Nasze projekty

Ołtarz Wita Stwosza pełny blasku po renowacji. Odsłonięto pierwotną kolorystykę

Po sześcioletniej konserwacji ołtarz w Bazylice Mariackiej dłuta Wita Stwosza można już podziwiać w pełnym blasku. XV-wieczny zabytek zawiera ponad 200 figur i ogromny wybór scen z życia Maryi i Jezusa.

fot. Bazylika Mariacka

Konserwatorzy pracowali nad ponad 200 figurami, z których największe miały ponad 3 metry wysokości i ważyły 250 kilogramów. Oczyścili kilka tysięcy elementów snycerskich, dzięki czemu odsłonięto ich pierwotną kolorystykę.

Ołtarz wypiękniał. Jesteśmy dumni i z radością wróciliśmy do starego wystroju kościoła Mariackiego – mówił podczas prezentacji odnowionego dzieła archiprezbiter bazyliki Mariackiej ks. infułat Dariusz Raś.

Konserwatorom zależało, aby w czasie prac, jak najbardziej zbliżyć się do oryginału z czasów Wita Stwosza – odsłonić gotycką kolorystykę szat i karnacji postaci. Zmieniono odcień błękitu tła, układ drugoplanowych postaci w głównej scenie oraz kolor obramowania poszczególnych kwater – to teraz czerwień cynobrowa.

Reklama

Działaliśmy z pełnym poszanowaniem dla konserwacji z XIX i XX wieku. Nie wymienialiśmy elementów wymienionych 150 lat temu. To także historia tego dzieła – wyjaśniał dziennikarzom kierujący pracami konserwatorskimi Jarosław Adamowicz, profesor krakowskiej ASP.

Do największych odkryć należało odczytanie we wrześniu 2019 roku na rzeźbie św. Jakuba Apostoła daty 1486 r. – o trzy lata wcześniejszej, niż przyjęty przez specjalistów czas poświęcenia ołtarza. Jak się ocenia, wszystkie rzeźby ze sceny Zaśnięcia Maryi pochodzą z tego czasu.

Stwosz pracował nad nim 12 lat

Ołtarz Wita Stwosza jest najcenniejszym zabytkiem Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Wit Stwosz pracował nad nim przez 12 lat, od 1477 do 1489 roku. Ołtarz przedstawia życia Maryi i Jezusa i ogromny wybór scen z 200 postaciami – wszystkie rzeźbione w drzewie lipowym, polichromowane i złocone.

Reklama

Główną sceną, znajdującą się w środkowej szafie, jest Zaśniecie Maryi. Dzieło jest najdoskonalszą artystycznie, zachowaną w Europie późnogotycką nastawą ołtarzową typu szafiastego.

Kim był Wit Stwosz?

Wit Stwosz pochodził z Niemiec, a w Krakowie osiedlił się w 1477 roku. Po ukończeniu nastawy ołtarzowej w Bazylice Mariackiej otrzymał jeszcze kilka zleceń, wykonał m.in. nagrobek króla Kazimierza IV Jagiellończyka, który znajduje się na Wawelu.

Później wraz z rodziną wrócił do Norynbergi, gdzie wykonywał m.in. reliefy kamienne i figury drewniane do kościoła św. Sebalda. Z ostatniego okresu działalności Wita Stwosza pochodzi Pozdrowienie Anielskie w kościele św. Wawrzyńca oraz ołtarz w świątyni św. Salwatora w Norymberdze.

Artysta zajmował się również grafiką, zachowano 10 takich prac. Zmarł w 1533.

kh/KAI/Stacja7

 

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę