ZE ŚWIATA

Polak został biskupem w Papui Nowej Gwinei

Papież Franciszek mianował w sobotę bp. Piotra Dariusza Kałużę MSF biskupem diecezji Bougainville w Papui Nowej Gwinei. Do tej pory 53-letni bp Kałuża był ordynariuszem diecezji Goroko, gdzie pracują polscy misjonarze.

Polub nas na Facebooku!

Bp Piotr Kałuża pochodzi z Pszczyny. W wieku niespełna 20 lat złożył śluby zakonne w Zgromadzeniu Misjonarzy św. Rodziny. Święcenia kapłańskie przyjął 8 maja 1993 r. Po trzech latach pracy duszpasterskiej w parafii w Złotowie został wysłany na kurs języka angielskiego do Wielkiej Brytanii, a w 1997 roku rozpoczął pracę misyjną w Papui-Nowej Gwinei w diecezji Mendi, gdzie był między innymi proboszczem dwóch parafii, dyrektorem diecezjalnego centrum formacyjnego dla katechistów (2004-2005), wikariuszem generalnym (2006-2011, 2012-2015) i administratorem diecezji (2011-2012). Od 2015 roku był wikariuszem ds. archidiecezji Madang oraz proboszczem nowej parafii w Saidor.

Biskupem został mianowany 9 czerwca 2016 r. a 20 sierpnia z rąk swojego poprzednika w diecezji Goroko bp. Francesco Sarego SVD przyjął sakrę biskupią i objął diecezję. Posługiwał tam ostatnie 4 lata. Ze swoimi diecezjalnami porozumiewa się m.in. w języku pidgin używanym na obszarach wielojęzycznych.

os, zś, awo/Stacja7

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Coraz więcej muzułmanów nawraca się na chrześcijaństwo

W Kościele katolickim we Francji byli muzułmanie stanowią już 10 proc. dorosłych proszących o chrzest. We wspólnotach protestanckich jest ich dwa razy więcej. Przyjęcie wiary w Chrystusa wiąże się w ich przypadku z wielkimi poświęceniami, ponieważ - teoretycznie - w islamie za apostazję grozi im kara śmierci. W praktyce zostają zazwyczaj wykluczeni z rodziny i dotychczasowego środowiska, dlatego potrzebują pomocy innych chrześcijan.

Polub nas na Facebooku!

Na tę sytuację wskazuje Marc Formeger, który do ubiegłego roku przez 14 lat był dyrektorem francuskiego oddziału papieskiego stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie. W tym roku stanął na czele nowo powstałej Misji Ismeria, która niesie pomoc konwertytom z islamu. W swej nazwie misja ta nawiązuje do imienia córki sułtana Kairu żyjącej pod koniec XI w. Jej ojciec wysłał ją do trzech uwięzionych frankijskich rycerzy, by skłoniła ich do przyjęcia islamu. Rycerze opowiedzieli jej o chrześcijaństwie, a następnie objawiła się jej Matka Boża. Ismeria nawróciła się na chrześcijaństwo i wraz z rycerzami zbiegła do Francji.

Marc Formeger zauważa, że dziś mamy do czynienia ze wzmożoną falą nawróceń muzułmanów na chrześcijaństwo. Skala tego zjawiska jest nieproporcjonalna do zabiegów samego Kościoła, który w ostatnich dziesięcioleciach podchodzi z wielką powściągliwością do działalności misyjnej, zwłaszcza wśród muzułmanów. Tymczasem liczba nawróceń stale rośnie. Szacuje się, że w samym Iranie jest dziś co najmniej 800 tys. konwertytów, a w Indonezji nawet 6 mln. Formeger przyznaje, że trudno wytłumaczyć to zjawisko. Wszystko na to, że to sam Chrystus ze szczególną siłą przyciąga dziś do siebie wyznawców Mahometa. Jest też prawdą, że muzułmanie odznaczają się szczególną wrażliwością duchową. Nierzadkie są u nich przypadki prywatnych objawień Jezusa czy Maryi. Z drugiej strony młodzi mahometanie i to w krajach o większości muzułmańskiej coraz częściej czują się rozczarowani swą religią. Wielu z nich prowadzi to do ateizmu, w innych rodzi się zainteresowanie chrześcijaństwem.

Dawni muzułmanie po swym nawróceniu potrzebują zazwyczaj konkretnej pomocy i tym właśnie zajmuje się Misja Ismeria. We Francji stara się ona tworzyć sieć wspólnot parafialnych i zakonnych, które są w stanie przyjąć konwertytów, zapewniając im przy tym niezbędną dyskrecję. Innym aspektem działalności Misji Ismeria jest refleksja nad samym islamem. Zdaniem Formegera jest to niezbędne, ponieważ we Francji islam stal się tematem tabu. Dziennikarze i publicyści boją się go podejmować w debacie publicznej, by nie zostać posądzonym o islamofobię. – Tymczasem takie przemilczanie tego tematu, swoista zmowa milczenia, jest już w istocie pewną formą uległości – dodaje dyrektor Misji Ismeria w wywiadzie dla miesięcznika La Nef.

 

KAI/kh

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Copy link
Powered by Social Snap