i liturgiczne za pomocą narzędzi online. Paweł przyznaje, że to z kolei otwiera nowe możliwości. 

Zapotrzebowanie jest ogromne, w bardzo wielu parafiach działają amatorskie schole czy chóry, które chcą nie tylko poszerzać swój repertuar, ale i wiedzę dotyczącą przygotowania śpiewów na Mszę św. oraz poprawiać techniczne możliwości swojego śpiewu 

– przyznaje pomysłodawca “Projektu: Antyfona”.

Już niedługo rozpocznie się kolejna edycja warsztatów, na które są zaproszone wszystkie chętne, śpiewające osoby. Szczegóły odnośnie zapisu mają być podane niebawem na ich fanpejdżu na Facebooku >>

Paweł Płoskoń chciałby, aby nawet po zakończeniu stypendium od Ministerstwa warsztaty mogły dla uczestników odbywać się bezpłatnie. – To jest prawdziwa radość dla edukatora, którym się czuję widzieć, jak ludzie robią postępy, jak pięknieje muzyka w liturgii – mówi dyrygent.

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Anna Druś

Anna Druś

dziennikarka i redaktor sekcji news, w Stacji7 od marca 2018. Wcześniej pracowała w "Pulsie Biznesu", "Newsweeku" i Katolickiej Agencji Informacyjnej. Z wykształcenia teolog i dziennikarz

Zobacz inne artykuły tego autora >
Anna Druś
Anna
Druś
zobacz artykuly tego autora >
Copy link
Powered by Social Snap