video-jav.net

Orędzie Franciszka na Wielki Post

Do pełnienia uczynków miłosierdzia względem duszy i względem ciała wzywa Franciszek w swym orędziu na Wielki Post. Zapowiada także rozesłanie „Misjonarzy Miłosierdzia, aby byli dla wszystkich żywym znakiem Bożego przebaczenia i bliskości”

Polub nas na Facebooku!

Orędzie nosi tytuł „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary (Mt 9,13). Dzieła miłosierdzia na drodze jubileuszu”.
Papież zwraca uwagę, że „nasza wiara wyraża się w konkretnych, codziennych uczynkach, które mają pomagać naszemu bliźniemu” w zaspokajaniu jego potrzeb. Widzi w tym „sposób na obudzenie naszego sumienia, często uśpionego w obliczu dramatu ubóstwa, a także na wchodzenie coraz głębiej w serce Ewangelii, gdzie ubodzy są uprzywilejowani przez Boże miłosierdzie”.

 

Ojciec Święty przypomina, że miłosierdzie Boże jest „przesłaniem skierowanym do świata, ale każdy chrześcijanin jest powołany do tego, by sam go doświadczył”. – Tajemnica Bożego miłosierdzia objawia się w dziejach przymierza między Bogiem i Izraelem. Bóg jest bowiem zawsze bogaty w miłosierdzie, w każdych okolicznościach gotowy otoczyć swój lud wielką czułością i współczuciem, zwłaszcza w najbardziej dramatycznych momentach, gdy niewierność zrywa przymierze i trzeba je na nowo ustanowić, w sposób bardziej stabilny, w sprawiedliwości i prawdzie. Jest to prawdziwy dramat miłości, w którym Bóg odgrywa rolę zdradzonego Ojca i męża, a Izrael – niewiernych syna/córki i małżonki – zauważa papież.

 

Ten „dramat miłości osiągnął swój szczyt w Synu, który stał się człowiekiem”. Bóg napełnił Go swoim bezgranicznym miłosierdziem, czyniąc z Niego „wcielone Miłosierdzie”. – Syn Boży jest Oblubieńcem czyniącym wszystko, by zdobyć miłość swojej Oblubienicy, z którą łączą Go więzy bezwarunkowej miłości, uwidoczniającej się w wiecznych zaślubinach z nią. To jest pulsujące serce kerygmatu apostolskiego, w którym Boże miłosierdzie ma centralne i fundamentalne miejsce. On jest „pięknem zbawczej miłości Boga objawionej w Jezusie Chrystusie, który umarł i zmartwychwstał”, głównym orędziem, „do którego trzeba stale powracać i słuchać na różne sposoby i które trzeba stale głosić podczas katechezy” – przekonuje Franciszek.

 

Tłumaczy, że miłosierdzie „wyraża zachowanie Boga w stosunku do grzesznika, ofiarując mu jeszcze jedną możliwość skruchy, nawrócenia i wiary, a tym samym odbudowania relacji z Nim. W Jezusie ukrzyżowanym Bóg pragnie dotrzeć do grzesznika, który odszedł najdalej, tam właśnie, gdzie się zagubił i od Niego oddalił. Robi to z nadzieją, że zdoła poruszyć zatwardziałe serce swojej Oblubienicy”.

 

Ojciec Święty wskazuje, że miłosierdzie Boże „zmienia serce człowieka i pozwala mu doświadczyć wiernej miłości, sprawiając, że i on staje się zdolny do miłosierdzia”. – Wciąż nowym się cudem jest, że miłosierdzie Boże może opromienić życie każdego z nas, pobudzając nas do miłości bliźniego i tego, co tradycja Kościoła nazywa uczynkami miłosierdzia względem ciała i duszy. Przypominają nam one o tym, że nasza wiara wyraża się w konkretnych, codziennych uczynkach, które mają pomagać naszemu bliźniemu w zaspokajaniu potrzeb jego ciała i duszy i na podstawie których będziemy sądzeni: karmienie, nawiedzanie, pocieszanie, pouczanie – podkreśla papież.

 

Dlatego pragnie, aby podczas trwającego Jubileuszu Miłosierdzia chrześcijanie zastanowili się nad uczynkami miłosierdzia względem ciała i względem duszy. – Będzie to sposób na obudzenie naszego sumienia, często uśpionego w obliczu dramatu ubóstwa, a także na wchodzenie coraz głębiej w serce Ewangelii, gdzie ubodzy są uprzywilejowani przez Boże miłosierdzie. Bowiem to w człowieku ubogim ciało Chrystusa „staje się znów widoczne w umęczonych, poranionych, ubiczowanych, niedożywionych, uciekinierach…, abyśmy mogli Go rozpoznać, dotknąć i troskliwie Mu pomóc”. Jest niebywała i skandaliczna tajemnica przedłużającego się w dziejach cierpienia niewinnego Baranka, krzaku gorejącego bezinteresowną miłością, przed którym można tylko, jak Mojżesz, zdjąć z nóg sandały; a tym bardziej, gdy ubogim jest brat lub siostra w Chrystusie, cierpiący z powodu swojej wiary – pisze Franciszek.

 

Zauważa, że „najnędzniejszym ubogim jest ten, kto nie chce przyznać, że nim jest”. – Wydaje mu się, że jest bogaty, a w rzeczywistości jest najuboższy z ubogich. A to dlatego, że jest niewolnikiem grzechu, który każe mu używać swego bogactwa i władzy nie po to, by służyć Bogu i bliźnim, ale by zagłuszyć w sobie głęboką świadomość, że i on w rzeczywistości jest tylko ubogim żebrakiem. Im większym bogactwem i władzą dysponuje, tym większe może się stać jego kłamliwe zaślepienie – stwierdza Ojciec Święty.

 

Daje przykład ewangelicznego bogacza, który „nie chce nawet widzieć ubogiego Łazarza, żebrzącego u drzwi jego domu”, a „który jest figurą Chrystusa żebrzącego w ubogich o nasze nawrócenie”. – Łazarz stanowi możliwość nawrócenia, którą Chrystus nam daje, a której być może nie widzimy. Temu zaślepieniu towarzyszy pełne pychy delirium wszechmocy, w którym rozlegają się złowieszczo szatańskie słowa: „będziecie jak Bóg”, będące źródłem każdego grzechu. To delirium może przyjąć formę społeczną i polityczną, jak pokazały systemy totalitarne XX w. i jak pokazują dzisiaj ideologie promujące jedyną słuszną myśl oraz techno-naukę, dążące do tego, by Bóg stał się nieistotny, a człowiek został sprowadzony do masy, którą można posługiwać się w sposób instrumentalny. Obecnie mogą to pokazywać także struktury grzechu związane z modelem fałszywego rozwoju, opartego na kulcie pieniądza, który zobojętnia na los ubogich bogatsze osoby i społeczeństwa, które zamykają przed nimi drzwi, odmawiając nawet ich zobaczenia – podkreśla papież.

 

Przekonuje, że dla wszystkich Wielki Post w Roku Jubileuszowym „jest sprzyjającym czasem, by wreszcie móc wyjść z wyobcowania poprzez słuchanie Słowa Bożego oraz uczynki miłosierdzia”. – Poprzez uczynki względem ciała dotykamy ciała Chrystusa w braciach i siostrach, którzy potrzebują, by ich nakarmić, odziać, przyjąć do domu i nawiedzić, a poprzez uczynki duchowe – dawanie rad, pouczanie, darowanie uraz, upominanie i modlitwę, obcujemy bardziej bezpośrednio z naszą własną grzesznością. Z tego powodu uczynków względem ciała i względem ducha nigdy nie należy od siebie oddzielać. Bowiem właśnie wtedy, gdy dotyka w ubogim człowieku ciała Chrystusa Ukrzyżowanego, grzesznik może otrzymać w darze uświadomienie sobie, że on sam jest biednym żebrakiem. Na tej drodze także „pyszniący się”, „władcy”, „bogacze”, o których mówi Magnificat, mają możliwość spostrzeżenia, że są niezasłużenie miłowani przez Chrystusa ukrzyżowanego, który umarł i zmartwychwstał również dla nich. Tylko ta miłość może zaspokoić pragnienie nieskończonego szczęścia i miłości, które człowiek usiłuje osiągnąć, łudząc się, że je znajdzie w kulcie wiedzy, bogactwa i władzy – tłumaczy Franciszek.

 

Przestrzega przed niebezpieczeństwem, polegającym na tym, że „coraz szczelniej zamykając się na Chrystusa, który w ubogich i potrzebujących wciąż puka do drzwi ich serc, pyszni, możni i bogaci skażą sami siebie na tę wieczną otchłań samotności, którą jest piekło”. Dlatego na zakończenie swego orędzia papież apeluje, by nie zmarnować „tego czasu Wielkiego Postu, który sprzyja nawróceniu”.


pb(KAI), OR / Watykan

Papież jedzie do Szwecji na jubileusz Reformacji

Papież Franciszek wybiera się do Szwecji, by tam obchodzić 500. rocznicę Reformacji. Ojciec Święty zamierza wziąć udział we wspólnej, katolicko-luterańskiej ceremonii upamiętniającej to wydarzenie, jaka odbędzie się 31 października br. w mieście Lund - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Franciszek będzie drugim papieżem odwiedzającym Szwecję.

Polub nas na Facebooku!

Uroczystości, współorganizowanej przez luterański Kościół Szwecji i katolicką diecezję sztokholmską, przewodniczyć będą: papież Franciszek, przewodniczący Światowej Federacji Luterańskiej (LWF) bp Munib A. Younan i sekretarz generalny tej organizacji ks. Martin Junge.

Wspólny komunikat LWF i Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan (PCPCU) informuje, że ceremonia w Lund będzie „antycypacją 500. rocznicy Reformacji”, przypadającej w 2017 r., i podkreśli solidny rozwój stosunków ekumenicznych między katolikami i luteranami, a także fakt wzajemnego obdarowywania się poprzez dialog. W Lundzie zostanie odprawione wspólne nabożeństwo, oparte na właśnie opublikowanym katolicko-luterańskim przewodniku liturgicznym „Common Prayer” (Wspólna modlitwa), przygotowanym przez LWF i PCPCU.

– LWF podchodzi do rocznicy Reformacji w duchu ekumenicznej odpowiedzialności – mówi ks. Junge. Jest on bowiem przekonany, że praca na rzecz pojednania między luteranami i katolikami jest jednocześnie działaniem na rzecz sprawiedliwości, pokoju i pojednania w świecie rozdzieranym konfliktami i przemocą.

Ze swej strony kard. Kurt Koch, przewodniczący PCPCU wyjaśnia, że „skupiając się wspólnie na centralnym charakterze pytania o Boga i na podejściu chrystocentrycznym”, luteranie i katolicy będą mogli ekumenicznie upamiętnić Reformację nie w sposób pragmatyczny, lecz z wiarą w Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego.

Kierująca Kościołem Szwecji abp Antje Jackelén wyraziła radość z faktu, że LWF i Kościół katolicki postanowiły upamiętnić Reformację właśnie w Lundzie, a także nadzieję, że obchody te przyczynią się do jedności chrześcijan nie tylko w tym kraju, ale i na całym świecie.

Również katolicki biskup Anders Arborelius ze Sztokholmu uważa, że spotkanie w Lundzie pomoże we wspólnym „dawaniu świadectwa o Jezusie Chrystusie i Jego Ewangelii w naszym zsekularyzowanym świecie”.

Wydarzenie w Lundzie będzie też etapem procesu recepcji dokumentu „Od konfliktu do komunii” z 2013 r., będącego owocem dialogu katolicko-luterańskiego. Po raz pierwszy jego uczestnicy na szczeblu międzynarodowym wspólnie opisują historię i przyczyny Reformacji.

W styczniu br. LWF i PCPCU rozesłały do Kościołów członkowskich LWF i katolickich konferencji episkopatu na całym świecie wspomniany przewodnik liturgiczny „Common Prayer”, który ma pomóc we wspólnych obchodach rocznicy Reformacji. Jest on oparty na treści dokumentu „Od konfliktu do komunii” i porusza takie kwestie, jak: dziękczynienie, skrucha, zaangażowanie we wspólne świadectwo, wskazanie „darów Reformacji” oraz prośba o przebaczenie za podziały, które były wynikiem teologicznych dyskusji.

Lund znajduje się w południowo-zachodniej Szwecji, niedaleko Malmö. Miasto słynie z romańskiej katedry, zbudowanej jako katolicka, a od XVI w. luterańskiej.

Luteranizm jest najstarszą i najliczniejszą gałęzią protestantyzmu. Jest ich obecnie około 75 mln, z czego ponad 73 mln należy do LWF.


pb (KAI/LWF) / Watykan